דיווח: צה"ל תגבר כוחות בגבול הצפון בגלל חיזבאללה

סוכנות AP: "בעקבות המצב הפוליטי הרגיש בלבנון והחשש בישראל מפני ההשלכות האפשריות על האזור, צה"ל הגביר כוננות בגבול הצפון"

הפיכה בלבנון וכוננות בצבא הישראלי: כוחות צה"ל החלו היום (ה') להיערך מחדש בגבול הצפון בכוחות מתוגברים, כך מדווחת סוכנות הידיעות AP. על פי הדיווח, ההיערכות מחדש היא תוצאה של המצב הפוליטי הרגיש בלבנון והחשש בישראל מפני ההשלכות האפשריות על האזור.

בדיווחים הזרים לא נמסר אם ההיערכות מחדש היא תוצאה של חשש ממשי מפני סכנה ביטחונית קרבה, אך ההערכות היא שבצה"ל מעדיפים לנקוט בצעד הזה, לאור המתיחות הקיימת ממילא לאחרונה בגבול הצפוני.

גורמים בצה"ל התייחסו לדיווחים, ומסרו לחדשות 2 כי מדובר במעקב שוטף ושגרתי אחרי המתרחש בגבול לבנון.

"על חרירי לבחור בין אמריקה לבירות"

רק אמש התפטרו אחד עשר השרים מטעם חיזבאללה מהממשלה על רקע חקירת רצח ראש הממשלה לשעבר רפיק אל-חרירי והפרסום הצפוי של הדוח הסופי בימים הקרובים.

במסיבת עיתונאים בביירות הודיעו השרים כי הם פורשים מתפקידם וקראו לנשיא מישל סלימאן להקים ממשלה חדשה. לטענתם, ראש הממשלה סעד חרירי אינו פועל מספיק נגד בית הדין הבינלאומי שעתיד להאשים את הארגון בחיסול. "עליך לבחור בין אמריקה לביירות", הבהירו.

ארה"ב: חיזבאללה מפחד

בדיוק באותה השעה בה הודיעו בחיזבאללה על המהלך הדרמטי, נפתחה בוושינגטון פגישתם של ראש הממשלה חרירי עם הנשיא ברק אובמה. עם זאת, על אף ההתפתחויות האחרונות מסרב חרירי להיכנע לאיומים. "לא תהיה פשרה על הענישה", אומרים מקורביו. מיד לאחר ההודעה עלה חרירי על מטוס בדרכו לפריז, שם ייוועד בנושא עם נשיא צרפת סרקוזי. לאחר מכן יחזור ראש הממשלה ללבנון.

הנשיא אובמה והממשל האמריקני מיהרו להעניק גיבוי מלא לחרירי, כמו גם לעבודת בית הדין. "חיזבאללה ונסראללה פועלים מתוך פחד", משוכנעים בוושינגטון. במסיבת עיתונאים מיוחדת שקיימה בקטאר, קראה מזכירת המדינה האמריקנית הילרי קלינטון לוועדת החקירת המיוחדת להמשיך בעבודתה. "הצדק צריך לצאת לאור", הסבירה.

שיתוק פוליטי

התפטרותם של השרים מהממשלה, פירקה אותה באופן מעשי. זאת, בשל העובדה שבלבנון לא יכולה לפעול ממשלה בה יותר משליש מחבריה (19 שרים בממשלה המכהנת) מתפטרים.

עיתוי ההתפטרות, גם כן אינו מפתיע. תאריך פורמלי לפרסום דוח מסקנות ועדת החקירה לחיסולו של רפיק אל-חרירי עדיין אין, אך ראש הממשלה המכהן סעד חרירי יצא לארצות הברית על מנת להיפגש עם הנשיא ברק אובמה.

מאז החלו ההדלפות מחקירת הרצח, שהצביעו על האפשרות שחיזבאללה יואשם ישירות בתכנון וביצוע החיסול, ניסה מזכ"ל הארגון חסן נסראללה לפנות כמעט לכל מוצא אפשרי בניסיון להסית ממנו את האש: הוא הפנה אצבע מאשימה לישראל, טען כי היא ממשיכה בפועל להיות מעורבת בנעשה בלבנון למרות הנסיגה בשנת 2000 והביא לכך כ"הוכחה" צילומי מזל"ט ישנים שצולמו על ידי ישראל מעל שטחי לבנון.

