ההמלצות החמות: בונים תיק השקעות בהיקף 300 אלף שקל

חוששים שהשוק הישראלי הלך רחוק מדי מהר מדי? ארז וילף מאלטשולר שחם תפר במיוחד עבור "גלובס" תיקי השקעות גלובליים - לאוהבי הסיכון ולאלו הנרתעים ממנו

עקרון הפיזור הוא אחד מהיסודות החשובים ביותר בניהול תיק השקעות, ועל רקע המצב בשוק הישראלי בתום השנה החולפת, הוא מקבל חשיבות רבה אף יותר.

ואולם, המשקיעים הישראלים לא ממש מצטיינים בשמירה על משמעת הפיזור, כאשר רק כ-10% מתיק נכסי הציבור (שעמד בסוף הרבעון השלישי השנה על 2.5 טריליון שקל) מושקעים בניירות ערך זרים בחו"ל.

נכון, אמנם, שלמשקיע הישראלי לא היו הרבה סיבות לצאת בשנתיים האחרונות להשקעה בחו"ל, על רקע ביצועים טובים שסיפק השוק המקומי (תשואה של 175% במדד המעו"ף ב-10 שנים, לעומת תשואה שלילית ב-500 S&P בתקופה זו), אך לא לעולם חוסן. די לקחת בחשבון את המצב הפוליטי השורר בישראל, ואת התערערות מערכת היחסים השברירית ממילא מול המדינות השכנות, או להפנים שגל עליות השערים של השנתיים האחרונות לא יימשך לעד, כדי להבין זאת.

כל זה מעלה את השאלה, כיצד מתאימים את תיק ההשקעות לשינויים הצפויים במזג האוויר בשוק המקומי? בעולם הרחב, זה שמחוץ לישראל, קיימים לא מעט שווקים וסקטורים שמבחינה סטטיסטית הם בעלי מתאם הפוך לשוק המניות הישראלי - כלומר, רושמים עליות כשהשוק המקומי יורד, ונחשבים בשל כך לגורם מאזן ואף בולם זעזועים.

בהתאם לכך, בנה ארז וילף, מנהל השקעות בבית ההשקעות אלטשולר שחם, במיוחד עבור "גלובס" שתי הצעות לניהול תיק השקעות גלובלי. האחת עבור המשקיע הסולידי שונא הסיכון, והשנייה עבור זה הספקולטיבי שהסיכון הוא ידידו הטוב והאהוב. בשני המקרים מדובר על המלצה לתיק בהיקף של 300 אלף שקל ומעלה.

תיק למשקיע הספקולטיבי

הרכב התיק: 80% מניות ו-20% אג"ח. "בתחום המנייתי, ישנה עדיפות להתמקד במניות אופנסיביות של חברות הפועלות במינוף גבוה ובסקטורים הנהנים מצמיחה בתקופות גאות. כמו כן, יש לשלב גם מניות של חברות דפנסיביות גדולות הצפויות ליהנות מיתרון לגודל. חברות אלו מתאפיינות בתזרימי מזומנים חזקים, בתשואת דיבידנד גבוהה וברמת נזילות גבוהה, לצורך ניצול הזדמנויות ומיזוגים בשוק", מסביר וילף.

הוא מציע בנוסף לחשוף את תיק ההשקעות לחברות במדינות המפותחות והמתפתחות גם יחד, על מנת למקסם את התשואה משתי האפשרויות.

סקטורים ומניות מומלצים: וילף מציע להתרכז בענפי הפיננסים, טכנולוגיה ושירותי תקשורת, תשתיות אנרגיה וצריכה פרטית, והוא מפרט רשימה של מניות מומלצות:

פיננסים: קרן הפנסיה הפרטית Administradora de Fondos de Pensiones Provida (סימול: PVD) או בנק Itau Unibanco Banco Holding (סימול: ITUB), הנהנים מהצמיחה במדינות המתפתחות ביבשת דרום אמריקה.

טכנולוגיה ושירותי תקשורת: חברות אינטרנט סיניות כגון Sina (US:Sina), Sohu(US:Sohu), Tencent (US:TCHY), שנהנות מקצבי הצמיחה המהירים של סין. מבין המניות הגדולות בתיק, מציע וילף להשקיע בחברת SAMSUNG (US:SSNLF) - ענקית מוצרי האלקטרוניקה העולמית, בעלת פעילות ענפה בשוק הטלפונים הסלולריים. מניית הטכנולוגיה EMC (EMC), הצפויה ליהנות לטענתו ממגמת מחשוב הענן בעולם, הטומן בחובו ביקושים רבים לאחסון מידע ויכולות מחשוב מרחוק.

