הכשרה ביטוח: עד 2012 יירדו מחירי הדירות ב-10%; השכירות תעלה עוד השנה

האם ייצא השנה האוויר מבועת הנדל"ן? מחלקת ההשקעות של חברת הכשרה ביטוח פרסמה הבוקר (ג') את תוצאותיו של מחקר חדש, ולפיו צפויים מחירי הדירות לרדת השנה, בעוד מחירי השכירות יעלו.

כזכור כלכלנים רבים, לרבות אלה בבנק ישראל, הזהירו בחודשים האחרונים כי קצב העלייה של מחירי הדירות, הגבוה מזה של שכר הדירה, הוא אינדיקציה לכך שעליית המחירים בשוק הדיור אינה תוצאה של הפערים בין ביקוש להיצע בלבד; אחרים קראו לילד בשמו, וטענו שחוסר ההתאמה בין עליית מחירי השכירות הצנועה לנסיקת מחירי הדירות הדו-ספרתית הוא עוד סימן לקיומה האפשרי של בועה בשוק הנדל"ן.

תחילתו של תהליך

עם פרסום המחקר של הכשרה ביטוח, מסר ל"גלובס" יוסי אפרתי, מנהל מחלקת ההשקעות בחברה, כי להערכתו "יירדו מחירי הדיור בשיעור של עד 5% במחצית השנייה של 2011, כאשר ב-2012 נראה ירידה נוספת בשיעור של 5%".

להערכת אפרתי, מחירי השכירות יזנקו ב-10% כבר במהלך שנת 2011. כזכור, אפרתי היה בין האנליסטים הראשונים שצפה ירידה במחירי הדירות - עוד בספטמבר 2010 - והמליץ לישראלים אז "לדחות את קניית הדירה בעוד שנה".

הסיבות להתמתנות מחירי הנדל"ן בשנתיים הקרובות, לפי המחקר: "עליית הריבית, שתמתן את האטרקטיביות של המשכנתאות, וכן תחילתו של תהליך גידול בהיצע הדירות, שייתן את אותותיו ביתר שאת בשנת 2012". לדברי מחברי המחקר, סביר שמחירי השכירות ידביקו השנה "ולו באופן חלקי, את עליית מחירי הדירות שהתרחשה בשנים האחרונות".

עוד מעריכים כלכלני הכשרה ביטוח, כי ריבית בנק ישראל תעלה מ-2% כיום ל-3.25% בסוף השנה.