מכישלון טוקר, הטוויטר העברי, למדתי לא ללכת עם הראש בקיר"

גיא אלון אליאב הקים ב-2010 גוף המדיה MASA, שלא רק קורא תיגר על הדואופול של וואלה! ו-ynet, אלא אף עשוי לשנות לגמרי את מפת הפרסום המקומית. האם הוא קיבל השראה מיוסי ורדי?

המטרה של ארגון היא לצמוח ולהוביל את השוק. בעלי מניות לא מביאים מנהל כדי שישמור על הקיים, אלא כדי שיוביל שינויים ויקדם את מצב החברה.

לשם כך בדיוק מונה גיא אלון אליאב למנכ"ל אתר נענע10, בשלהי 2008. אך המהלך הניהולי המשמעותי של אליאב יושם רק ב-2010 - כשחתם על הסכם שת"פ תוכני ומסחרי עם אתר msn ישראל של מיקרוסופט, ואף הצליח להשיג הסכם מסחרי אסטרטגי עם הרשת החברתית הגדולה ביותר בעולם - פייסבוק.

על בסיס שיתופי הפעולה הללו, הכריז אליאב, בתחילת 2010, על הקמת גוף מדיה חדש, MASA, שישווק את שטחי הפרסום של נענע10 ו-msn ישראל, לצד שטחי הפרסום בעמוד הבית של פייסבוק ישראל.

בכך קרא אליאב קרא תיגר על הדואופול שמאפיין את שוק הפרסום הישראלי - וואלה! ו-ynet, והצהיר כי בכוונתו לשנות את מפת הפרסום המקומית.

כיצד אתה קובע יעדים לארגון, לעובדים, לעצמך?

"בעולם האינטרנט יש כמה דרכים להוביל - בכמות הגולשים, בביקורים לעמוד או בהתמחות בנישה. ההנהלה בארגון צריכה להיות מחוברת ליעדים ולהוביל את העובדים להגיע ליעדים הללו; אבל ברמת העובד הבודד, היעדים שעומדים מולו ממוקדים יותר, בהתאם לתחום התוכן שבו הוא פועל.

"במקביל, בעולם האינטרנט השינויים הרבה יותר מהירים מאשר בעולם הרגיל, וצריך לבצע התאמות מדי חודש ולבחון את עצמך מדי יום - האם אתה והחברה רצים בכיוון הנכון.

"כשהגעתי לנענע10 לפני שנתיים, החברה הפסידה מעל ל-25 מיליון שקל, והמטרה המידית הייתה להפסיק את הדימום.

"בכדי לייצר את השינוי הגדרנו מספר מטרות: להקטין את ההוצאות דרמטית, להגדיל את כמות הגולשים בצורה משמעותית, ולהרחיב את אפיקי ההכנסות. היה קשה מאוד להסביר לעובדים שצריך להקטין משמעותית את כוח האדם ולהתחיל להתנהג כמו קומנדו".

איך אתה מגדיר איכות?

"איכות בתוכן נמדדת בעיקר ביכולת לייצר תכנים שמעניינים את הגולשים, בראשוניות ובייחודיות. אך לא רק. חשובה גם איכות ורמת הדיון. לכן החלטנו בנענע10 להפסיק את הטוקבקים האנונימיים שרידדו את הדיון ו'הצהיבו' את הכותרות, והיום ניתן להגיב רק באמצעות פרופיל מזוהה בפייסבוק.

"איכות בתחום השירותים נמדדת בפיתוח מוצרים שנותנים ערך וקלים לתפעול טכנולוגית. עובדי הפיתוח, לדוגמה, מתמקדים בפיתוח מוצרים שייצרו 'טרקשן' - חזרה אורגנית של משתמשים והתעסקות נמוכה בתיקון ובתחזוקה".

איך היית מגדיר את החזון של הארגון?

"החזון של נענע10 הוא חדשנות ועולם אינטרנטי נוח לגולש, עם שמירה מתמדת על רמת פיתוח טכנולוגית.

"בהיבט העסקי החזון הוא לייצר תחרות בשוק הפרסום באינטרנט, שסובל מהיעדר כלי מדידה ומתן פרמיה. החזון היה להקים את קבוצת המדיה הגדולה בישראל, לתת למפרסמים כלי מדידה ופילוח מדעיים ונגישות מקסימלית למספר הגולשים הגדול ביותר. בשביל כך צריך להיות יצירתיים, לדעת לשתף פעולה ולמחול על האגו, להמציא טכנולוגיות ושירותים כל שנה מחדש ולתת את השירות הטוב ביותר לגולשים.

