הייתם עובדים בתעשייה? עובד ייצור משתכר עד 8,000 ש'

סקר פילת: מהנדס תעשייה בכיר מרוויח בממוצע 16,200 שקל בחודש פלוס רכב ■ ה"צ'ופרים": מימון נסיעה בכבישי אגרה ו-500 שקל שי לחג

ממצאים של סקר חדש מעלים שהתעשייה היא מקום עבודה טוב, בעיקר לדרג הבכיר: בעוד השכר הממוצע של מהנדס בכיר הוא 16,200 שקל בחודש ועלות שכרו היא 23,900 שקל בחודש, שכרו הממוצע של עובד ייצור נע בין 6,000 ל-8,000 שקל בחודש, כולל שכר על שעות נוספות.

את הסקר עשתה עבור התאחדות התעשיינים חברת פילת, וממצאיו מתייחסים לשנת 2010. הוא הקיף כ-70 מפעלים ובדק את נתוני השכר של כ-24 אלף עובדים, שמועסקים ביותר מ-250 תפקידים שונים.

מנהלת המחלקה למחקר כלכלי בהתאחדות התעשיינים, דפנה אבירם ניצן, אמרה בהתבסס על נתוני הסקר החדשים כי ניכר שאשתקד חלה עלייה ממוצעת של 4.6% בשכר העובדים בענפי התעשייה השונים, וכי מגמה זו עתידה להימשך גם ב-2011. היא הדגישה כי ברוב המקרים, השכר המשולם בענפי ההיי-טק גבוה יותר מזה שבתעשייה המסורתית, מה שמושך את ממוצע השכר באופן טבעי כלפי מעלה.

"בהחלט ניתן להסיק מהממצאים כי התעשייה היא מקום נהדר לעבוד בו, בתנאי שהעובד הוא מנהל ולא עובד ייצור. בענפי התעשייה המסורתית השכר נמוך, בחלק מן המקרים גם נמוך מהשכר הממוצע במשק", אמרה ניצן.

הסקר, שפרטיו הגיעו לידי "גלובס", מתקיים מדי שנה זה כעשור ומהווה עבור תעשיינים כלי מדידה לגבי תשלום שכר והענקת תנאי העסקה לעובדיהם ביחס לארגונים אחרים במשק. ממצאיו ממחישים את פערי השכר בין עובדים בכירים בענפים השונים בתעשייה לבין הזוטרים; כך, אחד הממצאים הבולטים בסקר מעלים כי 80% מהחברות בענפי התעשייה השונים נוהגות להעניק בונוסים תלויי ביצוע והישגים לדרג ההנהלה ולנושאים בתפקידי האדמיניסטרציה הבכירה וההנדסה. זאת, בעוד שרק חצי מהחברות שנוהגות לשלם בונוסים, כ-40%, נוהגות לתגמל על ביצועים טובים גם את עובדי הייצור שלהן.

משלמים אגרה

נתון מעודד שעולה מהסקר מצביע על כך שרוב החברות בתעשייה נוהגות לממן את האגרה של נסיעת עובדיהן בכביש 6: 85% מהחברות מממנות למנהלים ולעובדים בכירים נסיעה בכביש האגרה אל העבודה או ממנה ו-60% מהחברות נוהגות לשאת בעלויות אלה לכלל העובדים. הסקר מעלה עוד כי כשמדובר בנסיעות בכביש 6 לצורכי עבודה, כ-80% מכלל החברות מממנות נסיעת עובדיהן בכביש האגרה.

נדיבים בחגים

שווי השי לראש השנה שמקבל עובד ממוצע בתעשייה הוא כ-450 שקל, ובפסח כ-500 שקל. רוב החברות מאפשרות לצבור ימי חופשה במשך שנתיים ו-41% מהן מאפשרות לפדות אותם מעבר לתקופה זו. זאת בעוד ש-59% מהחברות נוהגות למחוק ימי חופשה שעובדיהן לא ניצלו, מעבר למכסה המקובלת.

על-פי נתוני התאחדות התעשיינים, בענפי התעשייה השונים כ-354 אלף עובדים, וב-2010 נאמד פדיון התעשייה ב-95 מיליארד דולר, מהם כ-40 מיליון דולר ליצוא. תחזיות מעודכנות ל-2011 צופות האטה בקצב הצמיחה בתעשייה, בין היתר על רקע האטה בשוקי העולם, שחיקה ברווחיות היצוא ועלייה בתשומות הייצור.

בונוסים לעובדים
 בונוסים לעובדים