חילופי האשמות בין מיסז'ניקוב לארדן על קידום ים המלח

שר התיירות מאשים את השר להגנת הסביבה בטרפוד הפיכת ים המלח לאחד משבעת פלאי עולם ■ המשרד להג"ס: "משרד התיירות הורס את ים המלח"

שר התיירות,סטס מיסז'ניקוב, מאשים את השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, בהכשלה של הפרויקט להפיכת ים המלח לאחד משבעת פלאי עולם: בשבועות האחרונים ביקש מיסז'ניקוב להעביר בממשלה הצעת החלטה שתקדם את מועמדותו של ים המלח בתחרות לבחירת שבעת פלאי תבל, שעליה הכריזה קרן שבעת פלאי תבל העולמית.

התחרות, שבה צפויים להשתתף יותר ממיליארד בני אדם ברחבי העולם, צפויה להסתיים בסוף 2011.

כדי לקדם את הנושא, ביקש מיסז'ניקוב להטיל את עלות הקמפיין השיווקי על כל משרדי הממשלה הרלוונטיים: 2.5 מיליון שקל ממשרד התיירות, מיליון שקל מהמשרד לפיתוח אזורי, מיליון שקל ממשרד התמ"ת, חצי מיליון שקל ממשרד החוץ, מיליון שקל מהמשרד להגנת הסביבה, 1.5 מיליון שקל ממשרד רה"מ, חצי מיליון שקל מהמועצה האזורית תמר, ורבע מיליון שקל מהמועצה האזורית מגילות. בסך הכל 8.25 מיליון שקל; 6.75 מיליון שקל יוקצו לקידום הנושא בחו"ל ו-1.5 מיליון יוקצו לקידום בארץ.

אלא שכשרצה מיסז'ניקוב להעלות את ההצעה להצבעה, נתקל לטענתו בהתנגדותו של ארדן, שהודיע כי הוא תומך באך אינו מוכן להשתתף במימון.

"ארדן מטרפד את המהלך אף שלא ניצל את כל תקציב משרדו", אומר מיסז'ניקוב ומצביע על דוח של מרכז המידע והמחקר של הכנסת שהוגש לוועדת הכספים, שעל פיו ניצול התקציב של המשרד להגנת הסביבה ל-2010 עמד על 39% מהתקציב המקורי ועל 21% מהתקציב המאושר.

לפי שעה ממשיך מיסז'ניקוב בקידום ההצעה, ללא גיבויה של הממשלה. התוכנית תוצא אל הפועל ע"י משרדי התיירות, החוץ והנגב והגליל. בשנה האחרונה משרד התיירות כבר השקיע מתקציבו כ-4 מיליון שקל בקמפיינים שיווקיים בעולם לקידום מועמדותו של ים המלח.

"ארדן מחבל במאמץ הלאומי", אומר שר התיירות. "תמוה בעיניי שמי שמטיף מוסר על חשיבותו של ים המלח, ומשיא עצות וממליץ על הפתרונות השונים להצלתו, נרתע מלהשתתף במאמץ הלאומי לחשיפת ים המלח בעולם, דבר שיש לו תרומה תעסוקתית, סביבתית, תיירותית ותדמיתית עצומה", אמר מיסז'ניקוב.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "מדהים לראות את החוצפה של משרד התיירות שבמשך שנים גורם להרס ים המלח ולנזקים סביבתיים אדירים, שמעז כעת לגזול מתקציב המשרד להגנת הסביבה למטרות שיווק ויחסי ציבור שאין להן דבר וחצי דבר לשיקום ים המלח. תקציבי המשרד להגנת הסביבה נועדו למנוע זיהומי אוויר, ומפגעים סביבתיים רבים שהציבור חשוף להם, להעשיר את החינוך הסביבתי, הגברת אכיפה וכדומה.

"עוד נידרש להשקעות תקציבים רבים כדי לשקם את ההרס האדיר שגרם משרד התיירות לאזור ים המלח.

"לגבי גיבוב השקרים וההטעיות על תקציב המשרד, נציין כי מרכז המחקר של הכנסת הודה במהלך הדיון בוועדה כי נתוניו מוטעים מאחר שעירבב בין בסיס תקציב המשרד שאחוזי הביצוע שלו עומדים על 80%, לבין תקציב הקרנות, אשר נועד לפעילות לטווח שנים ארוך ומותנה בשימוש הרשויות המקומיות בקרנות אלו לצורך פריסת תשתית לקידום רפורמת המיחזור ברחבי הארץ.