אושרו העבודות להקמת בריכות אידוי חדשות ברמת-חובב

המפעלים טבע, תרכובות ברון, מכתשים, קופולד וכימאגיס יקימו בריכות אידוי משלהם ■ היקף הפרויקט: 400 מיליון שקל

המועצה המקומית התעשייתית ברמת חובב, משרד הביטחון ומינהל מקרקעי ישראל סיכמו בימים האחרונים על תחילת העבודות להקמת בריכות האידוי החדשות לחמשת המפעלים הגדולים שפועלים באזור התעשייה שבנגב. על-פי התוכנית, משרד הביטחון יאיץ את פינוי הנפלים בשטחים שבהם עתידות להיכרות הבריכות החדשות ומינהל מקרקעי ישראל יאשר את הקצאת השטח, שיאפשר את תחילת העבודות.

ההסכמות בין הצדדים הושגו על רקע משבר מהשבועות האחרונים, לאחר מבוי סתום בהידברות בין הרשויות שחשף את חמשת המפעלים הגדולים ברמת חובב - טבע, תרכובות ברום, מכתשים, קופולק וכימאגיס - להליכים מצד המשרד להגנת הסביבה. זאת, בשל חשש שאלה לא יעמדו ביעד שקבע להם המשרד, להפסיק עד סוף השנה את הזרמת השפכים התעשייתיים שלהם לבריכות אידוי מרכזיות שנמצאות מערבית למתחם ברמת חובב.

על-פי התוכנית, לקראת סוף השנה תיפסק הזרמת השפכים התעשייתיים אל 13 הבריכות המרכזיות המשמשות את המפעלים זה שנים, וכל מפעל יזרים את שפכיו לבריכת אידוי משלו, שיקים בתחומו. זאת, בעיקר כדי להקל את מלאכת הזיהוי של מקור מפגעי הריח שמקורם ברמת חובב.

במסגרת התוכנית לכל אחד מחמשת המפעלים הוקצו כמה מאות דונמים להקמת הבריכות החדשות.

במועצת רמת חובב אמרו בתחילת השבוע כי ברוח ההבנות החדשות סוכם כי כבר בתוך שבועות תוקם בשטח מינהלת שתרכז את כלל העבודות באתרים השונים. על רקע אלה, פנה ראש המועצה, אנדריי אוזן, להנהלת המפעלים במתחם, בדרישה לפעול בדחיפות להשלמת המהלכים הקשורים לכריית הבריכות החדשות כדי להקדים ולעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו.

עלות העבודות מוערכת בכ-400 מיליון שקל: כ-250 מיליון מהם יושקעו בהקמת הבריכות החדשות ועוד 150 מיליון יושקעו בטיפול בבריכות הקיימות. במסגרת התוכנית, בריכות אלה ייובשו, הקרקע תטוהר ובעתיד תוקם בה חווה להפקת אנרגיה פוטו-וולטאית: "המועצה לא תקבל כל עיכוב נוסף בנושא הזה, שכן מדובר במיזם חיוני", אמר אוזן.

צה"ל מגיע

את הדיונים להשגת הפשרה בין הרשויות ליווה גם ראש מינהלת מעבר צה"ל לנגב במשרד הביטחון, תא"ל (במיל') חזי משיטה. זאת, על רקע המשך עבודות התשתית באזור, לקראת פתיחת קריית ההדרכה של צה"ל בצומת הנגב בשנים הקרובות.