חוות-דעת: תעריפי בזק לא עומדים בתקנות

יועמ"ש משרד התקשורת: סלי התעריפים של בזק מביאים לכך שהחברה משתמשת בהם למעשה למטרה של הורדת מחירים - בעוד שתעריפיה קבועים בתקנות והם גבוהים יותר

האם קצב האישור של סלי התעריפים של בזק נמצא בסכנה? אם שואלים את היועצת המשפטית של משרד התקשורת, עו"ד נגה רובינשטיין, התשובה היא כן.

רובינשטיין שלחה לאחרונה חוות-דעת שמפנה זרקור לעבר הקצב שבו בזק מבקשת שיאשרו לה סלים חדשים, כאשר אין תמיכה ראויה לכך במסגרת התקנות לגבי תעריפי החברה המפוקחים.

ל"גלובס" נודע כי רובינשטיין גיבשה חוות-דעת אשר ממנה עולה כי יש לשים לב לעובדה שאישור סלי התעריפים של בזק אמנם עומד בכל התנאים, אבל לנוכח העובדה שסלים אלה הולכים ומתרבים, נוצר מצב שקיים פער בין התעריפים הקבועים בתקנות לבין הסלים.

במלים אחרות, סלי התעריפים של בזק מביאים לכך שהחברה משתמשת בהם למעשה למטרה של הורדת מחירים - בעוד שתעריפיה קבועים בתקנות והם גבוהים יותר.

האנומליה הזו מחייבת טיפול, מציינת רובינשטיין, ובעצם מטילה לפתחו של המשרד תפוח אדמה לוהט שהוא יידרש לטפל בו במהירות.

רובינשטיין מעלה רעיונות שונים שיסדירו את הפער הזה, כמו למשל לתקן תקנות ביניים שיאפשרו לאשר לבזק סלי תעריפים, אך שהדבר ייעשה בדרך המלך ולא בדרך עקיפה שבעצם מייתרת את תקנות התעריפים ומתעלמת מהם.

רובינשטיין שומרת על נייטרליות בכל הקשור לשאלה האם מדובר בסלים שיש לאשר אותם או לא, והיא לא מביעה כלל עמדה לגבי טיבם הצרכני או ההשפעה שלהם על התחרות בשוק, אלא מקפידה לציין כי מדובר בנושא שיש לתת עליו את הדעת ושיש לפתור אותו מבחינה משפטית טהורה.

על רקע העבודה שעושה ועדת חייק בעניין תעריפי בזק, סבורה רובינשטיין כי אין למנוע אישור סלי תעריפים לבזק עד שהוועדה תסיים את עבודתה, ולכן כדאי לשקול האם להתקין תקנות ביניים שיסדירו את הנושא.

נציין כי בזק השיקה לאחרונה מספר סלי תעריפים מפתים מאד באינטרנט ובשיחות טלפון, והדבר היה לצנינים בעיני מתחרותיה שביקשו לעצור זאת. משרד התקשורת התנגד לכך, בטענה כי כל עוד הסלים עומדים בתנאים שקבעה ועדת גרונאו - אין למנוע אותם.