הצמיחה באירופה תיעצר בקרוב

האם ייתכן שבחודשים הקרובים נראה את תרחיש 2007-2008 חוזר?

אחת הבעיות בנתוני צמיחה היא שהם מתפרסמים לאחר שהתקופה שבה הם עוסקים כבר חלפה. בשפה המקצועית מכנים נתונים כאלה Lagging Indicators. מה יעזור לנו לדעת השבוע, בסוף ינואר 2011, מה הייתה הצמיחה ברבעון הרביעי של 2010?

על מנת לפתור את חוסר הרלוונטיות הזאת, מנסים הכלכלנים לייצר מדדים "מקדימים". הכוונה היא למדדים שיעזרו לחזות בזמן אמת מה תהיה הצמיחה. בשפה המקצועית מכנים אותם Indictors Leading. בגלל יכולת החיזוי שלהם, נוהגים להעניק למדדים האלה משקל גבוה. כך, על פי מדדי ה-OECD לגוש האירו, הצמיחה בגוש מאטה ואפילו הפכה לשלילית.

בשבוע האחרון אנחנו מסתכלים בפליאה על אירופה. הנפקה קטנטנה של פורטוגל (בסך הכל מיליארד אירו - כאחוז מהיקף ההנפקות החודשי של האוצר האמריקני), הצליחה להוריד את החששות מפני חזרתו של משבר החוב.

הפוקוס על תשואות החוב הריבוני של מדינות ה-PIIGS, הסיט את המיקוד ממצב הכלכלות עצמן. והרי כמעט כל הכלכלות הללו הטילו על עצמן צעדי צנע, וצעדי הצנע הללו יהוו משקולת על קצב הצמיחה.

אך בינתיים כולם שמחים לראות את נתוני הצמיחה של אירופה, שנוגעים בכלל לרבעון השלישי. אמנם מדינות ה-PIIGS מציגות ספק צמיחה ספק מיתון, אך אירופה בכללותה צומחת יפה, ושוק המניות מקדם זאת בברכה.

ניפגש במאי

ה-OECD מציג מספר רב של נתונים לגבי גוש האירו. אחד מהמעניינים בהם הוא מדד האינדיקטורים המובילים (LEI). אם נתעלם מנתוני הצמיחה ונסתכל על המדד, נראה שקצה השינוי בו הפך להיות שלילי, לראשונה מאז יולי 2007. (מקור הגרף: אתר ה-OECD)

חיים נתן מקדימים
 חיים נתן מקדימים

מה ניתן ללמוד מהגרף הזה? נהוג לראות במדד האינדיקטורים המובילים נתון המקדים את נתוני הצמיחה בשני רבעונים. לאור זאת, הגרף מלמד שאם המגמה המוצגת בו תימשך, ייתכן שבמאי הצמיחה בגוש האירו תיעצר.

אם אירופה תציג האטה כלכלית, בטח כזו המלווה במשבר חוב, לא תהיה ל-ECB (הבנק האירופאי המרכזי) ברירה, והוא יאלץ להרחיב את המאזן שלו ולייצר תוכנית הקלה כמותית משלו. הצעד יביא להיחלשות האירו בתקופה בה תסתיים תוכנית ההקלה הכמותית של הפד (יוני 2011), וייתכן שאז נראה מהלך של התחזקות הדולר כנגדו.

עד שנגיע למצב הזה, סביר להניח ששוקי המניות ימשיכו לעלות כמגמה, גם אם בדרך יהיה תיקון טכני זמני. הדולר ייחלש ויביא לעליית מחירי הסחורות ולעליית לחצי האינפלציה.

ייתכן שבחודשים הקרובים נראה את תרחיש 2007-2008 חוזר: שוקי מניות עולים-מדשדשים, דולר נחלש, סחורות עולות, ורעש רקע ממשבר חובות. בפעם הקודמת זה היה משבר הסאב פריים, הפעם זה יהיה משבר ריבוני.

בדוחות כספיים נהוג לפעמים לכתוב כי הדוח כולל מידע צופה פני עתיד. הכוונה היא שיש בו הערכות לגבי העתיד שלא ניתן להתחייב על קיומן. גם הטור הזה כולל מידע רב הצופה פני עתיד, שנובע מבחינת האינדיקטורים המובילים של גוש האירו. אבל עד ששוק המניות ידביק את מצב הכלכלה יכולים לעבור עוד מספר חודשים, שבהם כולם ימשיכו ליהנות מהעליות.

הכותב הוא ראש צוות מאקרו במנורה מבטחים פיננסים