"רק אל תדברו איתי על קאמבק"

לרגל השקת אוסף הלהיטים המשולש שלה, "שהשמש תעבור עליי", המסכם 40 שנות פעילות מוזיקלית, מדברת הזמרת ירדנה ארזי בראיון ל"גלובס" על החיבור לדור הצעיר של המוזיקאים בארץ ועל החזרה למי שהיה מנהלה האמנותי במשך שנים - גברי מזור

"מעולם לא התעסקתי בסטיגמות ובדימויים שהצמידו לי, אבל למרות שאני נתפסת כזמרת מיינסטרים, כל מי שהקשיב במהלך השנים לשיריי מצא תוכן, עומק ואמירות אישיות, פוליטיות וחברתיות. לראיה 'הביתה' או 'האישה על האבן', שהייתה בהם התייחסות ישירה למלחמת לבנון", כך אומרת הזמרת ירדנה ארזי עם השקת אוסף הלהיטים המשולש שלה, "שהשמש תעבור עליי", הכולל 66 שירים המסכמים 40 שנות פעילות מוזיקלית. האוסף משלב חומרים בעיקר מקריירת הסולו המפוארת של ארזי לצד קטעים של להקת הנח"ל שבה שירתה, שלישיית הבנות המיתולוגית "שוקולד, מנטה, מסטיק", ביצועים מחודשים שעובדו מחדש לכמה מלהיטיה המוכרים ("הביתה", "באתי אליך", "שוב בתמונה") וכן קטעים נדירים והקלטות שמעולם לא הופיעו רשמית בפורמט דיסק.


השמש לא פוסחת עליה. ארזי

"אני מותשת", היא מודה רגע לפני השקת האוסף במופע חגיגי שיתקיים במועדון רידינג 3 בנמל תל אביב, "ההחלטה להפיק אוסף התקבלה מיד אחרי סיום הקלטות אלבום האולפן האחרון שלי שהפיק מוזיקלית יהודה פוליקר, שעליו עבדנו יחד שנתיים. הקדשתי את רוב השנה האחרונה לאיסוף, עריכה והפקה במשותף עם מי שהיה המנהל האמנותי שלי במשך שנים, גברי מזור. הקפדנו על כל פרט, מסינון שירים ואיתור קטעים נדירים ועד בחירת תמונות וניסוח סיפורים קצרים בחוברת המצורפת. מעולם לא השקעתי באוסף מקיף כל-כך, וזה התגלה כמשימה קשה בהרבה ממה שחשבתי".

למה בעצם? הרי כל המאסטרים לאלבומי הסולו שלך הם בבעלותך.

"בפן הזה באמת היה קל יותר, כי מעולם לא עבדתי כסולנית מול חברת תקליטים גדולה. הייתי מעין חלוצה בגישה הזו, כי כיום רוב האמנים מעדיפים להקליט בהשקעה פרטית ולהשתמש בשירותי חברות גדולות רק להפצה. כשהתחלתי להקליט כסולנית, חברות תקליטים לא ממש חיזרו אחריי והעדפתי לשמור על עצמאות אמנותית וכלכלית. מצד שני, צוברים מאגר ענק של שירים ב-40 שנה. כאשר צריכים לסנן מתוכם את המיטב זה קורע לב. גם בפורמט רחב יריעה של אוסף משולש, כל-כך הרבה שירים אהובים עליי נשארו בחוץ.

"אני וגברי מזור האזנו מחדש לכל האלבומים הישנים שלי מתחילתם ועד סופם. שירים ששנים לא הקשבתי להם חזרו אליי פתאום ממקום של: 'כמה אהבתי את זה', ובסוף ויתרנו מחוסר מקום. מצד שני, אני מודה שיש בי גאווה על היצירה הזו. פתאום קלטתי איזו כמות מכובדת של כותבים, מלחינים ומעבדים היו לצידי בדרך שעשיתי".

