ניסיון ההתנקשות בארה"ב: החשד - הרקע למעשה אנטישמי

במשרד לביטחון המולדת חושדים כי ג'ארד לאפנר, החשוד בניסיון רצח צירת בית-הנבחרים גבריאל גיפורד וברצח שישה אנשים, קשור לקבוצה הדוגלת באנטישמיות והתנגדות לציונות

קיים "חשד חזק", שג'ארד לאפנר, החשוד בניסיון לרצוח את צירת בית-הנבחרים הדמוקרטית גבריאל גיפורד וברציחת שישה אנשים באירוע פוליטי בטוסון, בשבת, קשור לארגון שוליים ימני, אמריקן רנסאנס (American Renaissance), שמפרסם מגזין ואתר אינטרנט עם אידיאולוגיה שדוגלת באנטישמיות ובהתנגדות לממשלה, להגירה ולמה שמכונה "ממשלת הכיבוש הציוני" בארה"ב (ZOG). כך נאמר בתזכיר של המשרד לביטחון המולדת, שמצוטט בערוץ פוקס-ניוז וכן ב"ניו יורק טיימס" ובסוכנות הידיעות א.פ.

לאחר שחלף ההלם הראשוני של הטבח, החל השיח הלאומי בארה"ב להתמקד בחשבון נפש: האם האווירה הפוליטית הרעילה בשנתיים שחלפו דחפה צעיר בלתי מאוזן לביצוע הפשע הנורא? האם ההתבטאויות הפוליטיות רוויות המשטמה הנמיכו את סף הסובלנות הלאומי?

ראשי מערכת אכיפת החוק בארה"ב, בצד פוליטיקאים משתי המפלגות הגדולות, מובילים את השיח הציבורי בכיוון זה, וחוקרים פדרליים, שתפסו את מוסרות החקירה מגופי אכיפה מקומיים, מתמקדים במאמצים לקבוע האם הרעל של ארגוני משטמה דחף את לאפנר לעשות מה שעשה.

רוברט מולר, ראש אף.בי.איי, שנשלח ע"י הנשיא לרכז את החקירה בטוסון, אמר אתמול במסיבת עיתונאים, כי קשרים אפשריים בין החשוד לבין קבוצות קיצוניות מוסיפים לעמוד במרכז החקירה.

"משמעות העובדה שהרשת נמצאת בכל מקום היא, שלא רק איומים אלא גם דברי משטמה והתבטאויות פרובוקטיביות ומעוררות תסיסה זמינים עתה לאנשים במידה הרבה יותר גדולה אשר לפני שמונה, או 10 או 15 שנה", אמר מולר. "מבחינתנו זה בהחלט אתגר, במיוחד כאשר התבטאויות כאלה מביאות לכך ש'זאבים בודדים', מחליטים לבצע משימות התקפה".

דבריו משקפים את דברי השריף של מחוז פימה, שבו נמצאת טוסון, אתמול. "הזעם, המשטמה והבערות הקנאית בארה"ב הגיעו לממדים שערורייתיים", אמר השריף, קלארנס דופניק. "אריזונה נעשתה מעין בירה (לתופעות כאלה). נהפכנו למכה של דעות קדומות ושל בערות. יש סיבה להאמין שלחשוד יש בעיות נפשיות ואני חושב שאנשים בלתי מאוזנים פגיעים במיוחד להתבטאויות כאלה".

האתר אמריקן רנסאנס, שלאפנר נחשד בקשר אליו, מגדיר את עצמו כ"ביטאון האמריקני הראשון במעלה לחשיבה ריאלית על ענייני גזע". העורך, ג'ארד טיילור, אמר ל"ניו יורק טיימס": "אנחנו חושבים שלאמריקנים לבנים יש סיבה לגיטימית לחלוטין לשאוף להישאר הרוב בארה"ב, מפני שכאשר שכונה, או בית-ספר, או ארגון משנים את האופי הדמוגרפי שלהם ונוצר בהם רוב שחור, או היספני, השכונה, או בית-הספר או הארגון אינם מה שהיו קודם לכן".

הביטוי ZOG הוא מילת צופן שמגלמת את אמונתם של ארגונים אנטישמיים רבים בארה"ב בכך שיהודים השתלטו על כל חלקה טובה בארה"ב, מהוליווד עד וול סטריט, ועל כל מוקדי הכוח הלאומיים, כתקשורת, פיננסים, רפואה ומשפטים. מבחינת האנטישמים האמריקניים, וושינגטון, מוקד הממשל, היא "ממשלה שנכבשה ע"י הציונים".

המשרד לביטחון המולדת קושר את האידיאולוגיה של אמריקן רנסאנס לתפיסת ZOG. המסקנה שעולה מכך היא, שייתכן שהמניע לניסיון ההתנקשות בגיפורד היה אנטישמיות. גיפורד ראתה את עצמה, ונחשבה ע"י אחרים, יהודיה, אע"פ שטכנית אינה יהודיה. היא בת לאב יהודי ולאם נוצריה, אם כי התנועה הרפורמית, שגיפורד היתה קרובה אליה, רואה בילדי זוג, שאחד מהם יהודי, יהודים לכל דבר. טיילר מכחיש שאמריקן רנסאנס, או הוא עצמו, אנטישמים.

בין אם יש קשר בין לאפנר לבין אמריקן רנסאנס ובין אם לא, עובדה היא, שללאפנר היה קיבעון על גיפורד.

חיפושים שערכו חוקרים גילו מכתב ממשרדה של גיפורד בקונגרס שבו היא מודה על שהשתתף באחד מהמפגשים שערכה בטוסון עם בוחריה. כן נמצאה מעטפה שעליה שמה של גיפורד, והמילים "תכננתי מראש" ו"החיסול שלי".

אתמול הוגש כתב אישום נגד לאפנר בחשד לניסיון רצח של צירה בקונגרס, נסיון רצח נוסף, ושני מעשי רצח. קרוב לודאי שלכתב האישום ייתווספו סעיפים נוספים. היום (ב'), בשעות הערב לפי שעון ישראל, הוא יובא לפני שופט.

מצבה של גיפורד עדיין מוגדר קריטי, אך היא מגיבה להוראות. רופאיה מביעים "אופטימיות זהירה" לגבי הסיכויים שתחלים.