השופט שלי טימן: "אין מה לדבר על חנינה למשה קצב"

אמר בתגובה לקריאת יוסי ביילין לחון את קצב: "הנשיא לא יוכלו להתייחס ברצינות לחנינה, כשמדובר במעשים נאלחים ואיומים כאלה מצדו של האזרח מספר אחת"

הקריאות לחון את נשיא המדינה לשעבר משה קצב היו צפויות, אבל לא בשלב מוקדם כל-כך. פחות משבוע מאז ניתנה הכרעת הדין במשפטו של נשיא המדינה לשעבר, שהורשע בשני מעשי אונס, מעשים מגונים, הטרדה מינית ובשיבוש הליכי משפט, ולפני שנשמעו הטיעונים לעונש ונגזר דינו, כבר נשמעה יריית הפתיחה בקמפיין הציבורי להשגת חנינה עבורו.

שלשום (ג') קרא שר המשפטים לשעבר, יוסי ביילין, לחון את קצב. בראיון בתוכנית "פוליטיקה" בערוץ 1 אמר ביילין כי משפטו של קצב היה תהליך טראומתי למדינה כולה. "מבחינת הדמוקרטיה הישראלית זה היה מבחן בגרות שהיא עברה. אני מעריך שהוא יישלח לכלא, והוא צריך להישלח לכלא, אבל מיד אחרי זה צריך להקל בעונשו ולחון אותו. אני לא חושב שמגיע לנו כישראלים לראות את הנשיא שלנו בכלא, ומבחינתו לדעתי העונש האמיתי שלו זה להיות ברחוב מול אשתו, ילדיו ושכניו, וזה העונש האמיתי הרבה יותר מאשר להיות בכלא".

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב בדימוס, שלי טימן, לא אוהב את הקריאה הזו. "חנינה מיד לאחר מתן פסק הדין, הכולל את הכרעת הדין וגזר הדין, היא דבר גרוע, המעליב את מערכת המשפט, מוריד מכבודה ומייתר את ההליך השיפוטי. בכל הפעמים שזה נעשה, ונעשו דברים כאלה בעבר - לרבות תקדים בעניין אנשי השב"כ בפרשת קו 300, שחטף ביקורת קשה - זה היה לא ראוי. זה דבר שלא ייעשה".

אך לא רק השלב שבו עולה הקריאה למתן חנינה לנשיא לשעבר מטריד את טימן. לדעתו, עצם הבקשה לא ראויה. "גם לגופו של עניין אני חושב שאין על מה לדבר. חוץ מפוליטיקאים או מקורבים, אני לא חושב שיש מישהו שייתן את ידו למתן חנינה לקצב. לשכת הנשיא, הגוף המייעץ לו בענייני חנינות והפרקליטות שמביעה דעה בנושא, לא יוכלו להתייחס ברצינות לחנינה, כשמדובר במעשים נאלחים ואיומים כאלה מצדו של האזרח מספר אחת, כשמדובר באינוס בכוח וכשלדעתי האישית - ואינני רוצה להשפיע על בית המשפט בעניין - הנפילה שלו מאיגרא רמא לבירא עמיקתא אינה יכולה להיות נימוק לקולא. דווקא מעמדו הרם כמושא לחיקוי ולדוגמה טובה צריך לפעול לרעתו".

לדברי נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב לשעבר, השופט אורי גורן, "מוקדם מדי לדבר על חנינה. כל הדיבור בנושא זה פסול מעיקרו. בית המשפט המחוזי עדיין לא סיים את תפקידו, לא היו טיעונים לעונש, לא יודעים מהו העונש שקצב יקבל, וכבר פוסלים אותו מעונש? זה נושא משונה שיש בכלל דיון על כך. איך אפשר לדבר עכשיו על עונש? על חנינה? אם העונש יהיה קל אז תהיה חנינה? על מה ניתן עכשיו חנינה? איזה אבסורד זה?"

לדברי גורן, העלאת העניין על סדר היום התקשורתי עלולה להשפיע על הרכב השופטים בתיק. "יש לזה השפעה על מתן גזר הדין. צריך לחכות בסבלנות לגזר הדין ולתוצאות הערעור, שככל הנראה יוגש בתיק. יש עוד הרבה מאוד הליכים ודרך ארוכה שצריכים לעבור לפני שמדברים על חנינה, ובטח לפני שמבקשים חנינה".