2011 יצאה לדרך, והרי התחזית לישראליות בוול סטריט....

צ'ק פוינט תבצע רכישת ענק, SodaStream תצא להנפקה משנית, אנדריי דהן יפרוש מתפקידו בקומברס ואיזיצ'יפ תהפוך לחברה של מיליארד דולר

זהו, 2010 מאחורינו, ו-2011 החלה את צעדיה הראשונים.

במהלך השבועות האחרונים הגשנו לכם לא מעט תחזיות על מה שעומד להתרחש השנה, אך ברור שלא אנחנו ולא אלו שהיו חתומים על אותן תחזיות יודעים מה באמת תביא עימה 2011.

אף אחד לא יודע. כולם מנחשים, מעריכים, מקווים, מצפים, ויש אפילו כאלו שמתפללים. לכן, לפני שנפסיק להתרגש מכך שחלפה לה עוד שנה, בחרנו להציג לכם עשרה תסריטים אפשריים שנוגעים לחברות הישראליות הנסחרות בשוק ההון האמריקני, ושמנקודת מבטנו יש לא מעט סיכויים שבאמת יתרחשו.

בעוד שנה, כשנסכם את שנת 2011, אנו מבטיחים לחזור אל התסריטים הללו. אם יסתבר שטעינו בחלקם - נודה בכך; ואם קלענו בול לגבי אחרים - נוכל פשוט להגיד "אמרנו לכם".

1. צ'ק פוינט תרכוש חברה לא קטנה

צ'ק פוינט, ענקית האבטחה, אינה רוכשת סדרתית כמו טבע. מדי מספר שנים מבצעת החברה רכישה - יחסית צנועה לממדיה - וגם זו נעשית לאחר שנבחנה לפני ולפנים. במהלך 2010 רכשה צ'ק פוינט את liquid Machines תמורת סכום שלא צוין (וזה אומר שהוא כנראה שולי), וקדמה לה רכישת עסקי האבטחה של נוקיה במהלך 2008 (ושוב - תמורת סכום שאינו מהותי).

צ'ק פוינט צומחת יפה גם ללא רכישה, אך יום יבוא וגם ספינת הדגל של גיל שויד תיאלץ לפתוח את הארנק ולמנף את פעילותה בעזרת נכסים של חברה אחרת.

לצ'ק פוינט יש כרגע נכסים נזילים בשווי של 2.2 מיליארד דולר, ומנייתה הייתה מאז ומתמיד מטבע רכישה חזק. לפיכך, רכישה בשווי של מאות מיליוני דולרים לא אמורה להוות עבורה בעיה.

2. SodaStream תבצע הצעת מכר

בסוף השבוע האחרון התראיין יובל כהן, מנכ"ל קרן פורטיסימו, ל"גלובס", ודיבר על השקעת הקרן בחברת SodaStream. כהן סרב להתייחס לאפשרות שביום מן הימים הוא יפדה את השקעתו בחברה, והעדיף לדבר בקווים כלליים. "אל תדברו איתי במונחים של אקזיט. דברו במונחים של בנייה לטווח ארוך".

בנייה לטווח ארוך או קצר, לקרן פרייבט אקוויטי - כמו כל משקיע פיננסי - יש כללי התנהגות. אלו קובעים שברגע שנוצרת ההזדמנות לממש רווחים - מממשים. פורטיסימו השקיעה 20 מיליון דולר בחברה, וכרגע החזקתה שווה 177 מיליון דולר - פי 9 "על הכסף".

לא נופתע אם בעוד ארבעה חודשים וחצי, כשיסתיימו אותם 180 יום שבמהלכם לא יכולים בעלי עניין לממש מניות, ובתנאי שהמניה תמשיך לשייט ברמות המחירים הנוכחיות - SodaStream תבצע הצעת מכר וכהן יתחיל לדבר במונחים של אקזיט.

