בן זקן ונניקשווילי במו"מ לצקת 15% מחיפושי הנפט לעמליה

ירכשו השליטה בשלד הבורסאי מידי איתן אלדר ורועי גיל ■ מניית השלד עלתה בכ-32% בשבוע, ומשקפת שווי של 1.6 מיליארד שקל "על הנייר" לרשיון "שמן"

ג'קי בן זקן ואברהם נניקשווילי ממשיכים לקדם במרץ את התוכניות הפיננסיות למימון פעילות החיפושים שלהם ברישיון הימי "שמן". היום הודיע השלד הבורסאי עמליה החזקות (לשעבר יובל הנדסה), הנמצא כעת בשליטת צמד הפיננסיירים איתן אלדר ורועי גיל, כי הוא מנהל משא ומתן מתקדם לרכישת 15% מהבעלות בתאגיד המחזיק ברישיון, תמורת הקצאת מניות אשר יהוו 90% מהון מניות החברה לידי בן זקן ונניקשווילי.

האחזקות ברישיון "שמן" (לשעבר מד-אשדוד) נמצאות בידי ACC Group של חיים לייבוביץ' (50%), חברת מנופים פיננסים הבורסאית (21.25%) וצמד בעלי השליטה שלה, בן זקן ונניקשווילי (21.25% בחלקים שווים), כאשר 7.5% מהזכויות יימצאו אצל נאמן ויחולקו בעתיד.

15 האחוזים שעליהם מנהלים בן זקן ונניקשווילי מו"מ עם עמליה החזקות מגיעים מתוך החזקותיהם הישירות, כך שאם העסקה תתממש, ייוותר כל אחד מהם עם החזקה ישירה של 3.125% בתאגיד המחזיק ברישיון.

כפי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר, מקדמים בעלי רישיון "שמן" מגעים ראשונים להנפקת החברה המשותפת שדרכה הם מחזיקים ברישיון, במטרה לגייס מאות מיליוני שקלים לצורך מימון הקידוח.

עסקאות הקשורות להעברת הזכויות ברישיונות החיפושים דורשות את אישורו של הממונה על ענייני הנפט, אשר הקפיא בחודש ספטמבר את העברת הזכויות בין המחזיקים ברישיונות חיפוש עד לגיבוש קריטריונים לנושא. אלו צפויים להתפרסם במהלך חודש מארס, אז גם תתקיים ישיבה של מועצת הנפט, שתכריע בבקשות להעברת זכויות ברישיונות שניתנו ובבקשות לקבלת רישיונות חדשים.

עמליה זינקה - וירדה

עבור בן זקן ונניקשווילי לא מדובר בשיתוף הפעולה הראשון עם צמד הפיננסיירים גיל ואלדר, שבעבר מכרו למנופים את השליטה בחברת ההשקעות מאקפל, ורק בחודש שעבר מימשו את יתרת החזקותיהם במסגרת הפיכתה של מאקפל לחברה פרטית בתוך מנופים.

כמיטב המסורת בתחום בשנה האחרונה, שבמסגרתה כל חברה המודיעה על כניסה לתחום חיפושי הגז והנפט מגיבה בעליות שערים, נסחרה עמליה החזקות בפתיחת המסחר בעליות שהגיעו ל-11.9%, אולם אז חלה תפנית, והמשקיעים הפנימו כי אם תצא העסקה אל הפועל צפוי להם דילול משמעותי.

את המסחר סיימה המניה בירידה של 1.6%, לאחר שכבר ירדה של 19.9%. כעת החברה נסחרת לפי שווי של 24.5 מיליון שקל. אם אכן תתבצע העסקה ותבוצע הקצאת המניות, יקפוץ שוויה של עמליה ל-245 מיליון שקל, כך ש-15% שאותם יעבירו בן זקן ונניקשווילי לחברה ישקפו שווי של 1.63 מיליארד שקל לרישיון.

ברישיון שמן, הנמצא כ-16 ק"מ מול חופי אשדוד בשטח של 400 דונם, בוצעו בעבר שני קידוחים. בשנת 1990 בוצע בו קידוח "ים 2" על-ידי ישראמקו וחברת אוקסידנטל, ובמהלך מבחני ההפקה שבוצעו בו נרשמה זרימת נפט בקצב של 800-1,200 חביות ליום. עם זאת, הציוד שהיה אז בשימוש לא עמד בלחצים הגדולים ובטמפרטורה הגבוהה שהייתה בבור הקידוח, והוא ננטש, ומאז לא בוצע קידוח נוסף בשטח הרישיון.