מו"מ למיזוג בין מתמודדי המכרז למפעיל הסלולר

האינטרס: לשמור על דמי רישיון נמוכים יחסית ■ כל הקבוצות מנהלות ביניהן מגעים, ורק מירס דוחה כרגע הצעות לשיתופי פעולה

המכרז להקמת שני מפעילים סלולריים נוספים מרכז ענין רב, ונדמה כי הוא צפוי להעסיק את שוק התקשורת במשך זמן רב. ל"גלובס" נודע כי בשבועות האחרונים מתקיימות פגישות בין גורמים המובילים את הקבוצות במטרה לצמצם את מספר המתמודדים במכרז ולהתמודד בו ביחד.

נכון לעכשיו, כל אחת מהקבוצות מתמודדת בנפרד והקימה צוות ייעודי שיגיש את ההצעה, ואולם אם לשפוט לפי ניסיון העבר ולפי הנכונות של חלק מהגורמים לחבור לקבוצות אחרות, סביר להניח שבסופו של דבר האינטרס הכלכלי יכריע והקבוצות יתלכדו.

השאיפה: שני מתחרים

האטרקטיביות של המכרז הנוכחי היא שהמדינה מוותרת על כסף (או דמי רישיון) בתמורה לכניסה מהירה של שחקנים חדשים לשוק הסלולרי שבו היא מזהה כשלי שוק רבים והיעדר תחרותיות, שעולה לציבור כסף רב. לפיכך, דמי הרישיון המינימליים נקבעו על 10 מיליון שקל בלבד, ואם יהיו שני מתמודדים בלבד במכרז, הרי שזהו הסכום שהם שישלמו.

בנוסף, המדינה מתחייבת להחזיר את דמי הרישיון לזוכה בהתאם לקצב הפריסה של הרשת. אלא שמה שאנחנו רואים היום, ובניגוד להערכות משרד התקשורת, האטרקטיביות של המכרז היא רבה מאוד וישנן חמש קבוצות שמתמודדות, ולכן סביר להניח שמה שיקרה הוא שהמחירים יעלו ותהיה התמחרות על מי יציע את המחירים הגבוהים ביותר עבור התדרים.

למרות שכאמור, דמי הרישיון אמורים להיות מוחזרים לזוכים, הם נדרשים לשלם אותם, ומכאן נובע שקיים אינטרס כלכלי להגיע למצב שבו לא יהיו יותר משני מתמודדים במכרז.

גורמים בקרב הקבוצות מציינים שעד עכשיו אף אחת מהקבוצות לא פסלה שיתוף פעולה, מלבד מירס, שכרגע דוחה הצעות לשיתופי פעולה, משום שהיא לכאורה נמצאת במקום טוב יותר מאחרים בשל העובדה שכבר יש לה מאות אתרים, וכן העובדה שהיא חלק מקבוצה, וספק אם יש לה אינטרס לצרף אליה גורמים נוספים בהתמודדות.

בתרחיש שבו מירס מתעקשת להתמודד לבד, היא עשויה למצוא את עצמה מול מתמודדים שהם חזקים לפחות כמוה מבחינה פיננסית, וכנראה שאף הרבה יותר. למירס יש הרבה יותר מה להפסיד מאשר אחרים, משום שבלי תדרים לרשת חדשה, החברה תימצא במצב בעייתי מאוד.

משרד התקשורת יבדוק איכות התדרים במכרז

משרד התקשורת בודק האם רצועות התדרים במכרז בעייתיות מבחינת "לכלוכים ורעשים", או שמדובר בדיסאינפורמציה שזורעים אחדים מהמתמודדים. באחרונה העלו מתמודדים שאלות בדבר איכות התדרים במכרז, ותהו האם אחת הרצועות נחשבת איכותית יותר. ככל הנראה, אחת הרצועות עשויה להיות מופרעת על ידי רשתות סלולר במדינות שכנות או על ידי הפלסטינים בעתיד, ולכן נחשבת איכותית פחות. אלא שבמשרד התקשורת לא רואים זאת כך, ומבחינת ועדת התדרים שתי הרצועות זהות באיכויותיהן, נכון לעכשיו.

ואולם, בעקבות פניית "גלובס" הוחלט במשרד התקשורת לבדוק שוב האם תיתכן בעיה עם אחת הרצועות, וזאת על מנת שניתן יהיה להעביר את המידע באופן שווה לכל המתמודדים. במשרד חוששים שחלק מהחברות מעדיפות לזרוע דיסאינפורמציה, על מנת שלא כל המידע יגיע למתחרים, ולכן הוחלט לוודא שאין כל בעיה עם אחת הרצועות.

נזכיר שגם פרטנר, בעת שקיבלה את התדרים שלה ממשרד התקשורת ב-1998, טענה כי הרצועה מופרעת על ידי הפלסטינים באופן תדיר ודרשה פיצוי על כך. משרד התקשורת מתנגד בתקיפות "לפצות" מפעילים בגין הפרעות, ומנגד מנסה להסדיר תיאום תדרים בין מדינות שונות. במכרז צריכים המתמודדים לסמן באיזו רצועה הם מעוניינים, אבל הדבר לא ימנע מהם להתמודד גם על הרצועה השנייה, כך שבסופו של דבר מה שיקבע יהיה המחיר הגבוה ביותר, כנראה במסגרת מכרז מקוון.

הדרישות
 הדרישות