3. אנדריי דהן, מנכ"ל קומברס, ייפרד מתפקידו

מזה מספר שנים שקומברס טכנולוג'י מצויה על המדף, אך ייתכן שהשנה יהיה מי שיוריד אותה ממנו. בימים אלו מנהלת הקבוצה מגעים עם גורמים שונים למכירת החזקותיה בחברות הבנות, וברגע שמגעים אלו יבשילו, ייתכן כי הקבוצה תתפרק ותחדל מלהתקיים. ביום שזה יקרה לא בטוח שלאנדריי דהן, מנכ"ל הקבוצה, יהיה מה לחפש במשרדים ברמת החייל.

4. איזיצ'יפ שווה מיליארד

כמעט מבלי ששמנו לב, הפכה איזיצ'יפ, המפתחת שבבים לנתבים של רשתות תקשורת, לחברה ששווה 706 מיליון דולר ונמנית על 20 החברות הישראליות הגדולות הנסחרות בארה"ב. במהלך השנה האחרונה השלימה המניה עלייה של 132%, ואם האופטימיסט מבין האנליסטים המכסים את החברה יתגלה כריאליסט (מצמיד למניה מחיר יעד של 35 דולר) - איזיצ'יפ עשויה להתקבל למועדון המיליארד.

5. וגם מלאנוקס תיכנס למועדון המיליארד

והנה עוד חברה שגורלה עשוי להיות דומה לזה של איזיצ'יפ - מלאנוקס.

מפתחת השבבים לתקשורת מהירה בין משאבי מחשוב ארגוניים נסחרת כרגע לפי שווי של 887 מיליון דולר. האנליסטים המכסים אותה מאמינים כי ביכולתה לטפס במהלך השנה הקרובה למחיר של 32 דולר למניה - מחיר שישקף שווי חברה של כמעט 1.1 מיליארד דולר.

6. רכישה ראשונה בתולדות אינקרדימייל

אינקרדימייל, המפתחת אפליקציות חינמיות למשתמשי דואר אלקטרוני, זקוקה לרכישה כמעט כמו אוויר לנשימה.

בלי בסיס מנויים רחב יותר יהיה קשה לחברה הקטנה לצמוח. תחת השרביט של המנכ"ל הטרי, ג'וזף מנדלבאום, יש סיכוי שרכישה כזו תתבצע השנה.

7. טבע תבצע ספליט במניותיה

מדי מספר שנים מבצעת טבע ספליט במניותיה, כדי להפוך את מחיר המניה לזול יותר לרוכש הממוצע. במהלך 2010 נסקה מניית טבע למחיר שיא של כל הזמנים - 64.95 דולר. למרות שמאז היא נסוגה ממנו - חזרה לרמות אלו עלולה להפעיל שוב את מנגנון הספליט בחברה.

8. הנפקות הביומד ינחלו כישלון אחר כישלון

צר לנו להיות פסימיים, אך מבול הנפקות הביומד בשוק ההון האמריקני - ולאו דווקא הישראליות - עלול להיתקל השנה בכתף קרה. בקורס מבוא לכלכלה לימדו אותנו שההיצע והביקוש הם אלו שקובעים את המחיר, וכשההיצע גדול מהביקוש - המחיר יורד.

יש הרבה חברות ביומד שרוצות להפוך לציבוריות, ויש הון מוגבל שמיועד להשקעה בהן.

9. הנפקת אבן קיסר תהיה מוצלחת

אבן קיסר, יצרנית משטחי השיש, אמורה להיות מונפקת השנה בשוק ההון האמריקני. ייתכן מאוד שאופייה השונה - חברת תעשייה, ולא טכנולוגיה או ביומד - יקרוץ לציבור המשקיעים האמריקני. השונה הוא לפעמים מעניין יותר.

10. יו"ר ומנכ"ל - לא בבית ספרינו

יותר ויותר חברות מקשיבות לרחשי ציבור המשקיעים, ומפרידות בין תפקיד היו"ר לתפקיד המנכ"ל. קומטאץ' עשתה זאת במהלך 2010 (בעקבות פרישת המייסד גדעון מנטל), ויש סיכוי לא רע שאחרות יצטרפו אליה השנה.