בנוסף, איימו גורמים שונים בארגון בתקופה האחרונה, כי הוא "ירים רגליים אחוריות", באם תופנה כלפיו אצבע מאשימה בחיסול. על פי דיווחים שונים, תכנן נסראללה לבצע הפיכה צבאית בלבנון ופרס פעילים חמושים ברחובות ביירות הממתינים ל"שעת ה-ש'". על פי דיווחים אחרים, ביקורו ההיסטורי בלבנון של נשיא אירן מחמוד אחמדינג'אד, באוקטובר בשנה שעברה סייע אף הוא בתכנון ההפיכה.

כמה חברי ממשלה יש לחיזבאללה?

בבחירות שנערכו ב-2009 בלבנון, זכה חיזבאללה ברוב מוחץ באזור הדרום, הנחשב למעוז הארגון - ובשל כך הפך לגורם משפיע עוד יותר פוליטית במדינה. כבר במגעים הראשונים להרכבת ממשלה, היה ברור שכל ממשלה שתקום תהיה חייבת לכלול בה חברי חיזבאללה. 10 שרים מ"סיעת הנאמנות להתנגדות", סיעת חיזבאללה בפרלמנט, קיבלו תיקים בממשלתו של סעד חרירי - כולם התפטרו הערב, יחד עם שר נוסף, מקורבו של הנשיא מישל סולימאן.

מה היה התירוץ לפירוק הממשלה?

במהלך השנה החולפת ניסו מספר מדינות באזור למצוא נוסחה ש"תרכך" את מסקנות ועדת החקירה, ויגרמו לכך שהשפעת הדוח תהיה מינימלית ככל שניתן בשטח. אחד הביטויים הבולטים לכך הייתה הרכבת האווירית של מנהיגי האזור, שפקדה את לבנון בחצי השנה האחרונה: בין המנהיגים היו גם נשיא סוריה אסד, ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ונשיא אירן מחמוד אחמדינג'אד. זאת, לצד מגעים מרתוניים שקיים (ועודו מקיים) ראש ממשלת לבנון עם גורמים שונים במדינה ומחוצה לה.

ואולם, היום הודיעו השרים המתפטרים כי אחת היוזמות בהן תמך חיזבאללה, היוזמה הסעודית-סורית, כשלה למעשה ובכך נסתם הגולל על מאמצי הפיוס הפנים-לבנוניים. על כן, פנו בדרישה מיידית לראש הממשלה חרירי לפעול על מנת למנוע את פרסום מסקנות ועדת החקירה. חרירי עצמו, שרוצה כמובן לדעת את האמת מאחורי חיסול אביו, סירב - ועל כן, האיום שהושמע בשעות הבוקר הפך מעשי בשעות הערב. 11 השרים התפטרו.

מדוע צריך לפרק את הממשלה בגלל זה?

החוקה הלבנונית קובעת, כי הממשלה לא יכולה להמשיך לכהן באם מתפטרים יותר משני שלישים מחבריה. הממשלה המכהנת מנתה 19 שרים, כך שעם הודעת ההתפטרות הפכה ממשלתו של סעד חרירי ל"ממשלת מעבר" - כזו שאין לה לגיטימציה חוקתית לקבל החלטות. ב-5 השנים האחרונות הוקמו מספר ממשלות מעבר בלבנון, ביטוי לחוסר היציבות הפוליטית במדינה. ממשלת מעבר היא ממשלה מכהנת עד שהנשיא מטיל על אדם אחר להרכיב ממשלה חדשה.

מדוע המצב הפוליטי בלבנון היה רגיש עד כה?

עם פרסום ההדלפות מחקירת חיסולו של רפיק אל-חרירי, הבין חרירי הבן, ראש הממשלה המכהן, כי האצבע תופנה ככל הנראה לחיזבאללה. כבר במצב הזה עלו הערכות בקרב פרשנים בעולם הערבי, לפיהן לא יוכל חרירי הבן להמשיך לכהן בממשלה בה חברים האחראים לרצח אביו. ואולם, עוד בטרם פרסום הדוח, כשברקע איומי חיזבאללה להשתלט על לבנון כולה, הודיעו שרי חיזבאללה על התפטרותם מהממשלה. במצב הזה, כאמור, לא יכולה ממשלתו של סעד חרירי, להמשיך לכהן.

ומה בעתיד?

כעת ייאלץ הנשיא מישל סולימאן (המזוהה אף הוא עם חיזבאללה וסוריה) לבחון את האפשרויות העומדות בפניו. פירוק מוחלט של הממשלה בהחלט מעמיק את השסע הפוליטי בלבנון ולא מוסיף, בלשון המעטה, למתיחות העזה הנרשמת במדינה. עם שובו של חרירי מארצות הברית, הוא צפוי לקיים פגישות עם ראשי ממשל במדינה על מנת לראות לאן פניה של לבנון מועדות.