לאחר 5 שנים: שכר עוזרים פרלמנטריים יעלה ל-6,300 ש'

ועדת הכנסת: שכרם של העוזרים הפרלמנטריים יעודכן ב-5% החל מהחודש הבא ■ שכרם יתעדכן שוב ביוני 2011 וכן ביוני 2012, ב-3% בכל פעם, ויעמוד על 6,700-7,885 שקל

לאחר שלא הועלה שכרם במשך 5 שנים, קבעה היום ועדת הכנסת כי השכר של העוזרים הפרלמנטריים יעודכן ב-5% החל מהחודש הבא. בעקבות ההחלטה, יעמוד מעתה שכרו של עוזר פרלמנטרי על 6,300-7,430 שקל. שכרם של העוזרים יתעדכן שוב בחודש יוני 2011 וכן ביוני 2012, ב-3% בכל פעם, כשבסוף התהליך, בעוד שנה וחצי, יעמוד שכרם על 6,700-7,885 שקל.

יש לציין כי העוזרים מועסקים במשרה מלאה והם עומדים לרשותם של חברי הכנסת בכל שעות היממה. פעמים רבות סדר יומם מתחיל השכם בבוקר ומסתיים אל תוך הלילה, תוך שהם מלווים את חבר הכנסת שאיתו הם עובדים לכל מקום.

בעקבות פנייתו של יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יריב לוין (ליכוד) ועד העוזרים הפרלמנטריים, בחנה הוועדה הציבורית לקביעת שכר ותשלומים אחרים לחברי הכנסת בראשות פרופ' ראובן גרונאו את שכרם של העוזרים, שטענו כי שכרם לא עודכן מזה שנים בשל העובדה שלא קיים כל מנגנון אוטומטי לעדכון שכרם, למעט תוספת היוקר המשולמת לשכירים במשק.

הפעם האחרונה שבה עודכן שכר העוזרים היתה ב-2005, ומאז נוספו לו רק תוספות ותק, למי שנשאר בתפקידו, ותוספת יוקר בשנת 2006. חברי הכנסת נרתמו הבוקר לעזרת העוזרים ודרשו כי שכרם יעלה בצורה חדה יותר ל-11% באופן מיידי. יו"ר הוועדה, לוין, ביקש מגרונאו לבחון שוב את המלצתו ולשקול העלאת שכר לעוזרים.

בקרב העוזרים הפרלמנטריים הובע חוסר שביעות רצון מההחלטה, שכן חלקם בעלי משפחות ומתקשים ממשכורת של כ- 6,000 שקל נטו בחודש את לממן את משפחתם. בנוסף, חלקם גרים בפריפריה ועלות הנסיעות לכנסת וממנה מהווה חלק ניכר מהוצאותיהם.

אילן מרסיאנו, מהוותיקים שביועצים הפרלמנטריים ויועצו של יו"ר ועדת העבודה והרווחה, חיים כץ, התריע על כך שבעלי משפחות לא יוכלו לעבוד בכנסת כי הן יגיעו לפת לחם ואלו שבאים מהפריפריה, מצבם רע הרבה יותר. במשכורת שכזו אי אפשר לקיים משפחה. אם הכנסת רוצה שהפרספקטיבה של העוזרים תהיה רק מענייני סטודנטים בלבד, הדבר יהווה פגיעה חמורה בדמוקרטיה".

איילת השחר, העוזרת הפרלמנטרית של כץ, אמרה כי "זו שערורייה שהוועדה שהיתה אמורה להמליץ על תנאים ושכר של עוזרים לא מעורה ואינה מכירה כלל את אופי העבודה של העוזרים ואת היקפה. עוד יותר חמור מכך, שחברי הוועדה ביקשו להשוות את עבודתינו לזו של הרפרנטים באוצר ואת הבוסים שלנו לפקידים באוצר".

בנוסף, בעקבות תלונותיהם של העוזרים כי שכרם אינו מספק, דנה הוועדה בשאלה האם רשאי עוזר פרלמנטרי לעסוק בעיסוק נוסף במקביל לתפקידו בכנסת. ועדת גרונאו קבעה שבמקרים רבים קיים חשש לניגוד עניינים בין עיסוק של העוזר בכנסת לבין משרתו השנייה
ולכן בכל פעם שיבקש עוזר לעסוק בעיסוק נוסף, הוא יידרש לאישורו של היועץ המשפטי של הכנסת.