נתניהו: "מי היה מאמין שהשקל יהיה מהחזקים בעולם?"

(עדכון) - כנס התאחדות התעשיינים עומד השנה בסימן ייסוף השקל ■ שר האוצר: "אנחנו ערים לבעייה שנוצרה בשערי המטבעות ודנים באפשרויות השונות"

התאחדות התעשיינים מקיימת היום (ה') כנס בנושא התעשייה בישראל, בימים שבהם השקל מתחזק מול הדולר והאירו, מה שפוגע בייצוא ובתעשייה הישראלית. אתר "גלובס" מעביר את הכנס בשידור חי, עד השעה 14:00 לערך.

בכנס משתתפים, בין היתר, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר יובל שטייניץ, יו"ר התאחדות התעשיינים שרגא ברוש ושר התמ"ת בנימין בן אליעזר.

אמש חשף "גלובס" סקר שערכה התאחדות התעשיינים בקרב החברות המייצאות, ממנו עולה כי התעשייה הישראלית הפסידה חוזים ב-3.3 מיליארד דולר בשנת 2010, בשל ייסוף השקל. מחצית מהחברות שהשתתפו בסקר דיווחו כי ב-2010 נפגע כושר התחרות שלהן בשוקי העולם עד לכדי אובדן לקוחות. עשרות מהתעשיינים שהשתתפו בסקר התריעו מפני הימשכות השחיקה ברווחיות היצוא גם במהלך 2011.

נתניהו: הוצאות הבטחון ימשיכו לגדול בכל מקרה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בכנס כי "השולחן העגול יתכנס בקרוב, יש לנו הרבה על מה לדבר". על גיוס החרדים לצבא אמר נתניהו כי "היום המדים של הנח"ל החרדי תלויים על חבל הכביסה, דגל של כבוד. הם כבר לא מתביישים. 3 הדברים שקובעים את עתידנו הם: אמונה, כלומר ערכים ודרך ארץ. הדבר השני זה הגנה. אני מאמין וחסיד בכלכלה חופשית ויוזמה פרטית, כי אני יודע שאין שום דרך שנוכל לממן את הוצאות הבטחון של ישראל שילכו ויאמינו בשנים הקרובות ללא כלכלה חזקה. וזה לא משנה אם יהיה או לא יהיה שלום. היה לנו שלום ויחסי סחר מאוד מפותחים עם איראן וטורקיה אבל זה השתנה. אני עדיין מקווה שנוכל להחזיר את השלום הזה למה שהוא היה, אבל יום אחד בדאבוס הוא התנדף. לכן הוצאות הבטחון שלנו יגדלו בכל מצב שהוא".

עוד אמר נתניהו כי "אנחנו מובילים את מדינות ה-OECD אבל זה לא מספיק. התחלנו לפרוס קווי תחבורה, נרשת את המדינה גם ברכבות וגם כבישים. אתם לא תאמינו. אנחנו מקימים גדר בגבול הדרומי כי אילת נכבשת, ערד נכבשת, דרום תל אביב נכבשת ובקרוב גם צפון ת"א. אנחנו עושים מהפכה בגיוס חרדים לצה"ל, מהפכות עושים תחילה בהסכמה ואחר כך מרצון".

בנוגע לתעשייה אמר ראש הממשלה כי "אני לא מאמין בלואו טק ובהיי-טק. יש ערך מוסף בכל תעשייה. אנחנו הולכים להשקיע מאות מיליונים בתעשייה שלמה של מחזור פסולת, אנחנו מאיצים את האנרגיות הסולאריות ונשקיע הרבה כסף בתוכניות למציאת תחליפי נפט".

וכעת, אמר נתניהו, אני מגיע לדבר השלישי: חינוך. "אנחנו משקיעים, ונמשיך להשקיע, הרבה מאוד משאבים בקידום החינוך כי זה אולי הנושא החשוב ביותר לעתידנו". על התחזקות השקל אמר נתניהו: "אנחנו היום כלכלה חזקה. מי היה מאמין שהשקל יהפוך לאחד המטבעות החזקים בעולם".

