החרגה כמעט מלאה דה-פקטו ל"תמר"

גלובס tv (עדכון) - חלק המדינה - 52%-62% לעומת 66% בדוח הביניים; התשואה על 'תמר' תעלה ל-18.8% ■ ברגע האחרון הוצאו מהדוח הקלות ל"לוויתן"

העלאת חלקה של המדינה בהכנסות הנפט והגז משליש כיום ל-52%-62% - זו ההמלצה המרכזית של ועדת ששינסקי בגרסה הסופית של הדוח, המתפרסמת הערב. עוד ממליצה הוועדה להנהיג היטל רווחי נפט וגז פרוגרסיבי בשיעור של 20%-50% ולבטל את ניכוי האזילה. שיעור התמלוגים יישאר בעינו - 12.5%. אתר "גלובס" העביר בשידור חי את מסיבת העיתונאים בה מוגש הדוח המלא של ששינסקי.

"בתקופת המעבר, חלק המדינה בהכנסות מתגליות הנפט והגז יהיה רק 43%-59%, מתחת לרמה של המדינות המקבילות לנו בעולם", הבהיר ששינסקי במסע"ת. "נתנו את דעתנו באריכות ובהתייעצות עם הבנקים כדי להבטיח שהממלצות שלנו לא יפגעו בשום אופן במימון ב-10 השנים הראשונות לחיי המאגרים. אין הבדל בתזרים המזומנים בין המצב שלפני ההמלצות למצב שאחרי ההמלצות. לפני הדוח, התשואה על פרויקט ('תמר' ע.ב.) הייתה 21.2%; בדוח הביניים התשואה ירדה ל-16.5%. לפי הדוח הסופי, התשואה עולה ל-17.9% - ובתקופת הביניים הוראות המעבר מעלות את התשואה ל-18.8%".

למרות דרישתו של שר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו, החליטה הוועדה שלא להחריג את מאגר תמר ממסקנות הדוח, ולפיכך החליטו שני חברי הוועדה מטעם משרד התשתיות להתנגד למסקנות ולהגיש חוות דעת מיעוט. עם זאת, נקבעו בדוח הסופי הקלות מיסוי שמהן יוכלו ליהנות מארי-B ותמר. ל"גלובס" נודע כי הוועדה נסוגה בה ברגע האחרון מהכוונה להעניק הקלות גם ללוויתן. כעת צפוי הדוח לעבור לדיון בממשלה.

עמדת לנדאו נחשפת: היטל מירבי של 40%-45%

תעשיית הגז-נפט מגיבה: "ששינסקי - דוח קטלני"

ח"כ יחימוביץ': "ששינסקי נכנע חלקית ללחצים ע"ח הציבור"

44
 44

הקלות במס

הגרסה הסופית של הדוח כוללת שורת הקלות והפחתות במיסוי לעומת המודל שהציגה הוועדה בעת פרסום דוח הביניים שלה ב-15 בנובמבר. חלק המדינה בהכנסות עמד בנובמבר על 68%. השיעור המרבי של היטל רווחי הנפט והגז עמד במקור על 60%. הדוח קובע מסלול מיוחד ל"מאגרים שיחלו בהפקה לא יאוחר מיום 1.1.2014", והמאגר העיקרי שעתיד ליהנות ממסלול זה הוא תמר. במסגרת המסלול יוענק R-Factor מוגדל לתמר, בשיעור של 2 עד 2.8, שמשמעותו היא שהמיסוי על "תמר" יחל רק לאחר החזר של 200% מההשקעה בחיפוש ובפיתוח המאגר. עוד מעניק הדוח הטבה של פחת מואץ בשיעור 15% להשקעות במאגרים שיבוצעו עד סוף 2013, גם מהטבה זו עתיד מאגר תמר ליהנות.

מסלול מיוחד נוסף נקבע ל"מאגרים שהחלו בהפקה מסחרית טרם הקמת הוועדה". המאגר היחיד העומד בהגדרה זו הוא מארי-B של ים תטיס, הנמצא כ-35 ק"מ ממערב לאשקלון. עפ"י המודל שנקבע, עד סוף 2015 יוטל על המאגר מס מופחת בשיעור של 50% מגובה המס שהיה אמור להיות מוטל בפועל. כמו כן יחושב גובה המס כאילו ההפקה התחילה מהמאגר רק ברגע הטלת המס ולא מאז 2004 - כפי שהחלה בפועל. משמעות הדבר היא שהמס ההתחלתי היה בשיעור של 20% ויעלה בהדרגה, במקום מס מיידי של 60% - כפי שהציע המודל המקורי.

