איזה תזמון: קריסת מניית גבעות עלולה לפגוע בגיוס ההון

גבעות תכננה לגייס הון החודש לצורך המשך פיתוח שדה "מגד", אך הפסקת פעולות הפראק מכה בתוכנית

‎‎‏"תוך חמש שנים גבעות תספק 10% מתצרוכת הנפט של ישראל", כך אמר לפני שבוע בדיוק האלוף במיל' גיורא איילנד, שמונה באוקטובר האחרון ליועץ אסטרטגי מיוחד לשותפות. הדברים נאמרו בראיון לרשת ב' לאחר שיחידת ההשתתפות של גבעות זינקה בכ-40% מאז חידוש מבחני ההפקה, לאור חידוש הפעילות בקידוח "מגד 5", בסוף חודש דצמבר.

היום (ד') התמונה נראית עגומה הרבה יותר. בדיווח מיוחד לבורסה הודיעה גבעות עולם כי נתקלה בקשיים בפעולות ההמרצה (‏Frac‏), ועל מנת לנסות ולהתגבר עליהם הוחלט להביא ציוד מיוחד מחו"ל. לכן, בשלב זה נעצרו הפעולות בקידוח.

גבעות מדווחת כי במהלך פעולות ההמרצה הוחדרו נוזלי ההמרצה למקטעים 6 ו-7 של הקידוח, וכי היא נתקלה בקשיים בלתי צפויים בעת פעולות ניקוי המבנה, שנעשו במטרה לשאוב את הנוזלים שהוחדרו במהלך פעולות ההמרצה. "לאחר קבלת ייעוץ הוצע להביא ציוד מיוחד מחו"ל שעשוי לסייע בשאיבת הנוזלים האמורים, ועל פי הערכת השותף הכללי, הבאת הציוד עשויה להימשך כחודש ימים", נכתב.

השותפות הוסיפה עוד כי בבדיקות שערכה במקטע 8 של הקידוח, מצביעים נתוני הלוגים שבוצעו כחלק מהבדיקות כי מקטע זה מכיל נפט קל. אלא שהמשך הדיווח, הגביר כנראה את חששות המשקיעים: "היום לפנות בוקר החלה זרימה של מים מהמקטע, ופעולות השאיבה נעצרו. בעקבות המצב שנוצר הלילה החליט השותף הכללי לעצור בשלב זה את הפעולות".

תגובת השוק היום להודעתה של גבעות הינה אלימה והמניה נופלת. הצניחה היום הגיע לאחר שבימים האחרונים סבלה גבעות מחולשה, ואמש היא סיימה את המסחר בירידה של 8.9%. ייתכן כי המשקיעים בשותפות, שחלקם עוקב באדיקות אחר כל פעולה באתר הקידוח שמדרום לראש העין, הבינו כי משהו השתבש והשמועות שנוצרו השפיעו על המסחר בשותפות. נראה כי בשל השמועות הללו ותגובת המנייה בימים האחרונים, נדרשה גבעות לספק את הדיווח כבר כעת - לאור פניית רשות ניירות ערך - ולא לאחר סיום המבחנים, כפי שהודיעה שתעשה לפני שבועיים.

‎‎קשיים בשאיבת נוזלים מהקידוח

‏‎‎תוכנית העבודה שפרסמה גבעות בחודש אוקטובר לגבי הפעילות בשדה מגד, כללה ביצוע פעולות המרצה במקטעים 2 עד 6 בקידוח "מגד 5", וביצוע מבחני הפקה במקטעים 7 ו-8, בעלות מוערכת של 3.5 מיליון דולר.

כעת יבצעו בגבעות הערכה מחודשת של המצב, ותתקבל גם ההחלטה הסופית לגבי הבאת הציוד המיוחד מחו"ל לצורך שאיבת הנוזלים. בסוף הודעתה כותבת גבעות, כי "למרות שהבדיקות שנעשו עד כה הוכיחו את קיומן של כמויות נפט משמעותיות בכל המקטעים, הרי שבשלב זה אין השותף הכללי יכול להעריך את ההשפעות של האמור בדוח זה על אפשרויות ההפקה. כמו כן, אין השותף הכללי יכול להעריך בשלב זה את המשמעויות ביחס ללוחות הזמנים, והעלויות".

הנושא הכספי הופך כעת למהותי עבור השותפות. נזכיר כי בסוף דצמבר 2010 הגיע מועד המימוש של כתבי האופציה מסדרה 12, אשר מומשו במלואם והזרימו לקופת השותפות 28.05 מיליון שקל. סכום זה הצטרף למזומנים שהכילה קופת החברה בסוף הרבעון השלישי, עוד לפני הכללת העלויות של העבודות האחרונות בשדה, בהיקף של 45.7 מיליון שקל.

על פי תוכנית העבודה שהציגה גבעות, היא תכננה לבצע גיוס הון בחודש ינואר לצורך המשך פיתוח השדה. לאור הקשיים האחרונים בקידוח לא מן הנמנע שעל מנת להצליח בכך היא תצטרך לבצע את הגיוס בהנחה ניכרת ביחס למחיר הנוכחי השוק.

מגבעות נמסר היום בתגובה כי "לפי נהלי רשות ניירות ערך, אנו מעבירים מידע לציבור רק באמצעות מערכת האינטרנט להודעות של הבורסה".