המכרז למיזם התקשורת של חברת החשמל שוב "נתקע"

היועמ"ש של משרד התשתיות הציגה דרישה שלא ניתנת ליישום - דורשת הפרדה חשבונאית בין הפעילות של מיזם התקשורת לבין פעילות החשמל

היועצת המשפטית של משרד התשתיות דורשת מחברת החשמל לערוך הפרדה חשבונאית בין הפעילות של מיזם תשתיות התקשורת לבין פעילות החשמל, וזאת בהתאם להחלטת הממשלה. אתמול (ב') התקיים דיון בנושא אצל שר התקשורת משה כחלון בהשתתפות נציגי האוצר כדי למצוא פתרון לדרישה, ואולם לא נראה שיש דרך להתמודד עם הדרישה מבחינת לוחות הזמנים, משום שהדבר יביא קרוב לוודאי לדחייה משמעותית בהוצאת המכרז לבחירת משקיע למיזם.

בדיון נשמעו הערכות שלפיהן ספק אם ניתן לבצע את ההפרדה מבחינה פיזית, והועלו כל מיני רעיונות לפתרון הסוגייה. הבעיה היא שהחלטת הממשלה מדברת על הפרדה מבנית בין הפעילויות של התקשורת לבין פעילות החשמל, אבל פיזית המערכות משולבות זו בזו, והסיבים האופטיים של חברת החשמל משולבים בתוך ליבת הרשת שלה, כך שיש כאן דילמה אמיתית כיצד מבצעים את ההפרדה הזו.

גורמים המעורבים בנושא מציינים שפנייתה של היועצת המשפטית של משרד התשתיות רגע לפני הוצאת המכרז מבטאת מגמה מסוימת, וכי ניתן להבין ממנה שבדרגים המקצועיים לא מתלהבים מהמיזם, וזאת בניגוד לעמדתו של שר התשתיות עוזי לנדאו שתומך בו מאוד. על פי המכתב, המחלקה המשפטית רוצה להבטיח שלא יהיה סבסוד צולב בין הפעילויות בהתאם להחלטת הממשלה, וכן להבטיח שהדבר יוסדר במסגרת ההיתר שנותן משרד התשתיות.

בעניין סוגיית הבלעדיות לזוכה במכרז מסתמן פתרון שלפיו הבלעדיות תינתן למשקיע בהשקעות שהוא יבצע. כלומר, פריסת התשתיות שיבצע המשקיע החדש תהיה שלו בלעדית, ואילו לגבי התשתיות הקיימות לא תהיה בלעדיות.