לבני: "אנשים חסכו לילדיהם - ועכשיו מתדלקים עם החסכונות"

(עדכון) - אחד הנהגים בכנס החירום של קדימה על מחירי הדלק: "אני לא יכול לאפשר לאשתי ולילדים לצאת לבלות. קשה לי. אני בקושי גומר את החודש" ■ נציגי נהגי המוניות: "הליכוד ייפול!"

האם כך תסלול ציפי לבני את הדרך לראשות הממשלה? סיעת מפלגת קדימה מכנסת הבוקר (ד') ישיבה מיוחדת, ביוזמת ח"כ יואל חסון וח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ', להשקת קמפיין הסברה נגד העלאת מחירי הדלק.

את הישיבה מגדירים בקדימה "כנס חירום", ועל קירות החדר בו מתקיימת הישיבה נתלו שלטים עם הכיתוב: "ביבי מתדלק על חשבוננו".

כזכור, מחירו של ליטר בנזין 95 אוקטן עלה בתחילת החודש ב-6% ל-7.14 שקלים, בין היתר בשל העלאה נוספת של מס הבלו.

ח"כ חסון כינס לאחרונה ישיבה מיוחדת של הוועדה לביקורת המדינה לדיון בהעלאת מחירי הדלק, בה השתתף גם מנכ"ל משרד האוצר, חיים שני, שהסביר כי העלאת המס הכרחית לשם עמידה ביעדי הגירעון של הממשלה.

בישיבה של סיעת קדימה היום, שנערכת בכנסת, משתתפים יו"ר האופוזיציה ציפי לבני, יו"ר סיעת קדימה דליה איציק, חברי כנסת, נציגי התאחדות התעשיינים, מועצת המובילים והמסיעים, ארגון סוכני ובעלי תחנות דלק, ארגוני המוניות, המועצה הישראלית לצרכנות, ארגוני סטודנטים וכן אזרחים מן השורה.

מס הבלו על הדלק עומד היום על 3.09 שקלים לליטר ומהווה 43% מסך המחיר. אם לוקחים בחשבון מסים אחרים (כגון מע"מ), הרי ששיעור המס הכולל מהווה 56% ממחיר הדלק.

"לא גומר את החודש"

"המאבק הזה יכול להצליח אם יהיה שילוב כוחות של הכנסת ושל הרחוב", אמר ח"כ חסון בפתיחת הישיבה. "אפשר לבוא ולומר שזה מאבק של האופוזיציה נגד הממשלה, אבל מה לעשות - הממשלה היא זו שקיבלה את ההחלטה הזו.

"העלאת מחירי הדלק נובעת מהעלאת מסים, לא מהעלאת מחירי הדלק בעולם. זה בגלל העלאת מסים, וזה מסע הונאה, כי מצד אחד אומרים לציבור שמורידים מסים - ומורידים אותם לעשירים - אבל את המסים העקיפים העלו הרבה יותר.

"משפחה בישראל, שבממוצע קיבלה תוספת שכר של 100-150 שקל לנטו, כשמסתכלים על המסים העקיפים - דלק, ארנונה, מים - המשפחה הזו משלמת עד 1,000 שקל בממוצע תוספת בחודש. מעולם לא היתה העלאה כה דרסטית של המסים העקיפים. הדלק עלה ב-50% בשנתיים!".

זאב גרואר, אחד הנהגים שהשתתפו בכנס, סיפר על הקושי היומיומי שהוא ונהגים אחרים חווים: "אני לא יכול לאפשר לאשתי ולילדים שלי לצאת לבלות. קשה לי. אני בקושי עובר חודש אחד בלי להיכנס לאוברדראפט. צריך לבטל את מס הבלו! אני לא יכול לוותר על הדלק, על הנסיעה. מותר לי לצאת עם אשתי והילדים לבלות. אני קורא לממשלה וזועק את זעקת העם: די! מספיק! לא צריך לדרוס את האזרח".

לבני הקשיבה לגרואר ואמרה לו: "נתניהו אמר לי שהוא יוריד מסים. אדם שנכנס לתחנת דלק, שותה מים והולך למכולת לא יכול לגמור את החודש. אנשים שחסכו מעט בעבר כדי לתת חוגים לילדים או לקנות להם דירה, אוכלים את החסכונות האלה או מתדלקים עם החסכונות האלה. הממשלה מדלדלת את הקופה כדי לתחזק את עצמה. נהגי מוניות הם שבשבת של הבחירות; שאלו עכשיו את נהגי המוניות מה יהיו תוצאות הבחירות".

בשלב זה התערב אחד מנציגי נהגי המוניות ואמר: "הליכוד ייפול!". לבני קראה לציבור "לצאת לרחוב": "יש לכם כוח ענק - למוניות, למובילים...".

גרואר קרא ללבני להצטרף אליהם ולצאת לרחוב, ולבני אמרה: "בוודאי. פוליטיקה זה לא רק פוליטיקאים - זה מאבק על דברים חשובים. שאלת אם נהיה אתך - כן, נהיה אתך".