בחברות הדפנסיביות בתיק, ממליץ וילף להתמקד במניות של Telecommunications TELEFONICA (סימול: TEF) ו-VERIZON , המספקות שירותי תקשורת בעולם.

Utilities (תשתיות אנרגיה): ההמלצות הן ל-EOAN (סימול בגרמניה: E.ON), מניית GDF (סימול: GDFZY), המשמשות כיצרניות חשמל וספקיות גז ו"מתאפיינות בתזרים מזומנים חזק ותשואת דיבידנד גבוהה". מהגזרה הסינית הוא מציע את חברת שירותי הרכבות MTR (0066HK), וחברות האנרגיה הגדולות בעולם Chevron , ConocoPhillips . "חברות אלה מייצרות, מובילות ומשווקות נפט גולמי, גז טבעי ושאר מוצרי אנרגיה, תחומים הצפויים להניב תשואה יפה בעקבות עליית הביקושים לסחורות בעולם".

צריכה פרטית: וילף ממליץ על המניה הברזילאית Brasil Food (סימול: BRFS) המספקת מוצרי מזון בסיסיים בברזיל, זאת בשילוב עם מניות וול-מארט ו-מקדונלדס , הנהנות מהצמיחה הגלובלית בין היתר בזכות חדירה לשוק הצרכנים הסיני.

אג"ח מומלצות: "מכיוון שמדובר על תיק למשקיע אוהב סיכון, נמקד את הבחירה באג"ח בעלות תשואה גבוהה שלדעתנו הסיכון בהן אינו גבוה", אומר וילף. "כן, נקפיד על פיזור בצורה נכונה שיכולה להניב תשואה גבוהה". בהתאם לכך, הוא ממליץ על אג"ח של ממשלת ברזיל המעניקה תשואה מעל 10%. "ברזיל הינה מדינה מתפתחת, יצרנית הסחורות החקלאיות הגדולה בעולם, והיא עשירה במחצבים ובכוח עבודה זול. היא אף זכתה באירוח משחקי הגביע העולמי בכדורגל ב-2014 והמשחקים האולימפיים של 2016, מה שצפוי להזרים עשרות מיליארדי דולרים נוספים לכלכלתה, בדמות לתוספת של מאות אלפי מקומות עבודה חדשים בעשור הקרוב והמשך תמיכה בצמיחה הכלכלית".

באפיק האג"ח הקונצרניות, ממליץ וילף על הבנק האוסטרלי WESTPAC BANKING (סימול: WBK), המדורג AA ובעל תשואה לפדיון של 7% ב-2016, ועל קרן הסל של אג"ח זבל iShares iBoxx $ High Yield Corporate Bond (סימול: HYG), הכוללת כ-406 אג"ח בעלות תשואה פנימית של כ-8%.

תיק למשקיע הסולידי

הרכב התיק: 15% מניות ו-85% אג"ח. באפיק המנייתי ממליץ וילף על "מניות דפנסיביות של חברות גדולות הצפויות ליהנות מיתרון לגודל. חברות אלו מתאפיינות בתזרימי מזומנים חזקים ובתשואת דיבידנד גבוהה המייצרת תזרים הולם כתחליף לאג"ח". מבחינת הרכב התיק, הרי שהוא דומה לתיק האופנסיבי.

סקטורים ומניות מומלצים: וילף מציע להשקיע בחברות הטלקומוניקציה, תשתיות אנרגיה ואנרגיה, וכן בחברות הפונות לסקטור הצריכה הפרטית שצוינו.

אג"ח מומלצות: "כיוון שהתיק בנוי למשקיע שונא סיכון, יש לבחור באג"ח בעלות דירוג ויכולת שירות חוב גבוהה, שלדעתנו הסיכון בהן אינו גבוה". גם כאן מומלצות אג"ח של ממשלת ברזיל, ולהן מוסיף וילף את האג"ח של ממשלות קנדה ואוסטרליה - "מדינות שצלחו את המשבר האחרון בצורה טובה מאוד, מה שיצר יציבות מטבעית".

כמו כן, ממליץ וילף להשקיע באג"ח קונצרניות בדירוג גבוה של A ומעלה, במח"מ 5-7 שנים המעניק מרווח תשואה מספק מעל אג"ח ממשלתיות. המלצותיו כוללות אג"ח של הבנק האוסטרלי WESTPAC BANKING, ושל חברות הפיננסים הגדולות בארה"ב כגון:סיטיגרופ , בנק אוף אמריקה , ג'י פי מורגן , ו-Wells Fargo . כמו כן, מומלצות איגרות החוב של מקדונלדס וג'נרל אלקטריק .

גם בתיק הסולידי, מציע וילף "לתבל" בקרן הסל HYG.