המשבר הבא? מודי'ס ו-S&P: הדירוג של ארה"ב בסכנה

בזמן שסוכנויות דירוג האשראי משגרות אזהרות, המשקיעים מתעלמים והממשל בארה"ב צולח עוד הנפקת אג"ח ל-30 שנה, בה גויסו 13 מיליארד דולר

סוכנויות דירוג האשראי הבינלאומיות S&P ומודי'ס הזהירו אמש (ה') מפני החוב התופח של ארה"ב וההשלכות העתידיות של חוב זה על דירוג האשראי המושלם של הכלכלה הגדולה בעולם (AAA). לא מדובר באזהרה ראשונה מסוגה וככל הנראה אין משמעות האזהרה כי הדירוג של ארה"ב יירד בחודשים או אפילו בשנים הקרובות, כך שהמשקיעים החליטו להתעלם מהאזהרה ובשוק האג"ח האמריקני לא נרשם זעזוע, בלשון המעטה.

"יש בסיס לאזהרה הזו", אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" בריאן יילבינגטון, אסטרטג אג"ח ראשי ב-Knight Capital. "עם זאת, המשקיעים מתעלמים מכך לפחות עד שיסתיים משבר החובות באירופה".

אכן, את מרבית תשומת הלב מרכזות בימים אלה מדינות הפריפריה עמוסות החובות באירופה, ואפשרות של הורדת דירוג האשראי לארה"ב נראית די רחוקה. אך בסוכנויות דירוג האשראי הגדולות כבר מתחילים להכין את הקרקע לאפשרות זו, במידה והממשל האמריקני לא יפעל להורדת החוב.

"אם יינקטו צעדים לבלימת ההידרדרות, הסבירות לתחזית דירוג שלילית במהלך השנתיים הקרובות תגדל", כתבה שרה קרלסון ממודי'ס.

בנפרד, קרול סירו מ-S&P אמרה בכנס בצרפת כי הסוכנות אינה שוללת להוריד את תחזית הדירוג של ארה"ב ל"שלילי". היא לא ציינה מתי, אך המשמעות היא כמובן שהסבירות להורדת דירוג האשראי של ארה"ב תעלה ברגע שתחזית הדירוג תופחת.

"בשווקים חושבים שארה"ב תמשיך ליהנות מדירוג מושלם בגלל הפריבילגיה ממנה נהנית ארה"ב, בעלת מטבע הרזרבות העולמי - הדולר", אמרה סירו. "אך זה יכול להשתנות".

המשקיעים, כאמור, לא התייחסו לאזהרות ברצינות רבה. אמש התקיימה הנפקת אג"ח ממשלתיות אמריקניות ל-30 שנה בהיקף של 13 מיליארד דולר, וההנפקה עברה בהצלחה אם כי היא הייתה חלשה במעט מההנפקה הקודמת. המכרז נסגר בריבית של 4.515% לעומת תשואה של 4.492% על איגרות חוב באותו מח"מ לפני ההנפקה. הביקושים, אגב, היו גבוהים יותר מכפי שהיו בהנפקות האחרונות של אג"ח ל-30 שנה.