דוח ששינסקי: "מגד 5 - תגלית"; הורידו הדוח!

הדוח הסופי של ועדת ששינסקי עלה לרשת - כנסו והורידו את כל חלקי הדוח בקבצי PDF ■ לראשונה מתייחסת הוועדה לשדה "מגד" של גבעות כאל "תגלית" ומתארת את הנפט שנמצא שם כ"איכותי" ■ הוועדה מזהירה: נובל אנרג'י ודלק עלולות לעכב פיתוח "תמר" כקלף מיקוח

ימים ספורים לאחר מסיבת העיתונאים בה הגישה ועדת ששינסקי את הדוח הסופי בעניין התמלוגים והמיסוי על תגליות הנפט והגז, פורסם היום (ד') הדוח הסופי - כולל עמדת המיעוט שהגישו חברי הוועדה מטעם משרד התשתיות.

הדוח משתרע על פני מספר רב של עמודים, אך דווקא תיאורים הנמצאים בפרקי המבוא והסיכום מעידים על פוטנציאל הנפט והגז בישראל - לפחות מנקודת מבטם של חברי הוועדה - ומכאן על המאבק שמנהלת המדינה להגדיל את חלקה בעוגה זו.

"ישנה סבירות לקיומם של מאגרי נפט משמעותיים שהיקפם המדויק אינו ידוע", נכתב בדוח. בהמשך ישנה התייחסות מפורשת לשדה "מגד" של שותפות גבעות : "בקידוח 'מגד 5', אשר בוצע בשנת 2009 באזור ראש העין התגלה נפט איכותי בעומק רב. תגלית 'מגד' מעידה על הסיכוי להימצאותם של מאגרי נפט משמעותיים גם באזור היבשה של ישראל.

בסוף הדוח ניתנת התייחסות לעמדת המיעוט שהגישו נציגי משרד התשתיות בשל החשש שמא המלצות הוועדה יעכבו את פיתוח תגלית "תמר" והגז לא יחל לזרום בשנת 2013: "המנגנונים המוצעים, לא זאת בלבד שמאפשרים את פיתוח המאגר ומימונו, אלא כוללים גם שולי ביטחון נרחבים אשר מטרתם מתן גמישות למשקיעים בבחירת אופן המימון והתאמתו למתווה המימוני המתוכנן במידת הצורך. כל זאת, על מנת להבטיח כי יישום מסקנות הוועדה מנקודת ראות המשקיעים לא יגרור כל עיכוב בפיתוח המאגר".

בהמשך רומזת הוועדה כי היזמים, קרי נובל אנרג'י, קבוצת דלק וישראמקו המחזיקות ב"תמר", עלולים "להשתמש בעיכוב בפיתוח ובביטחון האנרגטי של מדינת ישראל כמנוף וכקלף מיקוח לשינוי ההמלצות ולהשאת רווחים".

להלן דוח ששינסקי המלא להורדה בקבצי PDF, כולל חוו"ד המיעוט של משרד התשתיות, חוו"ד החיצונית של חברת ג'ונסטון והדמיות:

להורדת דוח ששינסקי המלא

תקציר המנהלים

חוו"ד המיעוט של נציגי משרד התשתיות

חוו"ד של ג'ונסטון

הדמיות