KCPS: "ראלי הסחורות עדיין כאן; ההעדפה נותרה לזהב"

כך לפי ערן פלג, מנהל קבוצת ייעוץ וניהול השקעות ב-KCPS ■ בראיון ל"גלובס" הוא מצביע על שני סקטורים מועדפים: סחורות חקלאיות ומתכות יקרות

סקטור הסחורות הציג במהלך השנתיים האחרונות את אחד המהלכים המרשימים בשוק ההון, והשאלה היא האם לא מאוחר מדי לעלות על הרכבת. אם תשאלו את ערן פלג, מנהל קבוצת ייעוץ וניהול השקעות ב-KCPS, התשובה היא בוודאי שלילית.

פלג סבור כי בשטח קיימים שני גורמים מרכזיים התומכים בהמשך ראלי הסחורות: "אנו מצויים עדיין בתהליך של התאוששות ושיפור בסביבה הכלכלית הגלובלית - דבר התומך בביקושים לסחורות. בנוסף, תנאי הנזילות בשווקים הפיננסיים, כתוצאה מהריביות הנמוכות ותוכניות ההרחבה הכמותית, ממשיכים להיות טובים".

פלג שותף לתחזיות השוררות בשוק כעת, כי הכלכלה הגלובלית תמשיך בתהליך התאוששות וצמיחה במהלך 2011. אך מנגד גוברת אי-הוודאות בנוגע לאירועי קיצון המאיימים על אווירה אופטימית זו, והכוונה היא בעיקר למשבר החובות הריבוני באירופה.

אך פלג לא צופה כאן סכנה מהותית: "ייתכן כי נראה הקשחה מסוימת במדינות המתפתחות, שעברו יחסית יפה את המשבר ונהנות מצמיחה חזקה, כמו סין והודו, על-ידי העלאה ישירה של הריבית או צעדים אחרים. אך במדינות המפותחות העיקריות, כמו ארה"ב, יפן ובריטניה, שבהן הצמיחה עדיין שברירית, לא צפוי צמצום מוניטארי משמעותי".

לאור זאת סבור פלג כי מתכות יקרות - ובמיוחד הזהב, שמושפע לחיוב מקיומם של תרחישי סיכון משמעותיים, ומחששות כי ההרחבה המונטארית הדרמטית של השנתיים האחרונות תוביל בסופו של דבר לאינפלציה - ימשיכו במסען צפונה.

הנחושת ספקולטיבית

כך, פלג מעדיף השקעה במתכות יקרות וסחורות חקלאיות. "מגזרים אלו נתמכים, כמו שאר הסחורות, בתנאי הנזילות הטובים המצויים בשווקים הפיננסיים הבינלאומיים, ומנגד הם פחות תלויים ממגזרי סחורות אחרים בהמשך ההתאוששות הכלכלית הגלובלית". פלג מוסיף, כי "המתכות היקרות משמשות כמקלט למשקיעים החוששים מסיכונים אינפלציוניים ארוכי טווח, או אפילו ממשבר מחודש. בקטגוריה הזו אני אוהב את הזהב. הסחורות החקלאיות נתמכות בתנאים אקלימיים בעייתיים, שהותירו מלאים נמוכים במגוון סחורות, ופוגעים באספקתם הסדירה".

דוגמאות לתופעות, שעליהן מדבר פלג, יכולנו למצוא בקיץ האחרון: טמפרטורות גבוהות הובילו ליבולי תירס נמוכים בארה"ב; הבצורת בברזיל ובארגנטינה, שתי יצואניות סחורות חקלאיות מובילות, השפיעה אף היא על מחירי התירס, וגם על מחירי הסויה; ההצפות באוסטרליה, יצואנית הכותנה הרביעית בגודלה בעולם, פוגעות ביבולי הכותנה. כל זה מתרחש מול ביקושים גוברים, במיוחד מכיוון סין הנדרשת להאכיל את אוכלוסייתה העצומה.

