הממשלה תקפיא הקמת מתקן ההתפלה באשדוד

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, ימליץ לבטל ההסכם עם מקורות ■ משמעות הביטול עלולה להיות דחייה של שנים במתקן, שיהיה מסוגל לספק מי שתייה לכמיליון תושבים

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, ימליץ לממשלה לבטל את ההסכם עם חברת מקורות להקמת מתקן התפלה באשדוד. כך נודע ל"גלובס". הקמת המתקן, שהייתה אמורה להתחיל לפני שנה, הוקפאה בהוראת ועדת מכרזים בראשות משרד האוצר. משמעות ביטול ההסכם ופרסום מחדש של מכרז להקמת הפרויקט עלולה להיות דחייה של שנים בהפעלת המתקן, שיהיה מסוגל לספק מי שתייה לכמיליון תושבים.

יו"ר מקורות, אלכס ויז'ניצר, אמר בתגובה ל"גלובס" כי אם אכן תתממש היוזמה, תהיה זו "הפרה בוטה של ההסכם שנחתם בין מקורות למדינה. צר לנו שמנכ"ל משרד ראש הממשלה ימליץ להפר את החלטת הממשלה. מדובר בצעד עגום שפירושו החרפת משבר המים בישראל, על רקע שנות הבצורת". ממקורות נמסר כי "מצער שבמקום לטפל במשבר המים החמור כל הכוחות חוברים רק כדי למנוע את הקמת מתקן ההתפלה על-ידי חברת המים הלאומית וכדי להעביר את הפרויקט לידי גורמים פרטיים".

ביטול ההסכם עם מקורות חושף את המדינה לתביעות משפטיות מצד מקורות וחברת מנרב הנדסה. קבוצת IVM הכוללת את מנרב והחברה הספרדית Sadyt זכתה בנובמבר 2009 במכרז להקמת המתקן והייתה אמורה להתחיל בבנייה באפריל 2010. ואולם הפרויקט הוקפא בדצמבר בהוראת ועדת המכרזים הבינמשרדית בראשות סגן החשב הכללי באוצר, גיל שבתאי, שדרשה ממקורות להתחייב לספק את המים במחיר של 2.36 שקל לקוב. מקורות, שהתבססה על מחיר של 2.86 שקל, הפחיתה בהדרגה את המחיר עד 2.49 שקל אך גם הצעה זו נדחתה.

באפריל הנחה ראש הממשלה את משרדי האוצר והתשתיות ואת מקורות להמליץ על פתרון בתוך 30 יום. נתניהו אמר אז כי "לא יעלה על הדעת שמתקן ההתפלה תקוע שנים בגלל ביורוקרטיה ולא ייתכן שהציבור ישלם על המים מחיר מופרז". בדיונים שנערכו בימים האחרונים תמך גבאי בהצעת האוצר לבטל את ההסכם ולפרסם מכרז בינלאומי. באוצר טוענים כי מקורות אינה מסוגלת לבצע את הפרויקט וכי קבוצת IVM אינה עומדת בתנאי הסף הנדרשים מקבלן ההקמה.

מתקן ההתפלה לספק 100 מיליון קוב מים בשנה, כמות המספיקה למיליון איש. בשל הצורך הדחוף במתקן, נקבע לוח זמנים צפוף במיוחד להקמתו, שהוגדר "בלתי אפשרי" על-ידי גורמים העוסקים בהקמת מתקני התפלה. חברת IDE שהתמודדה במכרז של מקורות ייזום להקמת המתקן, פרשה ממנו לאחר שנדחתה הצעתה להאריך את משך ההקמה ל-30 חודש.

באוצר טענו כי הפער הכולל במחיר בין ההצעות מגיע ל-400 מיליון שקל על פני 25 שנה, וכי הליכים משפטיים שנפתחו נגד IVM צפויים להימשך חודשים רבים. לדעת האוצר כפי שהוצגה לגבאי משך הזמן מרגע ההחלטה על פרסום מכרז ועד לבחירת זכיין עומד על כ-9 חודשים בלבד.

קבוצת IVM פנתה היום לראש הממשלה ולשרי האוצר והתשתיות באמצעות יועצה המשפטי משרד עו"ד יהודה רווה והזהירה כי במידה שיוחלט על ביטול הפרויקט, היא תפנה לבימ"ש בבקשה לצו מניעה. לטענת הזכיינית, "מזה שנה אין מניעה להתחיל בביצוע הפרויקט, מכיוון שבית המשפט שאליו פנתה הקבוצה המפסידה דחה את בקשתה להוציא צו מניעה. ביצוע הפרויקט מתעכב אך ורק בגלל סירוב האוצר לקבל את המחיר שקבעה מקורות".