לידיעת שותפות "לוויתן": מתקן לייצוא גז בקפריסין

שותפות בלוויתן בודקות עדיין אפשרות להקים מתקן דומה בישראל ■ ישראל שוקלת לבטל מתקן לייבוא גז - על רקע הערכות כי לאחר תגלית לוויתן, אין עוד צורך במתקן הגיזוז

קפריסין תפרסם מכרז להקמת מתקן הנזלה לגז טבעי נוזלי (LNG) שיוכל לשמש את יזמי הגז הישראלים לצורך ייצוא הגז למדינות העולם. השותפים בלוויתן, הזקוקים למתקן כזה לצורך ייצוא הגז לשוקי המזרח הרחוק, בודקים עדיין אפשרות להקים מתקן דומה בשטח ישראל, אך הקמתו של פרויקט כזה בארץ צפויה להיתקל בהתנגדות עזה מצד ארגוני סביבה ותושבי היישובים המתגוררים בסמוך למתקן.

לאחרונה הוכרע מאבק דומה נגד הממשלה והיזמים, כשהמועצה הארצית לבנייה דחתה תוכנית להקמת מתקן יבשתי קטן לקליטת הגז הטבעי שיוזרם לארץ מקידוח תמר. המתקן היה מתוכנן להיבנות באזור חוף דור, על שטח של כמה עשרות דונמים.

בתוך כך נודע ל"גלובס" כי באוצר שוקלים לבטל את היוזמה להקים בישראל מתקן גיזוז שיאפשר לישראל לייבא גז טבעי נוזלי. המכרז הבינלאומי להקמת המתקן היה אמור להיפתח בקיץ, לאחר ש-6 קבוצות עברו את שלב המיון המוקדם. אך בממשלה הוחלט להמתין לתוצאות קידוח לוויתן לפני ההחלטה על עתיד המתקן. גורמים בממשלה העריכו כי כעת לאחר תגלית הגז בלוויתן, אין עוד צורך במתקן הגיזוז.