נדחקים לשוליים

מבט אל הפריים-טיים של ערוצי הברודקאסט הערב מסביר את פריחת ערוצי הנישה בארץ

הביזור בשוק הטלוויזיה הישראלית עולה לא אחת בתזות על גוויעתה של מדורת השבט במקומותינו: מהסתופפות בחיקו של ערוץ אחד, תרתי-משמע, עברנו להרגלי צפייה שלא שונים רק מסקטור לסקטור וממשפחה למשפחה, אלא אף מתפצלים לעיתים בין 3 או 4 מסכים שונים, בתוך אותה המשפחה...

אבל האמת היא שלמרות הביזור, הכול תלוי עדיין בערוצי הברודקאסט (ערוץ 1, ערוץ 2 וערוץ 10), שכאשר הם מספקים את הסחורה - הצופה נמנע בדרך-כלל מברירת המחדל של ערוץ הנישה.

הערב (ב') למשל, דוחק מהברודקאסט את רוב הצופים. בזכיינית ערוץ 2 רשת, למשל, חישקו את הביקורת הזאת כהוגן: מה אפשר להגיד על זכיין מסחרי שמקדיש את שידורי הערב כולם למען "ילדי וריאטי"?

הציניקן שבי רצה לצרוח "אם היה להם משהו נורמלי לשדר, הם לא היו רואים את הילדים ממטר", אבל המבוגר האחראי שבי סכר את פי הציניקן ורק ציין ביובש שעם כל הכבוד למטרה הנעלה, הוא תרם כבר במשרד, לאמור: כשאני יושב מול הטלוויזיה שלי, אני לא רוצה אחריות חברתית - די לי בדכדוך שמשרה עליי מהדורת החדשות.

אני רוצה לצחוק - איפה שליין ואלפי מאתמול? בצר לו ישלטט הצופה בחזרה הביתה, אל המופע של שנות ה-70 הידוע גם בכינויו "הערוץ הראשון", רק כדי לגלות שם את הפועל תל-אביב מול הפועל עכו.

הפועל מי? זהו בדיוק: אנא אל תטרידו אותנו עם כדורגל ישראלי שאינו דרבי תל-אביב או משחק אליפות כלשהו.

קודם ילדי וריאטי, ועכשיו מפריעה לך גם הפריפריה? יזעק המלאך הטוב על כתפי הימנית, ויענה שעם כל הכבוד להפועל עכו, אני משלם כבר מספיק אגרה כדי שידאגו לפריפריה - לא צריך גם אשכרה לראות אותה.

השלטוט ממשיך לערוץ 10, כאן עפים על המיליון. מה נאמר? שעשועון חביב, לא פחות, אך בשום אופן לא יותר, שלא לדבר על "מי שהו בבית?" השעשועון שגורם לי לרצות לחזור לגור בשכירות.

בערוץ עם לוח משדרים נורמלי, היו התוכניות הללו משדרים לגיטימיים לשעות הפרה-פריים, ב-19:00 בערב הייתי עף על המיליון בכיף, אבל בפריים-טיים ב-21:00 אני דורש מהטלוויזיה שלי קצת יותר.

למה כן

תוכניות שכדאי לראות הערב, ערוצי הטלוויזיה השונים

" קליפורניקשיין 4" (הוט 3 22:40), בגלל התסריט, "קוגרטאון 2" (22:00 יס דרמה) בגלל שכבר הגענו לגיל, "גנדי" (22:00 ערוץ 8) כי למה הפלסטינים לא יכולים להיות כמו ההודים?, "ברוס ספרינגסטין, ההבטחה" ("יס דוקו" 22:00), כי מה יותר "קול" מלהקשיב לבוס?, "הפנתר הוורוד 2" (הוט גולד, 22:00) כי אחרי שלסלי נילסן הצטרף לפיטר סלרס בשמיים, הגיע הזמן שנבדיל בינו ובין סטיב מרטין, "ניחו אישה" (יס 1, 21:30) בגלל המשפט האלמותי של אל פאצ'ינו על ג'ק דניאלס, ו סדרת "טקסי" (מ 20:29, "יס 3") בגלל שסמיר נסרי הוא ההוכחה לכך שמחיבור בין ערבים לצרפתים, יכול לצאת גם משהו מצחיק.