בקרוב על המסך בבריטניה: עדויות חושפניות מ"עופרת יצוקה"

ערוץ 4 הבריטי יפרסם ביום ראשון כתבה על מבצע "עופרת יצוקה" ■ עדות של חייל צה"ל על ילדה בת 14 שנחשדה כמחבלת: "ירו בה 5 אנשים, ובבוקר היינו צריכים לבדוק אם היא ממולכדת"

ערוץ 4 הבריטי (channel 4) יפרסם במהדורה המרכזית של יום ראשון הקרוב כתבה בת כרבע שעה הכוללת עדויות של חיילי צה"ל ממבצע "עופרת יצוקה". ל"גלובס" נודע כי מדובר בכתבה שתיגזר מסרט של הבמאית נורית קידר, "בטון", אותה סיימה לצלם בימים אלה.

קידר ראיינה 10 גברים שהיו חיילים סדירים בזמן המבצע. בראיונות מתארים החיילים את המציאות ההפכפכה של הלחימה.

באחת העדויות אומר חייל צנחנים בשם יהל: "כל הזמן קיבלתי בקשר מודיעין על זה שיש מחבלת מתאבדת באזור. כל הזמן. תהיו, תשימו לב, מחבלת מתאבדת באזור. חבר מהצוות ראה מישהי מתקרבת. הוא אמר 'אני מזהה מישהי מתקרבת'. אז הוא קרא ישר לסמ"פ שהתחיל לצעוק עליה: 'תעצרי! תעצרי! תעצרי! תעצרי אם לא אנחנו יורים! תעצרי אם לא אנחנו יורים! תעצרי אם לא אנחנו יורים!'.

"היא התקרבה והתקרבה, וכבר היו איזה 5 אנשים עם הרובים עליה, כאילו לכיוונה. היא מתקרבת ומתקרבת, אצלך בראש - יש מודיעין על מחבלת, יש מודיעין על מחבלת. היא מתקרבת מרחק של איזה כבר 10 מ', טיפה יותר. ו...זהו. אז הוא נתן הוראה לירות. וירו בה חמישה קנים, זהו, ירו בה איזה חמישה אנשים, ובבוקר היינו צריכים לבדוק אם היא ממולכדת. אז זה היה...לא נעים. ילדה בת 14 בערך, יחפה. כל הלילה היא שכבה שם, ירויה".

קידר, שיצאה לבריטניה לערוך את הכתבה בעבור הערוץ הציבורי הבריטי, ביקשה בסרט בהפקתו של יהודה ביטון, להביא את הנראטיב האמיתי של הלחימה. בין סרטיה הקודמים שזכו להערכה רבה, "אחת בודדת", על יחידת הצלפים של צה"ל, "מבוזבזים" על החיילים ששירתו במוצב הבופור לפני היציאה בלבנון ו"שבויה" על מאבקה של קרנית גולדווסר.

הסרט נמצא במגעים מול ערוץ 8, אולם טרם נסגר לשידור בישראל.