"עובדי נענע10 ועובדי מסה מכירים ומודעים לחזון ולמשימה. כך לדוגמה, עובדי נענע10 פועלים במקביל בפייסבוק כדי לייצר לנו בסיס גולשים רחב יותר".

מה ה"אני מאמין" הניהולי שלך?

"לתת לעובדים את החופש ואת האחריות לרוץ ולהצליח במסגרת הגבולות המוגדרים של הארגון. לזרום עם העובדים, לקדם אותם, לתת להם סמכות, להפוך את חוסר הניסיון שלהם ליתרון.

"בכל שנותיי כמנהל עבדו איתי אנשים צעירים מדהימים שגדלו יחד איתי, מאנשים אנונימיים למובילי תעשיית האינטרנט, שרק היו צריכים את ההזדמנות ותפסו אותה בשתי ידיים".

מהם הקווים האדומים שלך?

"הקווים האדומים שלי הם במישור האנושי של ההתנהלות. לנצח - אבל לא בכל מחיר, להתנהג בצורה שמכבדת את הלקוחות והספקים, והכי חשוב - לשמור על צניעות.

"אנשים לא יאמינו, אבל השנה היו לנו שתי אפשרויות להתנגח במתחרים ופשוט ויתרנו".

באיזה שינוי ניהולי במהלך הקריירה שלך אתה הכי גאה?

"אני גאה מאוד על כך שלקחנו את היוזמה להתמודד עם הקיבעון של שוק האינטרנט בישראל, היעדר כלי מדידה וכתוצאה מכך היעדר תחרות. הקמת מסה והמערכות המשותפות שהוטמעו באתרי מיקרוסופט ונענע10 למדידה ולפילוח ולשת"פ עם פייסבוק, משנים וישנו את שוק הפרסום באינטרנט ובישראל. אני מאמין שב-2011 אוכל להגדיר את המהלך כ'המהלך שאני הכי גאה בו בקריירה שלי'".

מי מהמנהלים במשק ביצע לדעתך בשנה החולפת מהלך מוצלח?

"אני בוחר באיש שמדי שנה בולט במעשיו: יוסי ורדי. ורדי הצליח בשנים האחרונות לפעול במספר תחומים, כשבכל אחד מהם הוא תורם לכיסו, לסובבים אותו ולמדינה. הבסיס לפעילות שלו הוא השקעה בסטארט-אפים של צעירים אלמוניים מכספו האישי תוך חשיפתם לשווקים עולמיים, הפגשת אנשי טכנולוגיה מישראל עם חברות מובילות בעולם כדי להשביח את הידע הישראלי. בנוסף, הוא סוג של שגריר ישראל עבור מובילי הטכנולוגיה בעולם, מסרגיי ברין מגוגל ועד תומס פרידמן מהניו יורק טיימס, באחרונה הוא אף אימץ את בית ספר רוגוזין, המאכלס ילדי עובדים זרים, וקיים שם את כנס טדאקס".

איזה מהלך ניהולי מעברך אתה מגדיר כטעות שלא היית חוזר עליה?

"כשהשקנו את טוקר - הטוויטר העברי, הקונספט היה נכון והפוטנציאל היה גבוה, אבל החיבור הטכנולוגי לטוויטר פשוט גרם לנו לתת שירות לא טוב לגולשים ולהתעסק בהרבה תקלות טכנולוגיות, מה שגרם לנו לזנוח אותו. למדתי מהמהלך הזה לא ללכת עם הראש בקיר ואם משהו לא עובד אז לדעת לחתוך וללכת הלאה. מצד שני, אם לא נכשלים לא מסיקים מסקנות ולא מצליחים".

גיא אלון אליאב

תפקיד: מנכ"ל אתר נענע10

גיל: 41

מצב משפחתי: נשוי פלוס שניים

השכלה: תואר ראשון בחשבונאות ובכלכלה ותואר שני במנהל עסקים למנהלים מאוניברסיטת תל אביב

תפקידים קודמים: הקים את אתר האינטרנט תפוז ועמד בראשו שמונה שנים