גולדמן זאקס: הדולר יתרסק ל-3.25 שקלים השנה

לידיעת הקורא סטנלי פישר: בנק ההשקעות המוביל צופה כי בסוף הרבעון יעמוד שערו של המטבע ל-3.55 שקל, בתום המחצית יגיע ל-3.4 ובסוף השנה ייסחר בשפל של 3.25 ש'

בזמן שבבנק ישראל צוברים יתרות שיא במט"ח והתעשיינים מדווחים על פגיעה מהותית ברווחים על רקע הירידה בערכו של הדולר - בבנק ההשקעות המוביל גולדמן זאקס מציגים הבוקר תחזית קודרת במיוחד באשר לצמד המטבעות לפיה מגמת ההיחלשות בשערו של המטבע האמריקני רק תחריף.

בגולדמן זאקס מעריכים כי בסוף הרבעון, בתוך שלושה חודשים, ייסחר הדולר תמורת 3.55 שקלים בלבד (לעומת 3.536 שקל כיום, על פי השער היציג שנקבע אמש על ידי בנק ישראל). בתום המחצית, 6 חודשים מהיום, מעריכים בגולדמן שהמטבע ייסחר תמורת 3.40 שקל בלבד.

מדאיגה ביותר היא התחזית של גולדמן ל-12 חודשים - על פי יגיע עוד השנה המטבע האמריקני לשפל של 3.25 שקל בלבד. מדובר ברמה אליה לא הגיע המטבע מאז שנת 2008 אז קרס לשער שפל של 3.18 שקל בלבד. קריסה, אשר הביאה לתחילת ההתערבות המאסיבית של בנק ישראל בשוק המט"ח. מאז, נזכיר, רכש הנגיד סטנלי פישר מעל 40 מיליארד דולר במטרה לאושש את המטבע ולהשפיע על שער החליפין.

בגולדמן מסבירים את ההערכה בכך ש"ישראל מצויה בשלב מתקדם של ההתאוששות הכלכלית בה" וכן בביקוש המתרחב ובהפרשי הריבית.

"בנק ישראל צפוי להמשיך ברכישות המט"ח", כותבים שם, "במטרה להבטיח שהתנאים הפיננסיים המקומיים לא יתהדקו באופן מהיר מדי או דראסטי מדי".

הכלכלנים צופים המשך מרשים בצמיחה במשק הישראלי לרבות גידול בהיקפי הייצוא מישראל. הם מציגים תחזית צמיחה שורית למשק הישראלי אשר צפוי לשיטתם לגדול בשיעור שבין 4.2% ל-4.4% בשנת 2011 ובשיעור דומה גם בשנת 2012.

כזכור, התחזקות השקל נתנה את אותותיה במאזנים הכספיים של התעשיינים בשנת 2010. סקר של התאחדות התעשיינים שפורסם אמש הציג נתונים לפיהם התעשייה הפסידה 3.3 מיליארד דולר בשנה החולפת בשל השינוי בשערו של הדולר.

בהתאם לנתונים, צופים בגולדמן העלאת ריבית עד לרמה של 3.5% בשנת 2011 וכן עלייה של עד אחוז נוסף בשנת 2012 - לרמה של 4.5%.