המשקיעים לפישר: "לא היינו משקיעים ברמת מיסוי כזו"

המשקיעים הפרטיים מעלים הילוך לקראת החלטת ראש הממשלה האם לאמץ את המלצות ועדת ששינסקי ■ "משקיעים בישראמקו וגבעות לא הרוויחו מעולם אגורה ממכירת נפט או גז"

המשקיעים הפרטיים מעלים הילוך לקראת החלטתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין המלצות ועדת ששינסקי. במכתב מהבוקר בו הם פונים לנגיד בנק ישראל סטנלי פישר, שהגיע לידי "גלובס", הם מבקשים להיפגש עמו ולהביא בפניו את נקודת מבטו של המשקיע הפרטי.

תחת הכותרת "המלצות ועדת ששינסקי - נקודת מבטו של המשקיע הפרטי" כותבים נציגי המשקיעים כי "שמענו בדאגה את התבטאויותיך החד משמעיות בעד יישום גורף של ההמלצות ואנו מבקשים להביא בפניך מספר נקודות הנוגעות לערכי יסוד של השקעות במדינה מודרנית. המצג המצטייר מהפרסומים שליוו את עבודת הוועדה הוא שהמדובר בזיכיונות להפקת גז שעליהן מרוויחים חברות ומשקיעים כסף רב ומשלמים מיסים נמוכים מאד וכי הגיע הזמן להעלות את חלקה של הממשלה".

המשקיעים טוענים כי מצג זה איננו נכון כלל ועיקר, שכן "משקיעים בישראמקו וגבעות עולם לא הרוויחו מעולם אגורה אחת ממכירת נפט או גז. קידוח 'תמר' וקידוח 'מגד' בהם אנו מעורבים הם קידוחי אקספלורציה אותן ביצעו השותפויות בהשקעה בסיכון גבוה מכסף פרטי שהושקע על ידנו. כסף שמקורו ברובו מחסכונות ממשכורות. שני הקידוחים הנ"ל הם ראשונים בשטח חדש 'בתולי' כי הסיכוי לתגלית בהם נמוך".

המשקיעים ממשיכים וכותבים כי "כל הדוברים מטעם המדינה מציירים תמונה מופרכת כאילו האמור במשאבי טבע 'שתמיד היו שם' בעוד שהדברים שונים בתכלית שינוי. בניגוד לפוספטים או אשלג לדוגמא, אנו עוסקים כאמור באקספלורציה. כלומר המשאב לא 'פשוט היה שם' אלא נאלצנו להשקיע כסף רב בסיכון גבוה על מנת 'לגלותו'.

איש לא יכול לתקוף או להתווכח עם טענתנו הבסיסית הבאה: 'אילו ידענו שהמדינה תטיל על התגלית הראשונה שלנו מיסוי ברמה זו לא היינו משקיעים'. לכל מי שמכיר את הענף ברור שאילו בחרנו בזמנו שלא להשתתף בהשקעות לא היו היום תגליות הגז והנפט הדרמטיות הואיל ורוב הכסף לקידוחי האקספלורציה בא ממקורותינו הפרטיים".

"האם אינך רואה את האבסורד?", שואלים המשקיעים עונים: "המדינה טוענת כי לא מדובר במיסוי רטרואקטיבי כי מדובר בהכנסות עתידיות, אך האם זה לא כמו להגיד שהשמש תתחיל להפיץ אור רק אחרי שהיא תזרח?".