מחריפה המחלוקת על הגמלאות של עובדי מערכת הביטחון

ועדת העבודה והרווחה דנה היום בסוגיית הצמדת הגמלאות של צה''ל ושאר מערכת הביטחון למדד המחירים לצרכן

"הצבא התלבט ארוכות לגבי מעבר לשיטת הצמדת הגמלאות. אני סבור כי מעבר למדד הוא הצעד הנכון. לפני כמה ימים היה אצלי מנכ''ל משרד הביטחון וככל שאני מבין יש נכונות למעבר. יש לי מכתב ואמירות פורמאליות של מערכת הביטחון לכך", כך אמר אילן לוין, הממונה על השכר, בוועדת העבודה והרווחה בדיון שהתקיים היום (ב') בסוגיית הצמדת הגמלאות של צה''ל ושאר מערכת הביטחון למדד המחירים לצרכן.

נזכיר, כי גמלאות עובדי מערכת הביטחון (צה''ל, משטרה שב''ס, שב''כ ומוסד) צמודים לשכר של עובדים פעילים וטרם נותק ממנו, וזאת לעומת רוב העובדים במגזר הציבורי אשר הצמדה הינה זה כמה שנים לפי מדד המחירים לצרכן.

אלוף אבי זמיר, ראש אכ''א, הסתייג מדברי לוין ואמר כי "משרתי קבע סובלים משחיקת שכר משמעותית מאוד כאשר 15% ממשרתי הקבע מקבלים השלמת הכנסה. ב-15 השנים האחרונות נרשמה שחיקה גם בשכר הגמלאים. היום גם יותר קשה לפתוח קריירה שנייה אחרי יציאת לפנסיה. העמדה שלנו ברורה: לא מתנתקים מעובדים הפעילים; חייבים לתת מענה לשחיקה שנרשמה בשנים האחרונות; וגם חייבים להבטיח אי שחיקה עתידית" סיכם זמיר.

יורם שחל, איגוד גמלאי המשטרה ושב''ס חשף את המחלוקת החריפה שמתפתחת זה שנתיים בין גמלאי המשטרה לבין אלו של צה''ל: "אנו משמשים בני ערובה לנושא שכר הפעילים ולכן נושא הצמדת הגמלאות איננו מקודם על ידי המשרדים. אנו לא ארגון מייצג ולכן הסמכות היא בידי השר לביטחון פנים. יש לנו מסמך משותף ואין שום נקודת מחוקת בינינו לבין האוצר. יש בינינו הסכמה מוחלטת עם האוצר לגבי המעבר אבל יש לנו בעיה עם דווקא המשרדים-זה חסר תקדים. שלא יגידו לי ש-6.25% (עליית שכר הפעילים) זה יותר מ-10% (עליית המדד בשנים האחרונות). אצלנו גיל הפרישה היא 10 שנים מאוחר יותר לעומת צה''ל. אנו מבקשים כל הזמן להעביר להצמדה למדד. אנו מבקשים לפעול לקיצור משך הזמן לשינוי חקיקה שכן כבר 470 גמלאים נפטרו מאז שאנו מבקשים את המעבר", סיכם שחל.

גם נציג המשטרה הצהיר רשמית כי הם תומכים בניתוק. יצחק ברזילאי, יו''ר עמותת גמלאי המוסד האשים את משרד האוצר בניסיון של "הפרד ומשול" בין ארגוני הביטחון השונים. נזכיר כי לפי החוק, כל מערכת הביטחון צמודים במערכות השכר לאלו של צה''ל. יו''ר הוועדה, חיים כץ (ליכוד), סיכם את הדיון והסביר כי מדובר בדיון ראשון המיועד אך ורק להכיר את עמדת הארגונים השונים.