הצעת חוק: לבטל את קנסות היציאה של HOT ו-yes

את ההצעה יזמו חברי הכנסת אופיר אקוניס ויוליה שמאלוב-ברקוביץ' ■ אקוניס: "חברות הכבלים והלוויין כולאות את הלקוחות שמעוניינים לקבל שירות טוב יותר דרך קנסות היציאה"

הדיון המתמשך סביב קנסות היציאה בטלוויזיה הרב-ערוצית מגיע לכנסת, עם הצעת חוק שהגישו ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד) וח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ' (קדימה) לביטול קנסות היציאה מחברות הכבלים והלוויין yes ו-HOT - קנסות העלולים להגיע למאות ואלפי שקלים בהתאם לתקופה הנותרת ולשיטות חישוב שונות.

"חברות הכבלים או הלוויין מכנות תשלום זה בשם 'שווי הטבה', לאור טענתן כי בעת הביטול הן נאלצות לגבות מהצרכן באופן רטרואקטיבי את שווי ההטבה שהעניקו לו במשך תקופת היותו מנוי של אותה חברה", מוסבר בצעת החוק. "בפועל, יוצא אפוא שתשלום זה מהווה מעין קנס בשל ביטול העסקה לפני מועד סיומה, או בלשון הצעת החוק - 'קנס יציאה'.

"ברי שתכלית קנס היציאה היא להרתיע את הצרכן ולמנוע ממנו לעזוב את חברת הכבלים או הלוויין שאיתה התקשר בהסכם למתן שירות. מעבר לחברת כבלים או לוויין מתחרה, שעשוי להיות כדאי יותר עבור צרכן פלוני, הופך כדאי הרבה פחות לאחר שקלול קנס היציאה ולעתים ללא כדאי כלל".

לפיכך מוצע בנוסח הנוכחי לקבוע כי בהתקשרות בעסקה לתקופה קצובה אם אחת מחברות אלה, יחול איסור על קביעת תנאי לפיו הצרכן ישלם תשלום בשל ביטול עסקה לתקופה קצובה על-ידי הצרכן לפני מועד סיומה, למעט תשלום בעבור ציוד קצה שעל הצרכן לשלם בעדם בהתאם לתנאי ההתקשרות.

כזכור, חברי הכנסת אקוניס ושמאלוב-ברקוביץ' יזמו גם את הצעת החוק לביטול קנסות היציאה בסלולר, שעברה במליאת הכנסת בקריאה טרומית.

"חברות הכבלים והלוויין כולאות את הלקוחות שמעוניינים לקבל שירות טוב יותר דרך קנסות היציאה", אומר ח"כ אקוניס. "מדובר במצב בלתי נסבל שפוגע בציבור הצרכנים בישראל ומונע תחרות אמיתית בשוק".