הצעת חוק: להגביל צווי איסור פרסום לשבוע; "המידע דולף לרשת"

מתוך הצעת החוק: "לא אחת קורה שהמידע שנאסר לפרסום מופיע לפרטי-פרטים באתרי אינטרנט ובגופי תקשורת זרה, כך שממילא אין עוד כל טעם בקיומו של הצו"

הצעת חוק חדשה של שורה של חברי כנסת מבקשת למנוע מבית משפט למנוע פרסום במשך יותר משבוע.

ההצעה, שתעלה ביום ראשון הקרוב לוועדת השרים לחקיקה, פרי יוזמתם של חברי הכנסת נחמן שי, יריב לוין, מירי רגב ואיתן כבל, מתבססת על ההנחה כי ככל שמתמשך צו איסור פרסום על פרשה - כך נפגע האינטרס הציבורי.

"בדרך-כלל צווי איסור הפרסום ניתנים לבקשת המשטרה וגופי הביטחון האחרים, אשר מצדיקים את הבקשה בטעמים שעניינם חשש לפגיעה בחקירה או חשש לפגיעה בביטחון המדינה", נכתב בדברי ההסבר לחוק. "יתר על כן, לא אחת קורה שהמידע שנאסר לפרסום על-ידי בית המשפט מופיע לפרטי-פרטים באתרי אינטרנט ובגופי תקשורת זרה, כך שממילא אין עוד כל טעם בקיומו של הצו או שניתן לצמצם את היקפו, אולם הצו בכל זאת נשאר על כנו".

על-פי דברי ההסבר לחוק, "צווי איסור הפרסום פוגעים בחופש המידע ובזכות הציבור לדעת, שהיא זכות יסוד של אזרחים במדינה דמוקרטית, בפרט כאשר הדבר נוגע לפעילותם של גופים שלטוניים.

"שימוש נרחב מדי ללא ביקורת ציבורית ראויה בכלי זה עשוי לפגוע קשות בזכויות האדם במדינת ישראל, שכן הוא עשוי לאפשר באופן גורף מעצר וחקירה של חשודים (שהינם בבחינת חפים מפשע כל עוד לא הוכחה אשמתם) במחשכים, והרחק מהעין הציבורית".

חברי הכנסת כותבים כי "הגבלה בזמן של צווי איסור הפרסום בזמן תכפה על המשטרה להשלים את הליכי החקירה מהר יותר, והדרישה כי הארכת התוקף תיעשה מטעמים מיוחדים שיירשמו תחייב את בית המשפט לשקול היטב את הבקשה ולנמק את ההחלטה בדבר הארכת התוקף של הצו".

הצעת החוק אינה מתייחסת לעניינים הקשורים בקטינים או לעניינים המתנהלים בדלתיים סגורות.