מה הליין על ברצלונה?

גם אם נדמה לכם שהבאנרים שמרצדים לכם מול העיניים בכל אתר זניח לא עובדים, תעשיית ההימורים, שהספורט הוא עמוד התווך שלה, תגלגל בעוד שנה כ-380 מיליארד דולר

מי לא מכיר את הפרסומות המרצדות הללו, שקוראות, בדרך כלל בחוסר טעם מזעזע, לבוא ולהיכנס לאתרי הקזינו ברשת? פוקר, משחקי מזל, בינגו, והימורים על ספורט הם עמודי התווך של התעשייה הזו. למרות איסורים, חרמות ומלחמה של ממש של הרשויות במדינות רבות בעולם, הימורים מקוונים הם ענף מתפתח ומרוויח. היקף ההימורים העולמי עולה בקביעות, וצפוי להגיע ל-380 מיליארד דולר ב-2012, כשמתוכם נתח ההימורים המקוונים ממשיך לעלות. מחמישה אחוזים לפני חמש שנים צופה "גמבלינגקפיטל" עלייה עד 2012 לנתח של כמעט עשרה אחוזים. אגב, בישראל אחוז ההימורים המקוונים בווינר עומד גם הוא על כ-10 אחוזים.

ביוני האחרון הכריזה החברה המובילה בענף בבריטניה PartyGaming, שבכוונתה להתמזג עם אחת מחברות הימורי הספורט המקוונים הגדולות בעולם, Bwin. התוצאה של המיזוג ייצור את חברת ההימורים המקוונים הציבורית הגדולה בעולם עם הכנסות מוערכות של 682 מיליון אירו בשנה הבאה.

זו נקודת פתיחה טובה בתקופה שבה שווקים הולכים ונפתחים אל ההימורים המקוונים. בשנים הקרובות יתרכזו המאמצים בשווקים של צרפת, איטליה ובריטניה, אבל פתיחת השווקים בספרד, יוון, דנמרק, ואולי ארה"ב, תסיט את תשומת הלב אליהם והמצב בענף הרגיש לרווחה כלכלית משתפר, למרות המהלומה שספג עם המשבר הפיננסי. אחרי שב-2007 כמעט 13 מיליון משתמשים הימרו בחודש בבריטניה, ירד מספרם עד לשישה מיליון ביוני 2009. כך עולה ממספרים שפירסמה חברת מחקר השיווק comScore בכנס בלונדון בנובמבר וב"ספורט ביזנס אינטרנשיונל". בספטמבר האחרון כבר נרשמה עליה ל-7.3 מיליון משתמשים, אחרי שביוני 2010 המספר הגיע לשיא שנתי של עשרה מיליון משתמשים, עקב קיום הגביע העולמי בכדורגל.

***

ניתוח של מספר גורמים משפיעים מציג תוצאות מעניינות. האחד, שבעוד בבריטניה, גרמניה, ספרד, איטליה וטורקיה אחוז גולשי האינטרנט שנמצא פעם בחודש לפחות באתרי הימורים נע בין 15 ו-20 אחוז, בצרפת בה השוק נפתח לפני זמן קצר מדובר ב-33 אחוז! בארה"ב ורוסיה מדובר בכ-8 אחוזים, ובסין זהו רק קצת פחות מאחוז בודד. מצד שני, בעוד במערב אירופה המשתמשים נמצאים שלושה עד ארבעה ימים בחודש באתרי ההימורים - בצרפת 4.9 ימים בחודש, ואילו המהמרים הסיניים נמצאים שם כמעט עשרה ימים בחודש.

המהמרים הכבדים, שמהווים חמישית מאוכלוסיית המהמרים בכלל, אחראים ל-90 אחוזים מהדפים הנצפים ול-93 אחוז מזמן הצפייה באתרי ההימורים. מדובר בדרך כלל בגברים, שמהווים שישים אחוז מהמהמרים ושני שליש מזמן ההימורים ברשת. ולא קשה למצוא אותם. לאתר הספורט של ה-BBC נכנסים מדי חודש כחצי מיליון מהמרים כבדים. גם באתרים שנחשבים יותר כאתרי ספורט ולא הימורים, כמו livescore.com או free-football.tv, בין חמישים ושבעים אחוזים מהמבקרים הם מהמרים, ולא במפתיע. כך שהפירסום הממוקד קל לחברות ההימורים.

ואכן, livescore.com למשל שמביא 21 מיליון Ad impressions (כמות הפעמים שבהן נחשף גולש ל"באנר" מסויים - א.ז), אפילו לא מתקרב לאתרים של מייקרוסופט - 108 מיליון אד אימפרשנס, יאהו! - 111 מיליון, או eBay עם 249 מיליון.

רק 0.7 אחוז מהפרסומות הנצפות אכן מובילות ללחיצה עליהן. אבל מי שנחשף לפרסומות הללו, "המחלה" תופסת אותו: הסיכוי שייכנס בחודש העוקב לאתר המפורסם גדול ב-72 אחוזים מהממוצע. מהסיבה הזאת בדיוק מוכנה bwin לשפוך 25 מיליון אירו לשנה כדי להיות מוצגת על חזית החולצה של ריאל מדריד ובאתר המועדון, ועוד מאות מיליונים נוספים מדי שנה רק עבור פרסום.