הדוח מציע גם הטבות כלליות, ובהן מתן אפשרות לנכות מחבות המס של השותפות את תמלוגי העל המשולמים לבעלי העניין בשותפות. ההטבה מצמצמת במידה ניכרת את רווחי השותפות שעליהם מוטל המס, כיוון ששיעור תמלוגי העל מגיע עד 20% בשותפויות כמו גבעות עולם. בשותפויות אבנר ודלק קידוחים שבשליטת יצחק תשובה נהוגים תמלוגים בשיעור של 6%-8%. ההטבה משרתת בעיקר את המשקיעים הפרטיים המחזיקים ביחידות ההשתתפות של השותפויות, שהתלוננו כי המודל שהציעה ועדת ששינסקי מקפח אותם לרעה ביחס ליזמים ובעלי העניין בשותפויות.

עוד החליטה הוועדה להכיר בעלויות המימון של היזמים לאורך תקופת ההקמה עד להפקה המסחרית מהמאגר. עלויות אלה ייכללו במסגרת ה-R-Factor הכללי, העומד על 1.5 עד 2.3. ההכרה בעלויות המימון אמורה להפחית את הסיכונים בתקופת ההקמה של הפרויקט והיא באה על רקע טענת השותפים בתמר, בראשות יצחק תשובה, כי המלצות הוועדה מונעות מהם להגיע לסגירה פיננסית של המימון לפיתוח המאגר. שיעור ההכרה יהיה נורמטיבי ויעמוד על ריבית הליבור בתוספת 3%. הוועדה מציעה גם פחת מואץ בשיעור שנתי של 10% על עלויות שנצברו בשלב החזקה בפיתוח נכסי נפט וגז, ולנישומים עומדת האפשרות לבחור בין מסלול של פחת מרבי בגובה ההכנסה החייבת או במסלול של פחת בגובה הסכום הנובע משיעור הפחת המואץ.

עבודה במחלוקת

ועדת ששינסקי, בראשותו של פרופ' איתן ששינסקי, מונתה על ידי שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, באפריל 2010 כדי להמליץ על מודל פיסקלי חדש למיסוי הכנסות המדינה על תגליות נפט וגז. הוועדה מונתה על רקע קביעתו של שטייניץ כי המודל הקיים אנכרוניסטי ומיושן. שר התשתיות הסתייג מהקמתה אך בהסכמתו צורפו אליה שנים מנציגיו, מנכ"ל המשרד שאול צמח והממונה על ענייני הנפט והגז הד"ר יעקב מימרן.

המחלוקת פרצה החוצה לאחר שפורסמו מסקנות הביניים של הוועדה ב-15 בנובמבר, כאשר לנדאו קרא להתערבותו המיידית של ראש הממשלה בנימין נתניהו. המתיחות החריפה לאחר שהחברה לישראל הודיעה כי האי-ודאות שגרמה ועדת ששינסקי הביאה אותה להעדיף את ספק הגז המצרי EMG על פני השותפים בתמר בעסקת ענק לאספקת גז טבעי.

דיון רב משתתפים

בתוך כך, דיון רב משתתפים אצל ראש הממשלה בנושא מסקנות דו"ח ששינסקי שהיה אמור להיערך מחר (ג') נדחה ברגע האחרון לשבוע הבא. לשכת ראש הממשלה הודיעה אמש כי הדיון במסקנות הסופיות של דו"ח ועדת ששינסקי ייערך ביום שני הקרוב. מדובר בדיון רב-משתתפים שאליו הוזמנו כל הצדדים המעורבים בנושא ובהם יזמי הגז יצחק תשובה (דלק), קובי מימון (ישראמקו) צ'רלס דיווידסון (נובל אנרג'י), חברי ועדת ששינסקי, שר האוצר וראשי האוצר, שר התשתיות הלאומיות ונגיד בנק ישראל סטנלי פישר.

שטייניץ: "מברך את המשקיעים"

"בשעה טובה, לאחר כמעט 9 חודשים, ועדת ששינסקי - הוועדה המקצועית ביותר שהוקמה אי פעם בישראל בתחום משאבי הטבע - מסיימת את עבודתה", אמר שר האוצר שטייניץ בתחילת מסיבת העיתונאים. הוא הודה לפרופ' איתן ששינסקי ואמר לו: "עמדת בלחצים".

