עושה דיאטה: ביולייט סוגרת את החברה-הבת אובקיור

אובקיור, שפיתחה תרופה להשמנה, הייתה פרויקט הדגל של ביולייט, אך היא כשלה ברוב הניסויים שערכה במוצר

בהודעה קצרה ולקונית הודיעה אתמול (ד') חברת ביולייט על הפסקת הפעילות של החברה-הבת אובקיור, שפיתחה תרופה נגד השמנה. מאז ההודעה ירדה מניית ביולייט ב-2% והיא נסחרת לפי שווי של 36 מיליון שקל.

כשהונפקה ביולייט בסוף 2005, אובקיור הייתה פרויקט הדגל שלה, אך מאז הדברים השתנו - אוברקיור נכשלה בניסוי שלב II (ניסוי יעילות ראשוני) בטיפול בהשמנה; ואז נכשלה בניסוי לבחינת יעילות התרופה למניעת השמנה בנשים אחרי גיל הבלות. היא אמנם הצליחה בניסוי יעילות במוצר במניעת השמנה בקבוצת מטופלים בתרופות אנטי-פסיכוטיות, אך לפני כמה שבועות הודיעה כי לא הצליחה לשחזר את התוצאה בניסוי נוסף.

החברה נהנתה בשעתו אפילו ממימון של ענקית התרופות הבינלאומית אלי לילי, שמימנה בכמה אלפי דולרים את הניסוי בחולים הפסיכוטיים, בתמורה לזכות הסתכלות ראשונה. "התוצאות היו כה בלתי משכנעות, שכלל לא היה טעם להציג אותן בפני אלי לילי", מספר היום ד"ר עמי אייל, שותף בביולייט.

"כשיש ניסוי אחד שמצליח וכמה שלא, קשה להמשיך", אומרת מנכ"לית אובקיור, ד"ר יפה בק, "ייתכן שהמולקולה לא הייתה טובה מספיק". בשל סגירת החברה, בק פורשת מקבוצת ביולייט.

אייל, מצדו, אומר כי, "אני חושב שהמולקולה הייתה טובה, אבל אנחנו לא חברה עם 100 מיליון דולר שיכולה לבצע עוד ועוד ניסויים".

אייל אומר כי נשקלת האפשרות למסחר את המוצר לחברה חיצונית. עם זאת, בהודעת החברה נאמר כי הזכויות למוצר הוחזרו לחברת מור יישומים.

אובקיור היא החברה השנייה שביולייט סוגרת מאז הנפקתה ב-2006. אלרג'יקה, שפיתחה תרופה נגד אלרגיות, נסגרה ב-2008, לטענת החברה כדי להקצות את הונה לחברות האחרות, בעלות הפוטנציאל הרב יותר.

ביולייט הוקמה על בסיס מודל עסקי של איתור חברות שהגיעו לסוף דרכן הכלכלית, אך נותרו עם זכויות למוצר מעניין. זמן קצר לאחר הקמתה היא הונפקה בבורסה, ומאז גייסה 74 מיליון שקל מהציבור.

החברה עברה תהפוכות קיצוניות מבחינת התדמית שלה בשוק. בהנפקה הראשונה היא גייסה מהציבור בלבד, משום שלא הצליחה לסגור מכרז מוסדי. למרות זאת, הצליחה להפוך בהדרגה לאחת החברות המדוברות בבורסה. הנפקת האג"ח שלה באמצע 2006 כבר נסגרה בביקושי יתר אדירים - פי 214.

אחד ממובילי היוזמה להקמת ביולייט היה גל ארליך, שותף במשרד הפטנטים פנסטר ארליך, ורוב החברות שלה בוססו על פטנטים שנרשמו במשרד שלו ועמדו להינטש. אל ארליך הצטרפו ד"ר עמי אייל, רופא מבית החולים איכילוב; ריצ'רד נמיר, עו"ד במשרד גרנות שטראוס אדר; ורונית גרוס, יועצת עצמאית לחברות ביומד, שבינתיים פרשה מן החברה. יו"ר החברה כיום הוא עמוס ערן, והמנכ"לית יפה בק, כאמור, עזבה. ארליך אמנם התרחק מן הפעילות השוטפת, אך הוא עדיין הוא בעל מניות (4.96%) ושותף בחברה.

ביולייט יצאה לשוק כשהמודל המועדף עבור חברות ביומד היה מודל "צבר חברות", שאפשר פיזור סיכונים בין כמה מוצרים במניה אחת. עם זאת, עיקר הפופולריות שלה בעת ההנפקה ובשוק ההון בשנתיים שלאחר מכן נבע מן הפוטנציאל של אובקיור. שלוש החברות האחרות בצבר שלה נדחקו לשוליים, וחזרו לכותרות רק כאשר התגלו הבעיות באובקיור.

החברה הרבתה לפרסם הודעות, גם לגבי האירועים הפחות דרמטיים שלה, ועם הזמן הפסיקה מנייתה להגיב בתנודות קיצוניות להודעות.

ביולייט לא שילבה משקיע אסטרטגי בפעילות שלה ומעולם לא גייסה הון לחברות-הבנות עצמן, אם כי כמה פעמים היא ניסתה לעשות כן. גיוס לזטיק למשל ורישומה בארה"ב נקטע באיבו כשהשותף נעלם (ראה מסגרת).

לביולייט שתי חברות פעילות. המתקדמת שבהן היא איי אופטימה שפיתחה מוצר לטיפול בגלאוקומה על בסיס לייזר. היא בעלת אישור CE לשיווק באירופה וחתמה על חוזים בספרד וקנדה, אך למוצר עדיין אין שיפוי ביטוחי. החברה השנייה, Zetiq, פועלת בשוק קטן ותחרותי יותר, פיתחה ערכה המשפרת זיהוי גידולים.

- לאן אתם ממשיכים מכאן?

אייל: "אנחנו מתמקדים בשני החברות המבטיחות שנותרו לנו. שתיהן יכולות להיות חברות ענק".

- יש לכם תוכנית אסטרטגית לביולייט כחברת אחזקות? האם תשלבו פעילויות חדשות?

"זה מדגדג לנו ויש לנו מזומן, אבל אנחנו חייבים להיות זהירים".

בתשעת החודשים הראשונים של 2010 מכרה ביולייט במיליון שקל והפסידה 12 מיליון שקל. יש לה בקופה 8.5 מיליון שקל נכון לספטמבר 2010.