פיץ' הורידה את דירוג האשראי של יוון לרמת אג"ח "זבל"

הדירוג ירד ל-BB פלוס מ-BBB מינוס; תחזית הדירוג - שלילית ■ האשראי של יוון מדורג ברמת "זבל" אצל שלוש סוכנויות הדירוג המובילות - פיץ', S&P ומודי'ס

ממשיכות הבעיות של מדינות גוש האירו. סוכנות הדירוג הבינלאומית פיץ' הורידה היום (ו') את דירוג האשראי של יוון לרמת אג"ח "זבל" - השקעה ספקולטיבית. הדירוג ירד לרמה של BB פלוס, מרמה של BBB מינוס. סוכנות הדירוג אף העניקה לחוב של יוון תחזית שלילית, מה שעלול לגרור עוד הורדת דירוג בעתיד הקרוב.

בעקבות הורדת הדירוג של פיץ', האשראי של יוון מדורג ברמת "זבל" אצל שלוש סוכנויות הדירוג המובילות - פיץ', S&P ומודי'ס. השתיים האחרונות הורידו את הדירוג בחודש שעבר והזהירו מהורדות דירוג נוספות.

הורדת הדירוג של פיץ' מגיעה למרות שיוון רשמה ביצועים כלכליים שעקפו את תחזיות השוק, ואף הגיבה במדיניות פיסקלית בהתאם לדרישות של קרן הסיוע האירופאית של קרן המטבע והאיחוד האירופי. "החוב הממשלתי הענק ממשיך לגרום ליוון להיות פגיעה והיא עלולה לספוג מהלומה רצינית בקרוב", אמרו בפיץ'. בסוכנות גם הביעו חשש מיכולתה של יוון לגייס כספים באמצעות הנפקות.

שר האוצר היווני אמר היום, כי הורדת הדירוג של פיץ' רק מראה שצריך לשנות את דרכי הפעולה של סוכנויות הדירוג באירופה. כלכלת יוון צפויה לרשום צניחה ב-2011 בשיעור של 3%, בהמשך לצניחה בתמ"ג ב-4% ב-2010.

"התחזית השלילית משקפת את החשש בפיץ' מהגירעון הענק של יוון, ולמרות גיוסי אג"ח שביצעה לאחרונה, היא עדיין שבירה ולא ברור עתידה בטווח הבינוני", אמרו בסוכנות הדירוג. "עדיין ישנה רמת אי-ודאות גבוהה בכל הקשור ליוון, שנשענת על הסיוע של ה-IMF והאיחוד האירופי והוא כמו אוויר לנשימה עבורה", אמרו.

נזכיר, כי במאי 2010 יוון הסכימה לקבלת סיוע בהיקף 147 מיליארד אירו מקרן הייצוב האירופאית, בתמורה לנקיטת צעדים דרסטיים לצמצום הגירעון ולתוכנית קיצוצים מסיבית במדינה. הסיוע "הציל" את יוון ממצב של חדלות פירעון. בסוכנות הדירוג אומרים היום כי המאמצים של יוון יימשכו מספר שנים והם עלולים לשים אותה במצב פגיע, ומכאן הורדת הדירוג.