מהפכה: שירותי תקשורת מלאים - ללא פיקוח מחיר

שר התקשורת כחלון אישר לוועדת חייק לדון בביטול ההפרדה המבנית בבזק ■ המשמעות: בזק תוכל להציע לצרכנים סל שכולל טלוויזיה, אינטרנט, טלפוניה ושיחות בינלאומיות

רגע מכונן בשוק התקשורת: שר התקשורת משה כחלון מאשר לוועדת חייק להכין עבודה בנוגע לביטול ההפרדה המבנית בבזק וביטול הפיקוח על המחירים (הקמעונאיים) שלה. ל"גלובס" נודע כי ועדת חייק פנתה לכחלון בימים האחרונים במכתב רשמי, שבו היא מבקשת ממנו לאשר לה לדון בביטול ההפרדה המבנית בבזק.

כחלון יאשר לוועדה לדון בביטול ההפרדה המבנית, אבל הוא אינו מחויב לקבל את המלצתה בעניין, והוא שומר לעצמו את הזכות להתערב בתנאים (כלומר, להחמיר או להקל אותם) לביטולה. ההפרדה המבנית שבה מחויבת בזק מאלצת אותה להפריד את פעילות התשתיות מפעילות הגישה לאינטרנט (במסגרת זו הוקמה בזק בינלאומי).

על-פי כתב המינוי של ועדת חייק, שהוקמה לצורך בחינה וקביעה של תעריפי בזק, היא אינה רשאית לדון בנושאים שהם מחוץ לכתב המינוי שלה, אלא אם קיבלה אישור לכך. אם לא מתקבלת הודעה רשמית בתוך שבוע ימים משליחת הבקשה לאשר לה לדון בנושא חדש, היא רשאית לדון בו.

ל"גלובס" נודע כי הוועדה מציינת במכתב שלה כי היא מבקשת אישור לדון בביטול ההפרדה בבזק, אך לא מציעה בו את התנאים לביטולה, ועל-פי הידוע, היא אמורה לגבש בשבועות הקרובים את הפרטים המלאים.

שוק משתנה

כזכור, לפני כחודש ביקש חייק מכחלון בשיחה ביניהם לאשר לו לדון בביטול ההפרדה המבנית, ואולם כחלון סירב.

הסירוב של כחלון לאשר לוועדה "נושא חדש" התקבל בצורה קשה, והוועדה חזרה לדיוניה על מנת לגבש עמדה אחודה יותר לגבי ביטול ההפרדה, שכן בתוך המשרד ישנם כמה גורמים שסבורים כי אין מה לדבר על ביטול ההפרדה בשלב זה - כל עוד לא מתקיים שוק סיטונאי, וכל עוד מיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל לא מתרומם.

קווים בסיטונאות

אלא שבחודש החולף החלו להתממש מספר תהליכים: תעריפי הקישוריות בסלולר הופחתו, התחרות בטלפוניה הקווית החריפה, התחרות בסלולר עומדת להתרחב לאור המכרז לבחירת שני שחקנים חדשים שייצא לדרך בתחילת פברואר, ולבסוף - הוועדה סוף-סוף קיבלה את מבוקשה, ומונו היועצים שאמורים ללוות אותה ולתת לה גב מקצועי.

באופן כללי, כחלון חש כי בשלה העת לשחרר לוועדה קצת חבל ולתת לה לעסוק בנושא הסדרת השוק, על אף שכאמור, זה לא חלק מהמנדט שלה. בכל מקרה, הוועדה תפרסם שימוע ציבורי נוסף שבו תזמין את הציבור להשמיע תגובות לגבי המהלך.

התנאים לביטול ההפרדה יהיו, כאמור, יצירתו של שוק סיטונאי וכניסתו של מיזם תשתיות התקשורת של חברת החשמל. לכך יתלווה תנאי של פתיחת הצנרת של בזק (תעלות התקשורת שבהם עוברים הסיבים האופטיים שלה), על מנת שתתאפשר למתחרותיה נגישות לארונות תקשורת שיקימו (אם ירצו) בסמוך לארונות שבזק מציבה בעצמה.

השוק הסיטונאי אמור לאפשר לחברות מתחרות לחכור מבזק קווים ברמה הרבה יותר גבוהה מאשר היום. כלומר, חכירת הקווים ממנה תהיה עמוקה יותר, כך שיתאפשר להן להציע פיקוח על איכות השירות שיציעו ללקוחותיהן.

ביסוד הפיקוח על השוק הזה תצטרך ועדת חייק לגבש לפרטי פרטים את מרכיבי הרשת שיפוקחו ואת מחיריהם. כלומר, עדיין מחכה לוועדה עבודה סיזיפית לגבי חישובי העלות המורכבים שיידרש החוכר לשלם לבזק. כאשר ייקבע השוק הסיטונאי, תמליץ הוועדה להסיר את הפיקוח מעל תעריפי בזק המפוקחים ולפקח על המחירים הסיטונאיים בלבד.

השאלה שנותרה פתוחה היא עתידו של מיזם תשתיות התקשורת של חברת החשמל. המיזם נמצא בצומת דרכים קריטי, ובקרב גורמים רבים במשרדי הממשלה גוברת הדאגה מפני תסריט שבו הקשיים הרבים שמתעוררים לגביו ימנעו את הוצאתו אל הפועל.

המיזם אמור להוות תשתית שלישית נייטרלית שתתחרה בבזק וב-HOT, ועמדתו של כחלון היא שאין לדבר על ביטול ההפרדה המבנית בבזק וב-HOT כל עוד לא רואים את המיזם קורם עור וגידים.