לדברי פלג, "בדומה למגזרי סחורות אחרים, גם כאן משחקת סין תפקיד מרכזי בצד הביקוש. למרות המגבלות בצד ההיצע, 2010 הייתה השנה הראשונה מאז 1994 שבה סין ייבאה תירס מארה"ב. בראייה של השקעה, חלק לא מבוטל מהסחורות בקטגוריה זו נראות טוב למדי".

בנוגע למתכות הבסיס, דוגמת נחושת, שעלו הרבה בתקופה האחרונה על רקע שדרוג תחזיות כלכליות, מציין פלג כי הן נוטות להיות בעלות מתאם גבוה להתפתחות הציפיות לגבי הצמיחה. "נראה כי הפעילות הספקולטיבית, הקיימת בכל שוקי הסחורות, חזקה כאן כרגע במיוחד. לשם המחשה: לפני מספר שבועות, דווח כי סוחר אחד מחזיק ב-80%-90% ממלאי הנחושת המאופסן במחסני בורסת הסחורות של לונדון (LME) - מדובר במלאי מתכת בשווי של 3 מיליארד דולר. במצב כזה לא הייתי מתקרב לנחושת".

הקשר למניות

ככלל ממליץ פלג על חשיפה לסחורות כחלק מתיק נכסים מפוזר. "מחירי הסחורות תנודתיים מאוד, ועל כן חלקם בתיק אינו גדול מאוד. אך המתאם הלא גבוה עם שוקי המניות והאג"ח, וההגנה הטבעית שהן מקנות בפני אינפלציה, הופכים אותן ליעד הקצאה אסטרטגי במסגרת תיק נכסים מפוזר".

נציין כי היקף הקצאת הנכסים בתיק משתנה בהתאם לאופיו של כל משקיע. אך באופן כללי, בתקופה הנוכחית ממליץ פלג על "הקצאה בטווח שבין 5%-10% מתיק הנכסים לסחורות".

פלג מעדיף כאמור את ההשקעה בזהב מבין המתכות היקרות. בהקשר זה הוא מציין את GLD, קרן הסל הפופולרית ביותר בהשקעה בזהב. למעשה היא השנייה בגודלה בעולם מבחינת נכסים, אחרי SPY העוקבת אחר מדד S&P 500.

בנוגע לסחורות החקלאיות, ממליץ פלג להסתכל על מכשירים העוקבים אחר סל של סחורות כאלו. לדוגמה, AIGA LN הנסחרת בלונדון אך בדולר ארה"ב. "תעודה זו עוקבת אחר מדד DJ-UBS Agriculture Sub-Index, ומקנה חשיפה למגוון של סחורות חקלאיות: סויה, תירס, חיטה, כותנה, סוכר, קפה ושמן סויה".

לסיכום מציין פלג את הקשר הקיים בין שוקי הסחורות למניות, "קיימים תרחישים שונים. אחד כזה, לא בלתי מתקבל על הדעת, הוא שבעקבות עליות מחירים מתמשכות במחירי הסחורות, גוברים החששות מפני התפרצות אינפלציונית. חששות אלו מביאים לעלייה דרמטית בעקומי התשואה, כלומר לעלייה בריביות לטווחי הזמן השונים - דבר המביא בתורו לתיקון בשוקי המניות".

תרחיש אחר שמציין פלג, מתמקד בכך "שעלייה חזקה במחירי הסחורות החקלאיות - ובמחירי המזון, המושפעים מהם באופן ישיר - מביאה לגל של מהומות עממיות במקומות שונים בעולם, ובכך יוצרת חוסר יציבות פוליטית העלול להשפיע לרעה על שוקי המניות. עם זאת חשוב לציין, כי ישנם מגזרים בשוקי המניות הנהנים מעלייה במחירי הסחורות. לדוגמה, חברות כרייה בהקשר של מתכות תעשייתיות או מתכות יקרות".