חשיפה: התחנות להחלפת סוללה של בטר פלייס

קבוצת ברן תקים עבור בטר פלייס תחנות החלפת הסוללות ■ כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס": הסכם הקמת 51 תחנות החלפה בישראל עבור כלי רכב חשמליים ב-190 מ' ש'

‎‎חברת בטר פלייס הודיעה כי חתמה עם קבוצת ברן על הסכם מסגרת לתכנון והקמה של 51 תחנות החלפת סוללה בישראל בשיטת ‏Turn Key‏ עבור כלי רכב חשמליים. ההיקף הכולל של העסקה הוא כ-190 מיליון שקל. קיומה של העסקה נחשף לראשונה ב"גלובס" בחודש יולי השנה.

תחילת הפריסה מתוכננת לשנת 2011. תחנות החלפת הסוללה הן אחד מהמרכיבים המרכזיים בפתרון של בטר פלייס. התחנות אמורות להבטיח נסיעה רציפה למרחקים ארוכים של יותר מ-160 ק"מ, ללא צורך בעצירה לטעינה בדרך. תהליך החלפת הסוללה אורך כשלוש דקות. הנהג יוכל לעצור בתחנת החלפה ובתהליך אוטומטי לחלוטין תוחלף הסוללה הריקה בסוללה טעונה במלואה.

‎‎מודל לעולם

‎‎התחנות שיוקמו בישראל יהוו מודל לפריסת תחנות במדינות נוספות בעולם כמו דנמרק, אוסטרליה וארה"ב. עם זאת, לא ברור אם ההסכם עם ברן יכסה גם מדינות אלה.

מתחקיר "גלובס" עולה כי בשלב הראשון בטר פלייס מקדמת את בנייתן של 6 תחנות ראשונות להחלפת סוללות על צירים מרכזיים ברחבי הארץ. אחת התחנות הראשונות אמורה להתחיל לפעול בתחנת הדלק "שיאונה" שבמתחם ירקונים בפתח תקווה, בצמוד לכביש 40 והצטלבות כביש 5. מתכנון התחנה עולה שרובה יהיה מתחת לפני הקרקע. התחנה תוקם על שטח של כ-260 מ"ר, שמתוכו 200 מ"ר יהיו תת-קרקעיים.

בנוסף, מוקמת תחנה נוספת באזור המרכז, בצומת ביל"ו, שתהיה התחנה הפעילה הראשונה ובה תיחנך הפעילות. תחנה נוספת אושרה להקמה בצמוד לכביש הערבה במגרש של החברה לפיתוח באזור התעשייה ספיר, מדרום לעין יהב. התחנה אמורה לשרת את הנוסעים לאילת ממרכז הארץ. שתי תחנות נוספות אמורות לקום בצפון הארץ על כבישי מפתח. האחת במתחם אורחן מגידו, על כביש 65 והשנייה במתחם אורחן אליקים, שתשרת את הקצה הצפוני של כביש 6 ואת כביש ואדי מילק.

‎‎בעיר המכוניות

‎‎בשלב מאוחר יותר אמורה לקום תחנה נוספת להחלפת סוללות במתחם אצטדיון סמי עופר בכניסה הדרומית לחיפה. המתחם יהיה חלק מתוכנית "עיר המכוניות", שמתוכננת לקום בסמוך לאצטדיון החדש, שמוקמת בתרומה של משפחת עופר, מבעלות המניות המרכזיות של בטר פלייס.

המתחם נבחר למטרה זו גם כדי לשרת את הקצה הצפוני של כביש החוף וגם בשל סמיכותו למתחם ההיי-טק מת"מ, שצפוי לאכלס מכוניות חשמליות רבות של עובדי חברות היי-טק, שחלקן כבר חתמו עם בטר פלייס על הסכם עקרוני להצטיידות ברכב חשמלי.

ל"גלובס" נודע כי האצטדיון כולו הוא אחד המבנים הציבוריים הראשונים בארץ, שמתוכנן מבראשית לכלול עמדות הטענה לרכב חשמלי בחניונים, כחלק מתכנון התשתית הבסיסי שלו. התחנה השישית אמורה להיות מוקמת בירושלים. ‏‎‎‏

תחנות טעינה
 תחנות טעינה