ארה"ב: "איננו יכולים לערוב לאמיתות מסמכי אל-ג'זירה"

(עדכון) - רשת אל-ג'זירה החלה לחשוף 1,600 מסמכים במו"מ בין ישראל לפלסטינים ב-20 השנים האחרונות ■ "הפלסטינים הסכימו לוויתורים 'חסרי תקדים' במסגרת הסדר קבע עם ישראל"

וויקיליקס, הגרסה הערבית: רשת הטלוויזיה הקטארית "אל-ג'זירה" פתחה אמש (א') בקמפיין חדש תחת הכותרת "סודי ביותר", במסגרתו הודיעה כי תפרסם בתקופה הקרובה כ-1,600 מסמכים סודיים החושפים פרטים חשאיים על התנהלות שיחות השלום בין ישראל לרשות הפלסטינית.

במסמכים שהועלו לאתר האינטרנט של הרשת, נטען כי הרשות הפלסטינית הסכימה לוותר על הדרישה להרוס את כל השכונות היהודיות במזרח ירושלים במסגרת הסדר קבע עם ישראל, והסכימה לעשות ויתורים "חסרי תקדים", לשון הפרסומים, במתחם הר הבית.

הרשות הסכימה לוותר על רוב השכונות היהודיות

באתר האינטרנט של התחנה הוקם דף מיוחד לסיקור פרסום המסמכים. בחלק שפורסם הערב, אשר עוסק בפגישות בין הצוותים הישראלי והפלסטיני מיוני 2008, נטען כי הרשות הפלסטינית הסכימה לוותר למעשה על השכונות היהודיות במזרח ירושלים, זולת שכונת הר חומה - אותה דרשו הפלסטינים לקבל במסגרת הסדר קבע.

בפרטי הפגישה שפורסמו, מ-15 ביוני, אמר ראש צוות המו"מ הפלסטיני, אבו עלאא', לנוכחים בפגישה: "זוהי ההצעה האחרונה שלנו, שיכולה לסייע בחילופי השטחים".

"זוהי הפעם הראשונה בהיסטוריה בה אנו מגישים הצעה כזו", צוטט אבו עלאא', ששימש בעברו גם בתפקיד ראש הממשלה הפלסטיני. "דחינו הצעה דומה לזו בהסכמי קמפ-דיוויד". באתר האינטרנט של "אל-ג'זירה" פורסמו גם פרטי המפה אותה הציג, לכאורה, הצוות הפלסטיני במשא ומתן, ובה הוויתורים הפלסטינים.

תקדים היסטורי: הסכימו לוותר על חלק מהרובע הארמני

בהמשך נטען עוד, כי האחראי על תיק המו"מ ברשות הפלסטינית, סאיב עריקאת, חזר על אותם המסרים במהלך פגישה שקיים עם השליח האמריקני לאזור, ג'ורג' מיטשל ב-21 באוקטובר 2009. בפגישה זו, על פי המסמכים הסודיים, הביע עריקאת נכונות פלסטינית לוותר על חלק מהרובע הארמני בירושלים - במה שנחשב גם כן תקדים היסטורי במגעים בין ישראל לרשות הפלסטינית.

זאת ועוד, צוטט עריקאת בפגישה באומרו: "נושא מתחם הר הבית יכול להוות נושא לדיון". בפגישה אחרת בין הצדדים, נחשף במסמכים לכאורה, כי הפלסטינים הסכימו לוותר על שכונת שייח' ג'ראח - "בתמורה לשטח אחר שיקבלו בהסדר הקבע".

בפגישה שנערכה בין צוותי המשא ומתן ב-5 במאי 2009, ואשר פרטיה נחשפו גם כן, נטען: "עריקאת הדגיש בפגישה כי הוא אינו מעוניין שיהיה לירדן כל קשר לירושלים".

ההערכות : פרסום "המסמכים" יפגע בהנהגת הרשות הפלסטינית

בעקבות הפרסום, ארה"ב הודיעה אמש כי אינה יכולה לערוב לאמיתות המסמכים הפלסטיניים שפרסמה רשת "אל ג'זירה".

בציוץ בחשבון הטוויטר שלו, הודיע דובר משרד החוץ האמריקני, פ.ג'.קראולי: "הממשל האמריקני בוחן את מה שמכונה המסמכים הפלסטיניים שפרסמה רשת 'אל ג'זירה'. איננו יכולים לערוב לאמיתותם של מסמכים אלה".

בציוץ נפרד, שנועד כנראה להדוף הערכות שהמסמכים יחלישו את הנהגת הרשות הפלסטינית ויחזקו את חמאס, אומר קראולי: "ארה"ב מוסיפה להיות ממוקדת בפתרון של שתי מדינות ותוסיף לעבוד עם הצדדים בניסיון לצמצם את הפערים ביניהם בסוגיות הליבה".

ההערכות הבלתי רשמיות בוושינגטון ובחוגים מערביים הן, שהמסמכים יפגעו קשות בהנהגת הרשות הפלסטינית ויחלישו את מעמדה בקרב העם הפלסטיני. המסמכים חושפים גמישות פלסטינית וישראלית מאחורי הקלעים של המו"מ המתמשך בין שני הצדדים, ומראים שהפלסטינים היו מוכנים לוותר על חלקים ממזרח ירושלים כדי לקדם את המו"מ.

רובט גרניר, שהיה סוכן חשאי של סי.איי.איי. במזה"ת במשך 27 שנה, כותב במאמר פרשנות ב"אל ג'זירה'" שנלווה לפרסום המסמכים: "המסקנה המכריעה שניתן להסיק (מהמסמכים) היא, שהתהליך (לקראת) שתי מדינות הגיע למעשה לקיצו, ושההיסטוריה של תהליך השלום משקפת כישלון משפיל של כל הצדדים המעורבים. המשתתפים הפלסטיניים, שרשמו את ההפסדים הגדולים ביותר, הם אלה שיסבלו ביותר".

ג'ון פרילנד, פרשן ב"גארדיין" הבריטי, שפירסם את המסמכים במקביל ל"אל ג'זירה", כותב: "המסמכים יגרמו נזק עצום למעמדם של הרשות הפלסטינית ושל הפתח. נראה שסאעב עריקאת (ממובילי המו"מ של הצד הפלסטיני) לא יוכל לעולם לשקם את האמינות שלו. אבל משהו חשוב יותר מונח על כף המאזניים: המסמכים האלה יוכלו לערער לגמרי את אמונת הפלסטינים ברעיון המו"מ עם ישראל ובפתרון של שתי מדינות".