אינטל מרחיבה את ההשקעה בקווי הייצור שלה ל-9 מיליארד דולר

עקב העלאת ההשקעה בקווי ייצור ב-2011, נהנו מניות נובה, קמטק וטאואר מעליות נאות בוול סטריט ■ מנכ"ל נובה: ההכרזה של אינטל נותנת סיגנל חזק לשנה בשוק הסמיקונדקטור

אף שחברת אינטל דיווחה ביום חמישי האחרון על תוצאות שעקפו את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח, את המסחר ביום שישי סיימה מניית החברה דווקא בירידה של אחוז.

אחת הסיבות לירידה היא ההודעה שמסרה החברה במסגרת הדוחות, על כך שבכוונתה להאיץ את ההשקעות בקווי הייצור שלה ב-2011 - בהיקף של 3 מיליארד דולר מעבר לצפי, כך שבסה"כ יסתכמו הללו ב-9 מיליארד דולר - עלייה של 73% ביחס להיקף ההשקעה שביצעה אינטל בשנת 2010.

את החדשות הללו משקיעי אינטל אולי לא כל כך שמחו לשמוע, אבל לחברות אשר מספקות את הציוד והמערכות למפעלי השבבים, הן הישראליות והן הזרות, מדובר בבשורה של ממש, וכפועל יוצא רשמו הללו עליות שערים מרשימות ביום שישי.

"ההכרזה של אינטל נותנת סיגנל מאוד חזק איך הולכת להיראות שנת 2011 בשוק הסמיקונדקטור בכלל", התייחס היום לעניין גבי זליגסון, מנכ"ל חברת נובה , המייצרת מכשירי מדידה למפעלי ייצור שבבים. "אינטל סובלת היום בתחומים הפופולריים, ובהם טלפונים סלולריים חכמים ומחשבי הטאבלט. הקפיצה הזו בהיקף ההשקעות אומרת שבשווקים האחרים שאינטל מייצרת שבבים עבורם, ונחשבת בהם למובילה (שרתים, מחשבים אישיים ומחשבי Notebook, תשתיות תקשורת ותשתיות סלולריות) תהיה קפיצה בשנה הזו".

"משפיעה על כל התעשייה"

"הקפיצה הזו בהשקעות משפיעה על כל שרשרת המזון בתעשייה, כי אינטל מייצגת סוג מסוים של שבבים, ובכל קופסה יש הרבה שבבים אחרים, כך שאם היא מגדילה את התפוקה שלה, כל התעשייה צפויה לייצר יותר", הסביר זליגסון את האפקט של אינטל על השוק.

כך, לא רק הספקיות הישירות שלא אינטל נהנו מהעלייה הזו, אלא גם כלל הספקיות בתעשייה, ומדובר בחברות של מיליארדי דולרים. העליות של ספקיות הציוד למפעלי שבבים נתמכו גם על-ידי האנליסטים, וכך לדוגמה ב-Standard & Poor`s העלו את המלצתם לענף השבבים מ"ניטראלי" ל"חיובי". "בהתחשב בחדשות, אנחנו מעלים את תחזית הצמיחה שלנו לענף ב-2011 מ-3% ל-14%", כתב האנליסט אנג'לו זינו.

אפלאייד מטיריאלס לדוגמה, אשר מייצרת כמעט את כל קשת הציוד למפעלי הייצור, ולה גם פעילות בישראל בתחום, זינקה ביום שישי ב-7.6% והגיעה לשווי של 20.3 מיליארד דולר; חברתASML ההולנדית, המייצרת מכונות פוטוליטוגרפיה (מכונות הצורבות את הקווים, הטרנזיסטורים והחלקים האקטיביים בשבב) בעלות של כ-60 מיליון דולר למכונה, זינקה ב-9.5% והגיעה לשווי של 17.8 מיליארד דולר.

בקרב החברות הישראליות זינקה קמטק , המפתחת מערכות בדיקה למעגלים מודפסים, ב-8.3%, כאשר מתחרתה רודולף (סימול: RTEC), אשר מנהלת נגדה תביעה והנה ספקית של אינטל, טיפסה ב-5.3%.

מי שהכי הושפעה מההכרזה של אינטל היא מתחרתה של נובה בתחום מכונות המדידה העצמאיות, חברת ננומטריקס (סימול: NANO), אשר מספקת את ציוד המדידה למפעלים של אינטל, אשר סיימה את יום שישי בזינוק של 28.7%, והגיעה לשווי של 385 מיליון דולר.

נובה עצמה, אף שאינה עובדת עם אינטל משנת 2004, הושפעה אף היא מההכרזה, ומנייתה טיפסה ביום שישי בוול סטריט בלא פחות מ-9.3%, והגיעה לשווי של 240 מיליון דולר.

עלייה זו מסכמת שבוע חיובי במיוחד עבור נובה, שבמהלכו פתחה את המסחר בנאסד"ק והופיעה בפני משקיעים אמריקנים. זליגסון מתאר את החוויה, והוא אמר היום ל"גלובס": "אתה מרגיש כמו בטקס האוסקר". לעניין פעילותה של החברה, זליגסון הסביר כי הציג בפני המשקיעים בכנס - שאליו הגיעו כ-25 גופים משוק ההון האמריקני - את התוכנית האסטרטגית ארוכת הטווח של החברה, שלפיה בכוונתה להגיע ב-2013 להכנסות רבעוניות של 40 מיליון דולר.

"הסברנו למשקיעים כי אנחנו הולכים להגדיל את ההשקעות ואת הוצאות הפיתוח שלנו, במטרה לחדור לאזורים נוספים בקו הייצור, כך שעל אותו בסיס לקוחות נגדיל את ההכנסות", סיפר זליגסון והוסיף: "היו לי 30 פגישות ביומיים וחצי, אשר 60% מהם היו עם משקיעים חדשים ו-40% עם משקיעים קיימים, וראיתי קפיצת מדרגה משמעותית מאוד בעומק ובהתעניינות בחברה ובעתידה".

את שנת 2010 צפויה נובה לסיים עם הכנסות של 85 מיליון דולר ועם רווח נקי של כ-21 מיליון דולר.

השפעת ההודעה של אינטל לא פסחה גם על יצרנית השבבים הישראלית טאואר , אשר מתמחה בייצור שבבים לתחומים ספציפיים, ומנייתה טיפסה ביום שישי ב-4%. עלייה זו הגיעה לאחר שביום חמישי הציגה הנהלת החברה במסגרת הכנס השנתי של בית ההשקעות נידהאם בניו-יורק, שבמסגרתו אמר מנכ"ל טאואר, ראסל אלוואנגר, כי בכוונת החברה להרחיב את כושר הייצור ב-2011 מ-900 אלף פרוסות ל-1.2 מיליון פרוסות, נוכח הביקוש המגיע מלקוחות החברה.