שוק המט"ח: שטייניץ הקפיץ את הדולר היציג ב-1.55%

הדולר היציג נקבע ברמה של 3.656 שקלים והאירו רשם עלייה של 1.77% ל-5.018 שקלים

הדולר והאירו התחזקים היום (ה') במסחר המקומי מול השקל, מפתיחת המסחר. הודעת משרד האוצר שהגיעה לקראת קביעת השערים היציגים סיפקה רוח גבית למטבעות והם ביצעו קפיצת מדרגה נוספת.

בעקבות הודעת משרד האוצר הדולר היציג נקבע בעלייה של 1.55% לרמה של 3.656 שקלים והאירו רשם עלייה של 1.77% ל-5.018 שקלים. בעולם נסחר האירו ברמה של 1.372 דולרים לאירו.

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, הודיע היום על החלטתו לפעול לביטול הפטור ממס הניתן למשקיעי חוץ על רווחים הנובעים מהשקעה במק"מ (מלווה קצר מועד המונפק על ידי בנק ישראל) ובאגרות חוב ממשלתיות קצרות (המונפקות על ידי החשב הכללי). המהלך, על השלכותיו האפשריות, נבדק על ידי צוות ממשלתי בראשות מנכ"ל האוצר, חיים שני, הבוחן בשבועות האחרונים את שוק המט"ח. שר האוצר הביע את שביעות רצונו משיתוף הפעולה והתיאום המתהדק בין הגורמים המקצועיים במשרד האוצר ובבנק ישראל.

נשיא הבנק המרכזי האירופאי (ECB), ז'אן-קלוד טרישה, חזר ואמר היום בכנס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס כי ה-ECB יעשה כל מה שצריך על מנת לשמור את האינפלציה ברמה נמוכה יחסית, כלומר לשמור על יציבות המחירים. "האמינות שלנו מבוססת על כך, וזה החלק המרכזי במנדט שניתן ל-ECB", אמר טרישה בראיון לבלומברג.

גורו ההשקעות ריצ'רד ראסל ממליץ כבר חודשים רבים למנויי הניוזלטר שלו לצאת משוקי המניות שהולכים להתפרק, ולהעביר את כל ההשקעות לזהב. ועכשיו, באופן מפתיע ודווקא כששוקי המניות בוול סטריט שוברים שיאים, ראסל צופה את הסוף מתקרב ומעביר את הפוקוס לדולר. "הדולר איבד כל יציבות והוא הולך להתרסק - ואחריו גם שוקי המניות", כותב ריצ'רד ראסל בניוזלטר האחרון שלו ("Dow Theory Letters"). "לפי התנועות של המסחר העולמי בדולר, המפולת קרובה", לדבריו.

סוכנות הדירוג העולמית S&P חתכה היום את דירוג האשראי של יפן בדרגה אחת, מרמה של AA לרמה של (-AA) בלבד. כך דווח בסוכנויות הידיעות הזרות. בעקבות כך, המטבע הלאומי של יפן החל להיחלש באופן ניכר מול הדולר. הצמד דולר-ין נסחר כעת ברמה של 83 ין לדולר, לעומת 82.2 ין לדולר לפני ההודעה. המדובר בדירוג האג"ח לטווח ארוך של יפן, כאשר דירוג האג"ח לטווח הקצר נותר על כנו ברמה של A1.

S&P כתבה בהודעתה, כי היא צופה ש"הגירעון של ממשלת יפן ימשיך להיות גבוה בשנים הקרובות, מה שיפחית את הגמישות של הממשלה, שגם כך הינה חלשה". לדברי S&P, תחזית הדירוג של החוב ארוך הטווח של יפן עדיין "יציבה".

נזכיר כי הפדרל ריזרב הותיר אמש כצפוי את הריבית בארה"ב ללא שינוי. יניב חברון, מנהל מחלקת מאקרו ואסטרטגיה באקסלנס, מציין כי למרות שיפור ניכר בנתונים הכלכליים נראה כי הבנק המרכזי בארה"ב, למוד ניסיון ולא מעט אכזבות ימשיך להמתין בסבלנות עד לניצני של שיפור בשוק העבודה ובאינפלציה.

הפד מתייחס לעלייה בהוצאות הצרכנים אך טוען כי היא עדיין מתונה בעקבות אותן סיבות של אבטלה גבוהה, עלייה צנועה בהכנסה, ירידה בעושר הפרטים ואשראי מצומצם. בהקשר לאבטלה מתייחס הפד לתנאים בשוק העבודה ולא לאבטלה עצמה כפי שהתייחס בהודעה הקודמת כאשר הוא לא מצפה לירידה באבטלה בשלב ראשון, אלה לשיפור בשוק העבודה. עלייה בשיעור כוח העבודה שירד לרמת שפל חדשה בחודש שעבר, תוביל בשלב ראשון לעלייה באבטלה.

עם זאת, אומר חברון, עלייה בשיעור כוח העבודה הינה שיפור אמיתי בשוק העבודה שמצביעה על חזרה של מתייאשים לחפש עבודה. "בניגוד לטון שאפיין את ההודעה, אנו מעריכים כי כבר בחודשים הקרובים שוק העבודה האמריקאי יציג שיפור ניכר כאשר הראשון להשתפר יהיה שיעור כוח העובדה האמריקאי על רקע שיפור באינדיקטורים הכלכליים. העלייה הדרמתית שנרשמה בכוונת העסקים הקטנים להגדיל מכסת עובדים רק תחזק את המגמה. (העסקים הקטנים בארה"ב מהווים כ-50% משוק התעסוקה והם לא הצליחו להתאושש במהלך 2010)".

היחלשות הקורלציה ההפוכה בין הדולר למניות מצביעה על סימן להבראה כלכלית, כך עולה מבדיקה שנערכה אתמול (ד') ע"י "בלומברג". מנתוני הבדיקה עולה כי בפעם הראשונה מאז ינואר 2009, היחלשות הקורלציה ההפוכה, המשקפת את חששות המשקיעים מפני המניות ואת הבריחה אל הדולר, מצביעה על כך שהמשקיעים שמים מאחור את המשבר הפיננסי שפרץ לאחר נפילת ליהמן ברדרס.

[לאתר המט"ח]