שטייניץ פנה גם למשקיעים ואמר: "אני רוצה לשלוח מכאן ברכה למשקיעי הגז והנפט ולחברות האנרגיה על היזמות והעקשנות ואני רוצה לומר שהכלל הוא מאוד ברור: יגעת ומצאת - תאמין; או בעולם העסקי: יגעת ומצאת - תרוויח. אנחנו מדינה שמעודדת יזמות ושוק חופשי ואני כשר אוצר מחויב לכך".

שטייניץ הוסיף כי "אני כשר אוצר חייב לדאוג לכך שאנחנו, בנינו ונכדינו ייהנו מתגליות הגז והנפט, לא רק בעקיפין אלא גם ישירות כפי שמקובל בעולם הרחב. מצב שבו אזרחי מדינת ישראל הם היחידים בעולם המערבי שלא נהנים מאוצרות הטבע השל המדינה הוא בלתי הגיוני, בלתי צודק ובלתי נסבל - ואנחנו משנים את זה כאן היום. עיקר הרלבנטיות וההשפעה של עבודת הוועדה בטווחים של 10 שנים והלאה. אנחנו לא מטפלים פה במשהו מיידי שרלבנטי למשמרת שלי כשר אוצר, אלא במשהו שרלבנטי לצרכים של עם ישראל בטווח הבינוני והארוך".

שטייניץ התייחס גם לקמפיין התקשורתי שניהלו המשקיעים וחברות הנפט והגז נגד ששינסקי, ואמר: "אנחנו חיים במדינה דמוקרטית ולגיטימי שחברות ואנשי עסקים דואגים לאינטרסים שלהם. אני מבין את הצורך שלהם בהסברה. אך יש מקרים שבהם במקום מסע שכנוע נחצים קווים אדומים. זה לא המקרה היחיד - לפני מספר שבועות ראינו מסע לחצים אגרסיבי סביב החוק לעידוד השקעות הון. אני רוצה לומר שאנחנו מתקרבים לקו האדום שבו במקום הבעת עמדה ובמקום מסע הסברה ולחצים ברמה לגיטימית - אנחנו עלולים להגיע למצב שבגלל אינטרסים כלכליים כבדי משקל, תשובש יכולתנו לקיים דיונים עניינים ולקבל החלטות ענייניות".

משרד התשתיות מתנגד למסקנות הוועדה

ובינתיים, הלחץ עשה את שלו: חבר ועדת ששינסקי, הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות ד"ר יעקב מימרן, מתנגד לדו"ח הסופי של הוועדה, כך התברר הבוקר (ב'). מימרן מצטרף לחברו לוועדה מטעם המשרד, מנכ"ל משרד התשתיות שאול צמח שהצביע נגד המסקנות הסופיות בישיבה המסכמת של הוועדה שנערכה ביום שני שעבר.

בכך למעשה "מיישרים קו" שני חברי הוועדה מטעם משרד התשתיות עם עמדת השר שלהם המתנגד לדו"ח לאחר שנדחתה דרישתו להחריג ממנו את מאגר תמר. בכוונת משרד התשתיות להגיש את חוות דעת המיעוט של צמח ומימרן עוד היום כדי שזו תצורף לדו"ח הסופי של הוועדה שיפורסם, על פי הודעת משרד האוצר, היום ב-17:00 ויועבר בשידור חי באתר "גלובס".

בין שר התשתיות ושר האוצר יש מחלוקת עמוקה בשאלה האם מסקנות הוועדה יחולו על מאגר "תמר". שר התשתיות טוען כי החלת המיסוי החדש על תמר תפגע בפיתוח המאגר ותעכב את מועד אספקת הגז לישראל. שר האוצר טוען כי החרגת תמר כמוה כוויתור על הכנסות בעשרות מיליארדי שקלים המגיעים לאזרח.

מימרן נחשב לגורם מתון בוועדה ובמהלך עבודתה ניסה לפשר ולהגיע להסכמות בין שני הקטבים המיוצגים בה - זה של שר התשתיות מחד וזה של שר האוצר מאידך. השינוי בעמדתו של מימרן התרחש ככל הנראה אתמול.

בהצבעה הסופית שנערכה בוועדת ששינסקי על מסקנות הדו"ח ביום שני שעבר הצביע מנכ"ל המשרד שאול צמח נגד המסקנות, בגלל אי-החרגת "תמר". על פי גורמים בוועדה, מימרן הצביע באותה ישיבה בעד המסקנות הסופיות. לדברי אותם גורמים עד אתמול סברו בוועדה כי מימרן תומך במסקנות אלא שלאחר שנפגש עם שר התשתיות החליט הממונה לשנות את עמדתו ולהתנגד לדו"ח.