סיכום 2010 בפדיונות האופנה: עזריאלי עלה, קניון ערים ירד

קניון ערים ספג מכה כתוצאה מפתיחת G כפר-סבא ■ קניון מול הים מוביל את פדיונות האופנה למ"ר, אחריו קניון רמת-אביב ועזריאלי ■ הפדיונות בקניון מודיעין עדיין נמוכים מהממוצע הארצי

קניון ערים בכפר-סבא הוביל בשנת 2010 את הירידה בפדיונות חנויות האופנה, בעוד שקניון עזריאלי בתל-אביב הוביל את העלייה בפדיונות - כך עולה מנתוני מערכת ריס שהגיעו לידי "גלובס".

עוד עולה מהנתונים כי קניון מול הים באילת מוביל את הפדיון למ"ר, ואילו קניון רננים ברעננה מתאפיין ברמת פדיון נמוכה למ"ר.

הנתונים מתבססים על המכירות של חנויות זהות ברשתות החברות במערכת ריס, כאשר בכל קניון נמדדו מכירותיהן של לפחות 20 חנויות זהות.

קניונים נוספים שבהם נרשמה ירידה בפדיונות חנויות האופנה, הם קניון רננים (6%-) קניון מלחה (5.7%-), קניון רמת-אביב (5.1%-), קניון חולון (4.7%-) וקניון גבעתיים (2.1%-).

בקניון רננים נרשמה רמת פדיון חודשית ממוצעת של 1,458 שקל למ"ר בלבד, 10% פחות מהממוצע הארצי ו-28% פחות מרמת הפדיון בקניונים. בקניון גבעתיים נרשמה רמת פדיון של 1,752 שקל למ"ר בלבד, הגבוהה במעט מרמת הפדיון הארצי, אך נמוכה ב-13% בהשוואה לרמת הפדיון בקניונים.

קניון מול הים באילת הוביל, כאמור, את רמת פדיון האופנה למ"ר בקניונים, כשרשם פדיון של 3,045 שקל למ"ר לחודש, פדיון הגבוה ב-87% מרמת הפדיון הממוצעת הארצית ואף גבוה ב-50% מרמת הפדיון הממוצעת בקניונים.

למרות הירידה בפדיונות, קניון רמת-אביב מדורג במקום השני ברמת הפדיון למ"ר, עם 2,978 שקל למ"ר לחודש. במקום השלישי בפדיון למ"ר נמצא קניון עזריאלי (2,959 שקל למ"ר לחודש), שחתם את 2010 עם עלייה של 11.7% בפדיונות האופנה.

קניון מלחה, שגם הוא רשם כאמור ירידה בפדיונות, מדורג במקום הרביעי עם רמת פדיון גבוהה של 2,740 שקל למ"ר. במקום החמישי נמצא קניון שבעת הכוכבים, שחתם את שנת 2010 עם ירידה של 1.2% בפדיונות ורמת פדיון של 2,701 שקל למ"ר לחודש.

פרט לקניון עזריאלי וקניון מול הים, נרשמה עלייה בפדיונות (2.3%) בדיזנגוף סנטר, שזוכה לרמת פדיונות למ"ר הדומה לממוצע בקניונים. בקריון נרשמה עלייה של 1% בפדיונות האופנה, ואילו בקניון רחובות נרשמה עלייה של 0.6%.

קניון מודיעין (9.3% ) וקניון קריית-אונו (1.9% ) רשמו אמנם עלייה בפדיונות, אבל בשני הקניונים הפדיונות למ"ר עדיין נמוכים מהממוצע הארצי ורחוקים בכ-20% מממוצע פדיון האופנה בקניונים. קניון איילון, קניון הזהב, קניון הנגב והגרנד קניון רשמו ירידה של פחות מ-1% בפדיונות האופנה.

שונות גדולה ברשתות האופנה

ככלל, בהשוואת מכירות של 1,160 חנויות זהות, רשמו מכירות האופנה עלייה של 2%. עם זאת, המכירות רחוקות עדיין ב-5% מהמכירות שנרשמו בשנת 2007, טרום המשבר הכלכלי.

כמו כן, ניכרת שונות רבה בין הרשתות השונות. 34 רשתות אופנה והנעלה חתמו את שנת 2010 עם ירידה במכירות, כאשר 7 מתוכן רשמו ירידה חדה שבין 10% ל-25%.

לעומתן, 4 רשתות אופנה רשמו עלייה של 20%-35% במכירות. לפי הערכות ומקורות בענף, אחת הרשתות שרשמה שיעור עלייה של כ-30% היא פוקס. 12 רשתות נוספות רשמו עלייה של 10%-20%, ואילו 26 רשתות רשמו סטגנציה או עלייה של אחוזים בודדים במכירות.

רשתות אופנה: "קניון ערים בכפר-סבא הולך ודועך"

קניון ערים בכפר-סבא חתם את שנת 2010 עם ירידה של כ-15% בפדיונות האופנה והיקף הפדיון היומי למ"ר היה נמוך מהממוצע הארצי שנרשם בשנה זו.

לדברי גורמים ברשתות, מאז פתיחת קניון G כפר-סבא ביולי 2009, חווה קניון ערים ירידה משמעותית במכירות, שהלכה והתגברה בשנת 2010. "מרגע ש-G כפר-סבא נפתח, הקניון הולך ודועך בעוצמות מטורפות ויש ירידה של עשרות אחוזים בפדיונות", אומר מנכ"ל אחת מרשתות האופנה.

"לפני שנתיים החנות שלנו בקניון ערים היתה מספר 4 ברשת מבחינת פדיונות. היום היא חנות 25 ברשת", אומר מנכ"ל רשת אופנה אחרת, שטוען גם כי חלה ירידה דרסטית במספר המבקרים בקניון.

הקניון ידע בשנה החולפת תחלופה של לא מעט עסקים, ומספר רשתות שעדיין פועלות בו שוקלות שלא לחדש את חוזה השכירות.

לדברי אחת מהן, "הקניון הגיע למחירים לא שפויים, ועכשיו, כשיש לו מתחרה, הוא צריך לחזור לשפיות, קרי, לרדת במחירים. הרשתות שיישארו הן אלה שהקניון יעניק להן הנחות משמעותיות בשכר הדירה. הקניון לא יילך עם כולן, ולכן חלק יעזבו. בכל מקרה, קניון ערים הוא לא קניון שיסגור את הדלתות".

מקניון ערים נמסר בתגובה: "בדומה לקניונים רבים, גם בקניון ערים חלה ירידה באופנה, אולם הקניון חווה עליות ביתר הענפים, ורמת הפדיונות היום עולה מעל הממוצע. החברה האם, אמות, מובילה כיום שיפוץ ושדרוג מקיף לקניון ערים, במסגרתו ירוענן תמהיל החנויות, וזאת כמענה לתחרות בסביבת קניון ערים. שיעורי התפוסה בקניון עומדים על 100% עם רשימת המתנה ארוכה של שוכרים".

אבל כפר-סבא לא תישאר לבדה בתחרות העזה הזו. אליה צפויות להצטרף באר-שבע עם הקמת קניון להב, אשדוד עם הקמת עוד קניון גדול ונתניה עם הקמת קניון עיר ימים.

פדיונות
 פדיונות

פדיונות האופנה
 פדיונות האופנה