תקודם הצעת החוק לריבית על יתרת זכות בעו"ש

המפקח על הבנקים לשעבר רוני חזקיהו התנגד להצעה, אולם כעת, עם כניסתו של דודו זקן לתפקיד, גלגלי ההצעה החלו לנוע מחדש

‏‎‎‏‏הצעת החוק שתחייב את הבנקים להעניק ללקוחותיהם ריבית על יתרת זכות בחשבון העו"ש תקודם. יוזמי הצעת החוק - יו"ר ועדת הכלכלה לשעבר, ח"כ אופיר אקוניס; יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני; ומרכז הקואליציה בוועדת הכספים, ח"כ ציון פניאן - זימנו את המפקח על הבנקים הנכנס, דודו זקן, לפגישה ראשונה עמו בכנסת, על מנת לשמוע את עמדתו ולעדכן אותו כי החליטו להתחיל בהליכי החקיקה. הפגישה אמורה להתקיים ביום שני הבא.

‏הצעת החוק - הקובעת כי יש לחייב את הבנקים לשלם ריבית על סכומים הנצברים בחשבון הע"ש של לקוחותיהם - הוגשה כבר בתחילת כהונתה של הכנסת ה-18, ואולם המפקח על הבנקים הקודם, רוני חזקיהו, התנגד לה וביקש להגיע לפשרה שתייתר את הצורך בחקיקה.

אמש הניחו חברי הכנסת מירי רגב, אריה ביבי, איתן כבל ויו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה, הצעת חוק זהה על שולחן הכנסת.

לנוכח בקשת המפקח לשעבר הגיעו הוא ואקוניס להסכם, שעל-פיו יציע בנק הפועלים קיזוז יתרות החובה בחשבון העו"ש, ואילו בנק לאומי יציע ריבית זכות בסכום של עד 5,000 שקל בחשבון העו"ש. בעת גיבוש הפשרה הודיע אקוניס כי ההסכמים הוולונטריים עם הבנקים ייבחנו מחדש - אם אכן השיגו את מטרתם.

כפי שפורסם ב"גלובס", לפני כחודש התריע אקוניס בפני חזקיהו כי אם ההסדרים הוולונטריים עם הבנקים לא יהיו לשביעות-רצונו, יפעל עם עמיתיו, יוזמי הצעת החוק, לקידומה.

על-פי הערכות בכנסת, יוזמים ההצעה הצליחו להשיג רוב בוועדת השרים לענייני חקיקה ויזכו בתמיכת הממשלה בחוק.

בעבר הסביר אקוניס את הרציונל העומד מאחורי הצעת החוק, ואמר כי אין היגיון בכך שהבנקים מחייבים את חשבון הלקוח רק על ריבית החובה, וכי יש לקבוע הסדר מקביל המחייב לשלם ריבית גם על יתרות הזכות. ‏‎‎‏