"אני אדם של עשייה"

שיתוף הפעולה המחודש בין ארזי וגברי מזור הוא מיני-אירוע בפני עצמו. בשנות ה-80, שבמהלכן פרצה ארזי למעמד אייקון לאומי, מזור היה האיש שעמד מאחורי כל צליל ותו באלבומיה. כמנהל אמנותי הוא סינן חומרים, העלה רעיונות וכיוונים, שלף גימיקים וזיהה טרנדים (כמו ההחלטה להקליט אלבום שירים צוענים שהקדים ביותר מעשור את הפיכת הצליל הבלקני לנכס לוהט בזכות הרכבים כמו "בלקן ביט בוקס" ו"בום פם"). בתחילת שנות ה-90 השניים נפרדו ברעש תקשורתי ובכעס אישי גדול (בעיקר של מזור), ובמשך שנים שרר ביניהם נתק מוחלט. לפני כמה שנים התפייסו, ועדיין זו הפעם הראשונה שבה עבדו רשמית על פרויקט חדש.

"אני סומכת עליו לחלוטין", אומרת ארזי, "לגברי יש תחושות בטן מדהימות. הוא היה מעורב ברמת הייעוץ כבר במהלך העבודה על האלבום עם יהודה פוליקר, וכאשר התחלנו לערוך יחד את האוסף זה הרגיש כאילו חזרנו מיד לדפוסי העבודה של פעם. אנחנו הרי מכירים כל-כך טוב, וגם אם יש לנו ויכוחים פה ושם אנחנו זורמים כל הזמן. אז כן, אפשר לומר שחזרנו רשמית לעבוד יחד, כי גם אם כרגע קשה לי לחשוב על האלבום הבא ברור לי שכאשר יגיע הזמן גברי יהיה מעורב".

לפני שנה הוציאה ארזי את "בושם על עורי", אלבום האולפן המקורי הראשון שלה מזה 15 שנים בהפקתו המוזיקלית של פוליקר שהיה גם היוצר הבולט ברוב השירים. האלבום זכה להצלחה מרשימה ולביקורות חיוביות ושני שירים ("בושם על עורי" ו"מה קורה אחי" ששולב באוסף המשולש) הושמעו רבות ברדיו. בעקבותיו יצאה ארזי לסיבוב הופעות, בניהולו המוזיקלי של אורי זך, ולראשונה בקריירה רבת השנים שלה החלה למלא אולמות בקהל רוכשי כרטיסים. "רק אל תדברו איתי על קאמבק", אומרת ארזי.

"לא הייתי בחו"ל ולא ישבתי בבית באפס מעשה", היא אומרת, "כל השנים הופעתי, נטלתי חלק בפרויקטים מוזיקליים שונים. וכן, תמיד אמרתי שחשוב לי שאלבומים שלי יזכו גם להצלחה מסחרית. מי שטוען אחרת חוטא לאמת. 'בושם על עורי' היה מבחינתי הצלחה גדולה, ואני מרגישה אותה בעיקר בהופעות בשנה החולפת בתגובות הקהל. אין לי תשובה ברורה למה רק בשנים האחרונות אני פותחת קופות, אבל אני נהנית מכל רגע על הבמה וזה בסופו של דבר מה שחשוב. אני אדם של עשייה וכך אני מתכוננת להמשיך".

כיום יש דור חדש של יוצרים ומעבדים שגדלו על שירייך הישנים. חשבת לחבור לדור הצעיר של מוזיקאים מקומיים? מהלך שלא מעט זמרות ותיקות בחו"ל ביצעו בשנים האחרונות בהצלחה גדולה, כמו שירלי בייסי וליזה מינלי?

"אני לא מאמינה בקונספטים. אשתף פעולה בשמחה עם כל מי שיהיה קסם בחיבור בינינו, כמו שקרה לי עם אורי זך שבגרסאות ההופעה הפך כמה שירים שלי על פיהם בצורה קסומה, או תמיר צור שעבד בעבר עם זמרים כמו אייל גולן וליאור נרקיס. גברי מזור חיבר בינינו להקלטה מחודשת של 'באתי אליך' ואהבתי מאד את הכיוון שלו. אם חיבורים נוספים כאלה יקרו עם מוזיקאים ויוצרים בני 30 ומטה אשמח, ובאותה מידה אקבל בברכה שיתופי פעולה עם בני 50 ומעלה. הכול תלוי במבחן התוצאה. שירים טובים זה הסוד. כל מה שמסביב זה רק קישוטים".

ירדנה ארזי תשיק את האוסף המשולש "שהשמש תעבור עלי" ביום שלישי הקרוב (ה-18 בחודש). מחיר כרטיס: 120 שקל