יו"ר הכנסת: דיוני ששינסקי יתקיימו בוועדת הכספים

(עדכון) - אייל ינון פרסם חוות דעת לפיה הוא ממליץ באופן חד משמעי לקיים את הדיונים בסעיפי הצעת החוק המתגבשת בוועדת הכספים ■ הצעת החוק צפויה להגיע לכנסת בפברואר

הסאגה סביב השאלה איזו ועדה בכנסת תדון בהמלצות ועדת ששינסקי נמשכת: בעוד יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, ויו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה לא מצליחים להגיע להסכמה מי יעמוד בראשות ועדה משותפת, הודיע אמש (ד') היועץ המשפטי של הכנסת, אייל ינון, כי הוא ממליץ באופן חד-משמעי לקיים את הדיונים בסעיפי הצעת החוק המתגבשת בוועדת הכספים. הצעת החוק צפויה להגיע לכנסת בחודש פברואר.

"לאור העובדה שדו"ח ועדת ששינסקי אינו עוסק בהסדרת תחום חיפושי הנפט והגז בכללותו, אלא במערכת הפיסקאלית שתחול על הענף, האכסניה הטבעית על-פי התקנון ואף המתחייבת בחוק ביחס לחלק מהתיקונים המוצעים היא ועדת הכספים", כותב ינון בחוות הדעת שהגיש ליו"ר הכנסת, רובי ריבלין וליושבי ראש הוועדות.

לאחר מכן נודע כי יושב ראש הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, הודיע היום כי ועדת הכספים תדון במסקנות ועדת ששינסקי לענין תמלוגי הגז והנפט. בכך מאמץ יו"ר הכנסת את חוות דעתו של ינון. ריבלין שוחח הבוקר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הקואליציה חה"כ זאב אלקין, ועם יו"ר ועדת הכנסת חה"כ יריב לוין תיאם עימם את החלטתו והודיע ליושבי הראש של ועדות הכלכלה והכספים, שדנו בנושא עם יו"ר הכנסת בימים האחרונים. עוד סוכם, כי תיבחן האפשרות כי יו"ר ועדת הכלכלה, חה"כ שאמה-הכהן, יצורף לוועדה כממלא-מקום קבוע.

ינון מציין כי הוא מסתייג מהקמת ועדה משותפת לכלכלה וכספים לאור ההליכים החוקיים הסבוכים הנדרשים לשם כך. "במקרה שלפנינו מתעוררת בעיה משפטית להעביר את תיקוני החקיקה כולם לוועדה משותפת או מיוחדת, שכן כאמור לאור הוראות חוק-יסוד: משק המדינה והחלטת הכנסת מ-1979, התקנות בעניין ביטול ניכוי האזילה מחייבות את אישורה של ועדת הכספים (אם תבחר הממשלה להסדיר זאת בחקיקת משנה הרי שגם הסדרת הניכוי בגין פחת מואץ יחייב את אישורה של ועדת הכספים), וכפי שציינו במקרה זה מתבקש ואף הכרחי דיון במערכת בכללותה", הוא מסביר.

היועץ המשפטי של הכנסת אף שולל את האפשרות לפצל את תיקוני החקיקה בין שתי הוועדות. "פיצול שכזה עלול להביא לתקלות ולשיבושים, הן במישור המהותי, שכן כלל התיקונים מהווים מערכת משולבת, והן מבחינת לוחות הזמנים והיכולת לסיים את מלאכת החקיקה בשלמותה בעת ובעונה אחת. זאת ועוד: על הוועדה שתעסוק בנושא לראות את התמונה בכללותה ולבחון את המודל הפיסקאלי השלם, שאם לא כן עלולה בסופו של דבר להתקבל מערכת פיסקאלית מעוותת. הכנסת כמובן אינה מחויבת להצעת החוק הממשלתית המבוססת על דו"ח ששינסקי, אך הכרחי לדעתנו שגוף אחד בכנסת יבחן את התמונה בשלמותה בטרם הכרעה", הוא כותב.

מחוות הדעת עולה כי שר האוצר, יובל שטייניץ, מבקש לאשר את ההמלצה לבטל את ניכוי האזילה באופן מיידי בוועדת הכספים, עוד בטרם הונחו על שולחן הכנסת יתר תיקוני החקיקה המתחייבים מהמלצות דו"ח ועדת ששינסקי. "לדעתנו על קברניטי הכנסת להתנגד בתוקף להצעה זו", כותב ינון, "ראשית, נוכח לוח הזמנים הקצר שבמסגרתו מתכוונת הממשלה להניח את כלל התיקונים הנדרשים על שולחן הכנסת, לא ברור כלל מהי הדחיפות להביא עתה את ביטול ניכוי האזילה בנפרד (אגב ניתן לבטל הטבה זו, גם לגבי שנת 2011, במהלך כל שנת המס). שנית, וחשוב אף יותר, דו"ח ועדת ששינסקי מדגיש לכל אורכו את היות המערכת המוצעת "מערכת פיסקאלית משולבת" אשר "מורכבת ממכלול של צעדים אשר יחד יבטיחו את המשך פיתוח משק האנרגיה בישראל" וכי "שילובם של רכיבים אלו, יביא, לדעת הוועדה, למיצוי מרבי של יעדי המערכת"", מסביר ינון ומוסיף כי "הנימוק כביכול להצדקת ההפרדה בכך שעל-פי דו"ח הוועדה מלכתחילה לא הייתה כל הצדקה כלכלית למתן הטבה זו ליזמים, אין בה לדעתנו כדי להצדיק הפרדת נושא זה מיתר הרכיבים המוצעים. המדובר בהמלצות שיש ביניהן זיקה ברורה ושאישורן, אי אישורן או הכנסת שינויים בהן הכרחי שייעשו במתואם".

בסביבתו של גפני טענו באחרונה כי שר האוצר תומך בהעברת הדיונים לוועדת הכספים, ואלם בסופו של דבר מדובר בהחלטה שתתקבל בין יו"ר הכנסת ריבלין ליו"ר הקואליציה, זאב אלקין.