אנשי עסקים, עוקבים אחריכם

נוסעים לחו"ל לעתים קרובות או אולי לזמן ממושך? רשות המסים בעקבותיכם

קוראים יקרים, אם אתם נוסעים לחו"ל בזמן הקרוב - כדי לכם לדעת ש"האח הגדול" יצא לאחרונה מהמסך והוא בעקבותיכם.

"האח הגדול" ממס ההכנסה הגיע למסקנה שאם אתם נוסעים הרבה לחו"ל או שוהים שם זמן ממושך, כנראה שיש לכם נכסים בחו"ל והכנסות, עליהם חלה חובת דיווח ותשלום מס.

אנו עדים לעלייה דרמטית בניסיונות האכיפה של רשות המסים. מדובר בפעילות יזומה של אגף המודיעין והחקירות ברשות המסים אשר לאחר איסוף ראשוני של המידע היא החלה גם לפנות לנישומים פוטנציאליים.

רשות המסים ממוחשבת

רשות המסים מחוברת למאגרי מידע רבים, והיא אוספת על כולנו נתונים מדי יום. אחד ממאגרי המידע האלה הוא המחשב הראשי של ביקורת הגבולות, האוגר נתונים על הכניסות והיציאות שלכם מישראל. מידע זה מועבר למחשבי רשות המסים.

לאחרונה, רשות המסים החליטה לשלוח דרישות הצהרה על נכסים והכנסות מחו"ל למי שיצא לחו"ל בתדירות גבוהה, או שהה בחו"ל תקופה ארוכה במהלך השנה. זאת בעקבות ההנחה כי הנוסעים המתמידים עובדים בחו"ל, משם יש להם הכנסות נוספות שעליהם הם לא מדווחים כחוק, או שיש להם נכסים בחו"ל שהם מקור הכנסה שלא מדווחים עליו.

בהתאם לדיני המס בישראל, ישראלים שיש להם הכנסות מנכסים בחו"ל, כמו כספים בחשבונות בנקים בחו"ל, מניות או אופציות בחברות זרות, בתים או כל נדל"ן אחר - חייבים לשלם בישראל מס על אותן ההכנסות, בנוסף למיסוי בחו"ל.

בעיקרון, ניתן יהיה לקבל זיכוי ממס בישראל ביחס למס ששולם בחו"ל בהתאם להוראות פקודת מס הכנסה או בהתאם לאמנה למניעת כפל מס, אם קיימת כזאת בין ישראל לבין המדינה הזרה אשר ממנה מתקבלות ההכנסות.

גם אם אתם לא חייבים בתשלום מס בישראל, קיימת חובה עקרונית לדווח על החזקת נכסים בחו"ל. אם לא דיווחתם על אותם הנכסים וההכנסות, אתם עשויים לעמוד לדין פלילי ואזרחי בשל אי-דיווח.

מי חשוף?

תושבי ישראל החשופים במיוחד לביקורת של רשות המסים כוללים את אלה שיש להם הכנסות כעצמאים או כשכירים מעבודה אשר בוצעה בחו"ל; אלה שמקבלים הכנסות מדיבידנדים, תמלוגים ושכירות מחו"ל; אלה שמחזיקים מניות או אופציות בחברה זרה, אף שאין להם כל הכנסה בשנת המס; אלה שמחזיקים נכסים אחרים בחו"ל כגון מקרקעין, מיטלטלין ופטנטים, בתנאי ששוויים הוא לפחות 1,768,000 שקל ויותר (סכום זה מתעדכן בכל שנה); אלה שמחזיקים חשבון בבנק בחו"ל, או במספר חשבונות בנקים זרים, שסך היתרה הכוללת הוא 1,768,000 שקל ויותר (גם סכום זה מתעדכן בכל שנה).

בנוסף, קיימות גם חובות דיווח ביחס לנאמנויות שונות וביחס לתכנוני מס החייבים בדיווח. עם זאת, תושבים חוזרים ועולים חדשים פטורים מהדיווחים ומתשלום מס בהתאם להקלות מס שנקבעו בחקיקה.

אבי נוב הוא ד"ר במיסוי בינלאומי, עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומהעולם בתחום המיסוי.

ד"ר נוב מנהל את אתר האינטרנט הישראלי לתכנוני מס בינלאומיים, הכולל מאמרים וחדשות מיסוי בינלאומי http://www.IsraelTaxLaw.com

ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net