יונס וטורבוביץ' לא עזרו לאזורים

חותמת חוסר ההצלחה הן הצעות הרכישה המביכות שנתקבלו במכרז למכירת החברה

"אזוריםחברה מצוינת, אני לא מוטרד. בוימלגרין יחזיר את החוב" - המועד: מארס 2009. הדובר: אלי יונס, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות שהעמיד לשעיה בוימלגרין הלוואה של 650 מיליון שקל לרכישת השליטה בחברת הנדל"ן בשלהי 2006.

חלפו פחות משנתיים מאז אותה אמירה, וליונס יש היום לא מעט סיבות לדאגה ממצבה הפיננסי הרעוע של אזורים. הדבר בא לידי ביטוי גם בהצעות הספורות שהוגשו בשבוע שעבר במסגרת המכרז שמוביל מזרחי טפחות להעברת השליטה בחברה מידי בוימלגרין. זה האחרון, מיותר לציין, ירד מנכסיו וכבר לא יחזיר לבנק של יונס את מלוא החוב.

מזרחי טפחות, בעסקת מימון גרועה למדי, כבר מחק כרבע מיליארד שקל בגין ההלוואה שהעמיד לרכישת אזורים, והוא עשוי להידרש למחיקות נוספות בעקבות העברת השליטה הצפויה בחברה.

בוימלגרין, כידוע, הפך זה מכבר לשם נרדף לכישלון עסקי ומשל לחוסר האחריות וקלות הדעת שבהם נהגו בנקים מקומיים וגופים מוסדיים בתקופת הגאות. העמדת מימון בהיקף רחב כמעט לכל דורש בענף הנדל"ן, ללא ביטחונות רבים, גם אם מדובר היה ביזמים חסר רקורד משמעותי וללא היכרות קודמת עם השוק בו פעלו.

בוימלגרין, שלקח את אזורים לטיול הרסני במחוזות הנדל"ן של מזרח אירופה, ושפיזר סכומים משוגעים על שורה ארוכה של מנהלים ומתווכים - הוא לבטח האשם העיקרי במצבה הנוכחי של החברה, שאת ההצעות לרכישתה בשבוע שעבר ניתן להגדיר כמביכות, ושמעליה מרחף איום בפירעון מיידי מצד מחזיקי האג"ח.

אבל מזרחי טפחות, שהעמיד אשראי עצום לבוימלגרין האנונימי, גם הוא נושא באחריות מסויימת למצב. הבנק לא מנע את הכניסה האגרסיבית וחסרת האחריות של החברה למזרח אירופה, שהסבה לאזורים הפסדים של מאות מיליוני שקלים. זאת ועוד: יונס נכנס לעובי הקורה והחל להיות מעורב באזורים כבר לפני קרוב לשנתיים, אז פורסם כי רו"ח יצחק סוארי מגבש תוכנית אסטרטגית לחברה בהנחיית הבנק. זמן קצר לאחר מכן מונה עו"ד יורם טורבוביץ' ליו"ר אזורים, במטרה ליצור את התפנית המיוחלת.

שמם של יונס וטורבוביץ' מזוהה במגזר העסקי בעיקר עם הצלחות, אבל המקרה של אזורים לא יירשם כעוד אחת כזו מבחינתם. אזורים, עם מלאי אטרקטיבי של פרויקטים וקרקעות באזורי הביקוש, המשיכה לדמם הפסדים כבדים גם בשנתיים האחרונות, אולי התקופה הטובה ביותר שידע ענף הנדל"ן המקומי מימיו, כאשר נכסים איכותיים נמכרו תחת לחץ על מנת לממן את תשלומי החוב של החברה.

ראיה נוספת למצבה הקשה של החברה היא הנפקת האג"ח שביקשה לבצע, אשר למרות הגאות בשוק גיוסי החוב - זכתה לכתף קרה משוק ההון וכשלה.

חותמת לחוסר ההצלחה של יונס את טורבוביץ' להשביח את אזורים היא הצעות הרכישה שנתקבלו במכרז למכירת השליטה, שהגבוהה שבהן, כך פורסם השבוע, נוקבת בסכום של 250 מיליון שקל בלבד תמורת 64% ממניות אזורים. מדובר במחצית מהסכום שציפה ככל הידוע יונס לקבל, וסכום הנמוך ב-80% מהמחיר ששילם בוימלגרין תמורת אותן מניות לפני ארבע שנים בלבד.

כדי לצאת מהפלונטר ששמו אזורים, יונס יצטרך להיות יצירתי במיוחד.