לא נגמר: עוד קשיים במכרז של חברת החשמל

בוועדה ידונו האם חוקי להעניק בלעדיות לזוכה במכרז למיזם הסיבים האופטיים, ולכמה זמן ■ אם לא תוענק בלעדיות למשקיע - ספק אם יהיו גורמים המעוניינים להיכנס כמשקיעים

שר התקשורת משה כחלון ומשרדי הממשלה המעורבים בפרויקט התקשורת של חברת החשמל נאלצים להתמודד עם סוגייה חדשה שצצה נגד המיזם - האם בכלל חוקי להעניק בלעדיות לזוכה במכרז לשימוש ברשת הסיבים האופטיים של החברה, כפי שנכון לעכשיו מתכוונים לעשות, ואם כן - לכמה זמן. ועדת המכרזים התכנסה בשבוע שעבר לצורך דיון בסוגייה זו ובסוגיית משך הפריסה שבה יחויב הפרויקט, בדרך לפריסה אוניברסלית, וחוות דעת כלכליות שיוגשו לוועדה אמורות לסייע בפתרון המשברון.

כפי שנחשף ב"גלובס", סביב היקף הפריסה של המיזם ישנם חילוקי דעות על רקע החלטתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לחייב את המיזם בפריסה הכוללת 80% מבתי האב בתוך 5 שנים בלבד. החלטה זו מעמידה את כדאיות הפרויקט בסכנה, משום שחברת החשמל, וכן גורמי המקצוע במשרד התקשורת, סבורים שיש לחייב את המיזם בפריסה למשך זמן ארוך יותר, ולפחות 7-10 שנים, שאם לא כן, לא יימצא המשקיע שירצה לבוא ולהשקיע במיזם.

הנושא אמור לעלות בקרוב לדיון בוועדת המכרזים, שצפויה לבחור יועצים כלכליים שיעשו עבודה בעניין וימליצו לוועדה מה יהיה היקף הפריסה הכולל הנכון. "היקף נכון" ייקח בחשבון את האינטרסים הכלכליים של המדינה מצד אחד, לעומת האינטרס הכלכלי של המשקיעים. כזכור, במסגרת המיזם אמור משקיע פרטי לרכוש 51% ממניות המיזם ולקבל זכות שימוש ברשת הסיבים האופטיים של חח"י, ולהשקיע בפריסת סיבים בכל הארץ.

הנושא השני שנמצא על סדר היום של הוועדה, כאמור, הוא האם להעניק בלעדיות לזוכה במכרז בזכות השימוש ולכמה זמן. בעניין זה קיימת שאלה משפטית לא פשוטה: האם המדינה, בתור הבעלים של חברת החשמל, יכולה לתת זכות שימוש בלעדית לגורם פרטי לשימוש בסיבים האופטיים שלה.

כך או כך, אם המדינה תרצה להגביל את המשקיע במשך הזמן שהוא יקבל בו בלעדיות לזכות השימוש, על המשקיע יהיה לקחת את זה בחשבון בשיקולי הכדאיות הכלכלית של המיזם. על אחת כמה וכמה, אם לא תוענק למשקיע בלעדיות כלל, ספק אם יהיה מישהו שיהיה מוכן להיכנס להשקעה הזו.