מניית הערב: עולה עקב פיצול בתי הזיקוק מחיפושי הנפט-גז

מניית מרתון מרכזת מחזורים חריגים בוול סטריט ועולה בכ-10% ■ המהלך יהפוך את החברה החדשה ליצרנית הבנזין וחומרים אנרגיה אחרים החמישית בגדלה בארה"ב

סקטור האנרגיה רותח גם בוול סטריט: מניית Marathon Oil (סימול: MRO) זינקה ב-12% במסחר המקדים היום (ה') וכעת רושמת עלייה של כ-7.18%. מחיר המנייה עומד על 43.44 דולר במדד S&P 500. מרתון נסחרת בשווי של 30.88 מיליארד דולר ומעסיקה מעל ל-28 אלף עובדים. מעל 29 מיליון מניות נסחרו היום מאז פתיחת השווקים, כפי 6 מהמסחר הממוצע ב-3 החודשים האחרונים.

הזינוק המשמעותי של המניה הוא על רקע הודעת החברה כי היא מתכננת לפצל מתוכה את פעילות בתי הזיקוק אשר יוכנסו לחברה הבת החדשה, כך שהחברה תתמקד בפעילות האקספלורציה של נפט וגז. מהלך זה יהפוך את החברה החדשה ליצרנית בנזין ודלקים אחרים החמישית בגודלה בארה"ב.

"השיפור המשמעותי בכלכלה ובעסקים הבינלאומיים במהלך השנתיים האחרונות יצרו תנאים שאנו מאמינים כי בהם נוכל להתקדם עם התוכנית של בניית שתי חברות אנרגיה חזקות ועצמאיות", אמר קלרנס קזלוט הבן, מנכ"ל מרתון.

בנוסף, אנליסטים ציינו כי המהלך יאפשר לחברה האם להפוך ליזמית בתחום האנרגיה, אם בקידוחים או ברכישת חברות שעוסקות בקידוח. מרתון תבצע את הפיצול, ללא מס, למחזיקי המניות ב-30 ביוני.

בראש החברה החדשה, Marathon Petroleum (סימול עתידי: MPC), יעמוד גארי המינגר, בכיר בחברה האם כיום. "ל-MPC תהיה היכולת להמשיך במיקוד האסטרטגי שפותח בהצלחה במשך שנים", אמר המינגר.

בשבוע שעבר, אנליסט מגולדמן זאקס, פול סנקי, העלה את הדירוג של המניה ל-"קנייה" וציין כי המניה תמכר הנמוך משוויה ההוני בו בזמן שמתרחש ראלי במניות חברות האנרגיה.

MRO מחזיקה במאגר הנפט גריוויל בלואיזיאנה. מאגר זה מפיק 436 אלף חביות נפט ביום "והוא אחד המאגרים בעל העלויות הנמוכות ביותר", אמר סנקי והוסיף כי "מאגר זה הוא המאגר הרווחי ביותר של נפט".

החברה נוסדה בטקסס ב-1887 ופועלת 4 תחומים עיקריים בסקטור האנרגיה, בין היתר, חיפוש והפקת נפט וכריית נפט.