המשפחות השכולות יבקשו השבוע: להקדים את יום הזיכרון

המועצה להנצחת החייל האמונה על הנושא תקיים לראשונה מאז קום המדינה דיון רשמי בנושא ■ מאבק המשפחות לרווח בין יום העצמאות ליום הזיכרון תפס השנה תאוצה באמצעות האינטרנט

האם אחד מסמליה של מדינת ישראל ושל נראטיב "המעבר מזיכרון לעצמאות" בדרך להישבר? לראשונה מאז קום המדינה, תקיים השבוע המועצה להנצחת החייל דיון באפשרות להקדים את יום הזיכרון לחללי צה"ל ביום אחד ובכך לנתקו מיום העצמאות - זאת לבקשת נציגי המשפחות השכולות אשר יזמו את המהלך וגייסו את תמיכתם של רבים בעיקר באמצעות רשת האינטרנט.

בראש היוזמה עומדים עו"ד יוסף תמיר ושמואל תמיר-שורקי, בנו ונכדו של שר המשפטים לשעבר, שמואל תמיר. אחיו של יוסף (ודודו של שמואל), דוד תמיר ז"ל, נהרג בשנת 1971 בפעילות מבצעית בסיני במהלך שירותו הצבאי כטייס בחיל האוויר - ומאז חווים השניים ביחד עם בני משפחתם את "כאב המעבר החד", כפי שהם מגדירים אותו, מדי שנה.

"הוועד להקדמת יום הזיכרון הוקם מתוך כאב פרטי שלנו שלאט לאט הבנו כמה הוא משותף לעוד משפחות - התחושה הזו שבזמן שאתה חווה את הכאב שלך באזכרה כולם סביבך כבר לובשים חג, מתכננים את היציאות שלהם למסיבות בערב ונערכים לבמות הבידור ולזיקוקים היא מאוד קשה - התחושה שנוצרה היא שבני המשפחות השכולות פשוט לא מצליחים להיות חלק מחגיגות העצמאות למרות שהן שילמו מחיר כבד במהלך הדרך", אומר תמיר-שורקי לקראת הדיון בו יבקש מנציגי הציבור לקבל את עמדתם.

עד כה הצליחה היוזמה לגייס יותר מ-5,000 תומכים באמצעות עצומה באינטרנט ובאמצעות קבוצה שהוקמה ברשת הפייסבוק. בנוסף, ערך הוועד סבב לובינג בכנסת בשבוע שעבר בו נרתמו מספר חברי כנסת וחברי ממשלה שנתרמו לנושא. "מרביתם ביקשו ללמוד את הנושא יותר לעומק - אך טענו כי על פניו אכן יש ממש בטענות ויש מקום לשקול לשנות את המדיניות ההיסטורית בתחום זה כדי להקל על כאבן של המשפחות", מסביר תמיר-שורקי.

"בשנה האחרונה ביצענו הרבה מאוד בדיקות ונועדנו עם גורמים רבים במטרה לנסות להבין את המשמעויות של ההחלטה - מעבר להקשר ההיסטורי של ניתוק שני הימים ויצירת יום ביניהם. יש הרבה מאוד מודלים אפשריים ליישום ההחלטה - החל מיום שבתון חלקי, דרך יום שיוקדש במערכת החינוך לנושא הזיכרון והעצמאות ועוד. הבדיקות שביצענו מראות שעל אף שעשוייה להיות השפעה כלכלית מסויימת למהלך, היא אינה קריטית בטווח הארוך ולטעמנו - בהחלט מצדיקה את ההתחשבות במשפחת השכול בישראל שלצערנו רק הולכת וגדלה".

הדיון בנושא צפוי להתקיים ביום ד' הקרוב במועצה להנצחת החייל, המהווה את הגוף הסטטוטורי (הרשמי) האמון על התוויית המדיניות ומתן המלצות למשרד הביטחון בכל הנוגע לשינוי החקיקה בנושא.

בוועד להקדמת יום הזיכרון אופטימיים: "אנחנו מאמינים שבסופו של דבר כל הנוגעים בעניין יבינו שכל רצוננו הוא לאפשר לנו לקחת חלק שווה בחגיגת העצמאות תוך שאנחנו נותנים במהלך השבוע האינטנסיבי הזה את המקום הראוי, הנכון והרגיש לכאב הזיכרון - ומצד שני, מצליחים גם להרים את הראש ולקחת חלק בחגיגות", אומר שמואל.

בוועד קוראים למשפחות שכולות נוספות וכן לציבור הרחב המזדהה עם היוזמה להביע תמיכה באמצעות העצומה שהוקמה באינטרנט.

לעצומת הוועד להקדמת יום הזיכרון