הפועלים וכלל ביטוח בדרך לרכישת 49% מכביש 6

קרן התשתיות שהקימו כלל ביטוח ופועלים שוקי הון גייסה 110 מ' ד' ומבקשת לגייס עוד כ-40 מיליון ■ היעד הראשון: רכישת מניות המדינה (49%) בדרך ארץ, זכיינית כביש 6

בשבוע הבא יכריזו פועלים שוקי הון, מקבוצת בנק הפועלים , וקבוצת כלל ביטוח מקבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, על השקת קרן תשתיות שתשקיע בפרויקטים של תשתית ואנרגיה. הקרן, כך נודע ל"גלובס", בוחנת בין היתר השתתפות במכרז לרכישת חלקה של המדינה בחברת דרך ארץ - זכיינית כביש חוצה ישראל (כביש 6).

היוזמה להקמת הקרן נולדה לפני כשנה בפועלים שוקי הון, בניהול אמיר אביב, וקרמה עור וגידים בשותפות עם פיני כהן, לשעבר מנכ"ל אפריקה ישראל (יו"ר הקרן ושותף בה) וכלל ביטוח.

כלל ביטוח ופועלים שוקי הון הם משקיעי העוגן בקרן: פועלים התחייב להשקיע בקרן כ-20 מיליון דולר וכלל ביטוח התחייב לכ-50 מיליון דולר. עד כה גייסה הקרן כ-110 מיליון דולר, גם ממשקיעים מוסדיים נוספים ובהם קבוצת הביטוח מנורה מבטחים.

ככל הידוע טרם התקבלו החלטות בקרב כמה מוסדיים נוספים, שמקיימים עדיין מגעים מול הקרן, ביניהם בית ההשקעות דש איפקס וקרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר - "עמיתים", שלפי הערכות צפויים להתחייב להשקעה בקרן.

מנגד, לפי גורמים בשוק, ישנם גם מוסדיים שבחרו שלא להשקיע בקרן, כמו קבוצת הביטוח מגדל, ומעדיפים השקעות ישירות בפרויקטים של תשתית המעניינים אותם.

בכוונת הקרן לגייס בשבועות הקרובים סכום נוסף של כמה עשרות מיליוני דולרים, כך שתגיע לסכום כולל של 150 מיליון דולר. ואולם, לאור הרצון לנצל הזדמנויות קיימות בשוק הוחלט לצאת לדרך בימים הקרובים ולא להמתין עד להשלמת הגיוס.

יו"ר הקרן הוא כאמור פיני כהן, והמנכ"לים המשותפים שלה הם רן שלח, לשעבר בכיר בחברת הייעוץ TASC, וגלעד בושביץ, לשעבר מנהל ההשקעות הריאליות של קרן הפנסיה מבטחים הוותיקה ("עמיתים").

דוהרים לחוצה ישראל

הקרן תתמקד בהשקעות בארץ ובחו"ל (אם כי היא בהחלט מוטה להשקעות בארץ, כך שלפחות 75% מהשקעותיה יבוצעו בתוך המשק) בתחומי התשתית והאנרגיה תוך ניצול יכולות המימון של השותפים. גורמים בשוק מעריכים כי בכל הנוגע לישראל, תחום ההשקעות בתשתיות ואנרגיה הוא בעל פוטנציאל השקעה גדול, וישנה ציפייה כי בעשור הקרוב יידרשו יותר מ-40 מיליארד שקל לפיתוח תשתיות אנרגיה, תחבורה, מים ובינוי בישראל, לדבריהם.

למעשה מדובר בקרן השקעה ייעודית שנייה לתחומי התשתיות בשיתוף עם המוסדיים שקמה בשוק המקומי, לאחר קרן תשתיות ישראל, שבבעלות משותפת של קבוצת הביטוח הראל, עו"ד יהודה רווה וירון קסטנבאום (שגם מנהל אותה). לקרן תשתיות ישראל כמה השקעות, ואחת המרכזיות בהן היא בחברה הזכיינית המפעילה את כביש חוצה ישראל.

כעת, כך מתברר, פוזלים גם בפועלים שוקי הון לכיוון הכביש ומעוניינים בנתח של המדינה. לאחרונה דווח שהמדינה תמכור את האופציה שלה להחזיק 49% בחברת דרך ארץ - זכיינית כביש 6 - בתמורה לכ-650 מיליון שקל.

המדינה רשאית למכור את האופציה בכפוף לזכות סירוב ראשונה של בעלי המניות הקיימים בדרך ארץ. הבעלות בזכיינות (טרם מימוש האופציה) מתחלקת בין שיכון ובינוי (50%), הראל (23.7%), קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר - "עמיתים", ולאומי פרטנרס - זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי (9.8% כל אחד), בית ההשקעות אלטשולר שחם (3.8%) וקרן תשתיות ישראל (3.1%).