שטייניץ: יש דיאלוג עם בנק ישראל למצוא פתרונות לנושא המט"ח

שר האוצר, יובל שטייניץ, אמר בכנס כי "בישראל יש את ההתאוששות החזקה ביותר בעולם המפותח. כשמסתכלים באובייקטיביות, 2010 הייתה מהמוצלחות בכלכלת ישראל. אין ספק שלתעשייה הישראלית יש חלק חשוב בהתאוששות". על הצעדים ל-2011 אמר שטייניץ כי "אנחנו מתכוונים לשמור על צעדי החירום שנקטנו בהם בעבר לעזרה לתעשייה ולעסקים לתוך 2011. כמעט אין ביורוקרטיה בחוק עידוד השקעות הון החדש, הכל ברור ושקוף. יש לנו חוק מהטובים והמתמרצים בעולם".

"התחרות מול מדינות אחרות בעולם הולכת ונעשית קשה יותר ויותר, ואנחנו צריכים לרוץ מהר יותר ולכן הבאתי לאוצר את חיים שני, בין השאר במטרה להכין תוכנית ארוכת טווח לתמרוץ התעשיות המתוחכמות לטווח ארוך. גם אם מצאנו קצת גז ונפט, כל ההצלחה העתידית של ישראל תמשיך להיות מבוססת על ההון האנושי".

על הנעשה בשוק המט"ח אמר שטייניץ כי "בשבועות האחרונים הגברנו את הדיאלוג עם בנק ישראל. הנושא הזה מאוד ממודר לכן אני לא יכול לפרט. אנחנו ערים לבעיה שנוצרה ודנים באפשרויות השונות".

עופר עיני: צריך למצוא פתרון למצוקת הזוגות הצעירים

עופר עיני, יו"ר ההסתדרות, אמר כי "אני מתכוון להניע מהלך ולגבש הצעה לפתרון לזוגות צעירים שלא יכולים היום לקנות או לשכור דירות. זה העניין הבוער עכשיו". על נושא שכר המינימום אמר עיני כי "אני מאוד מקווה שראש הממשלה יביע היום את עמדתו בעניין".

אלי הורוביץ, יו"ר חברת טבע לשעבר, אמר בכנס כי "הממשלה מחוייבת לבטא את שיתוף הפעולה עם התעשייה, צריך להסתכל על חצי הכוס המלאה. שיתוף הפעולה צריך להיות אמיתי, צריכים להחליט מי מנצח על התזמורת והוא ינצח. יש לנו תכונה יהודית נפלאה - אנחנו כמעט מבקרים את עצמנו לדעת. זה טוב לבקר אבל צריכים לנהוג בקור רוח גם בציבוריות, כמו שאנחנו עושים בעסקים שלנו. עזבו את ההנאה מהשמצות, העם הזה שומע את מה שאנחנו אומרים. הציבור רוצה לשמוע אותנו ומקבל אותנו כחלק מארץ ישראל היפה, אז בואו ננצל את זה לכך שהאווירה בארץ תהיה קצת יותר חיובית".

ציון קינן, מנכ"ל בנק הפועלים, הביע בכנס דאגה לגורל התעשייה הישראלית, נוכח משבר החוב באירופה. "המשבר בעולם טרם חלף ואנו כמשק פתוח - ובייחוד התעשייה - עדיין תלויים במצב בעולם. כמו כולכם, גם אני מסתכל בדאגה על הבעיות בגוש היורו. למרות רשת הביטחון שנפרסה ליוון ולאירלנד, השוק לא נרגע אלא להיפך, ובימים אלה הזרקורים מופנים בעיקר לעבר פורטוגל. גם המצב בארה"ב עוד רחוק מלהיות נורמלי, עם אחוזי אבטלה גבוהים והתאוששות איטית של המשק".